چگونه در محل کار به نفوذ و احترام دست پیدا کنیم؟

    کد خبر :470796

موثر و بانفوذ بودن نیز در محل کار اهمیت زیادی دارد. اگر بتوانیم روی دیگران اثر بگذاریم می‌توانیم در مسیر اهداف شغلی‌مان نیز خوب پیش برویم، در نتیجه مورد احترام خواهیم بود. در این مطلب به شما می‌گوییم چگونه در محل کارتان به احترام و نفوذ دست پیدا کنید.

همه‌ی ما دوست داریم در محل کارمان مورد احترام باشیم. یعنی بابت کاری که انجام می‌دهیم و عقاید و ایده‌هایی که داریم به ما احترام بگذارند. خیلی حس خوبی خواهیم داشت اگر بدانیم شیوه‌ی رفتار و کار ما به گونه‌ای است که احترام دیگران را به دست می‌آوریم.

موثر و بانفوذ بودن نیز در محل کار اهمیت زیادی دارد. اگر بتوانیم روی دیگران اثر بگذاریم می‌توانیم در مسیر اهداف شغلی‌مان نیز خوب پیش برویم، در نتیجه مورد احترام خواهیم بود. در این مطلب به شما می‌گوییم چگونه در محل کارتان به احترام و نفوذ دست پیدا کنید.

اگر در محل کارتان فرد بانفوذی باشید چه چیزهایی عایدتان خواهد شد؟

یکی از ویژگی‌های قابل توجه مدیران برجسته این است که به خوبی روی دیگران نفوذ دارند. نفوذ و تسلط داشتن بر دیگران ممکن است تصویر یک فروشنده‌ی سمج در ذهن‌تان شکل بگیرد؛ کسی که سعی دارد متقاعدتان کند چیزی را بخرید. اما نفوذ شما در محل کار مقوله‌ای متفاوت است و به دلایل زیادی منافع زیادی برای‌تان دارد.

اگر بتوانید در محل کارتان آدم بانفوذی باشید خواهید توانست به هدف‌های کلیدی دست پیدا کنید. اگر می‌خواهید دیگران در پیشبرد پروژه‌ای که روی آن کار می‌کنید با شما همراه باشند باید رویشان نفوذ داشته باشید.

وقتی روی دیگران نفوذ دارید، می‌توانید نکات کلیدی را به دیگران انتقال دهید. می‌توانید به آنها توضیح دهید و توجیه‌شان کنید راهکاری که مورد نظرتان است چگونه به نفع شرکت یا سازمان‌تان تمام خواهد شد. توانایی شما برای نشان دادن این منافع به افرادی که با شما کار می‌کنند، کمک‌تان می‌کند بانفوذ باشید و به هدف‌هایی که در ذهن دارید برسید.

بانفوذ و موثر بودن شما نه تنها به شرکت کمک می‌کند، برای رشد و موفقیت و پیشرفت خود شما نیز مفید است. شما با نفوذی که به دست می‌آورید، ابزار و منابعی را که برای موفق بودن نیاز دارید تحت کنترل خود خواهید داشت. یادتان باشد که شما مسئول کار خودتان هستید و هیچکس دیگری کاری برای‌تان نخواهد کرد.

چرا مورد احترام بودن در محل کار مهم است؟

فواید مورد احترام بودن در محل کار، گوناگون است. وقتی مورد احترام هستید، دیگران بیشتر جذب نظرات شما می‌شوند. به عبارتی دیگر، وقتی که صحبتی می‌کنید دیگران به گفته‌های شما گوش می‌‌دهند و توجه می‌کنند. این ویژگی همراه با بانفوذ بودن، خدمت بزرگی به شما می‌کند.

از نظر ذهنی نیز وقتی احساس می‌کنید مورد احترام دیگران هستید، ناخودآگاه توانایی نفوذ داشتن روی دیگران نیز به شما القا می‌شود. البته احترام چیزی نیست که دیگران آن را به شما بدهند، چه در محل کار و چه در سایر زمینه‌های زندگی. احترام چیزی است که خودتان باید آن را به دست بیاورید. احترام از طریق چیزی که می‌گویید و کاری که انجام می‌دهید به دست می‌آید.

چگونه در محل کار بانفوذ باشید؟

نتایج خوبی که به طور پیوسته به دست می‌آورید، احترام مداوم نیز برای‌تان به ارمغان می‌‌آورد. وفادار ماندن به اصول، کمک و راهنمای دیگران در مواقع سختی و البته احترام گذاشتن به دیگران، برای شما احترام خواهد آورد.

ارتباطات خوبی با دیگران برقرار کنید

ارتباط خوب و موثر برقرار کردن در تمام مراحل زندگی مهم است. در محل کارتان نیاز دارید روابط خوبی با اطرافیان‌تان برقرار کنید. اگر اطرافیان شما، شما را دوست داشته باشند احتمال اینکه تحت نفوذ شما قرار بگیرند خیلی بیشتر خواهد بود. عکس این قضیه نیز درست است؛ اگر دیگران دوست‌تان نداشته باشند تمایلی به همراهی و تاثیر گرفتن از شما نخواهند داشت. پس ارتباط دوستانه و باکیفیت با افراد برقرار کنید.

به دیگران خوب گوش دهید

نیمی از ارتباط، گوش دادن است. پس به دیگران خوب گوش دهید و بگذارید بدانند به آنچه می‌گویند اهمیت می‌دهید. شما به چیزی که برای آنها مهم است گوش می‌دهید و آنها این حرکت شما را به خوبی به خاطر خواهند سپرد. اگر بتوانید چیزی را که برای دیگران مهم است وارد برنامه‌های‌تان کنید، برای استراتژی و جلوه‌ای که از خود نشان می‌دهید، بسیار موثر خواهد بود. اگر به منافع دیگران احترام بگذارید، حمایت و نفوذ خوبی کسب خواهید کرد.

تصویر بزرگی از هدف خود ارائه بدهید

اگر بتوانید تصویری شفاف از آنچه می‌خواهید ارائه بدهید، به دیگران کمک می‌کنید تا آن را ببینند، مخصوصا اگر هدف نهایی بزرگی دارید، این کار کمک بزرگی به شما خواهد کرد.

وقتی که به دیگران نشان می‌دهید هدف بزرگ نهایی چیست و چقدر خوب و مثبت است می‌توانید انتظاراتی که از آنها دارید را واضح‌تر بیان کنید، و آنها نیز می‌توانند تصویر نهایی را ببینند و درک کنند چه سودی نصیب شرکت و مشتریان و کارمندان خواهد شد.

ارتباط هیجانی و عاطفی معقولی با دیگران داشته باشید

تمام اعداد و ارقام و نقشه‌ها و نمودارها و قوانین به جای خود! گاهی اوقات چیزی که منجر به یک تصمیم گیری و واکنش درست می‌شود، داشتن ارتباط هیجانی درست و مناسب است که به نفوذ و تاثیر کلام‌تان کمک می‌کند. بیشتر آدمها دوست دارند احساس کنند ارتباط خوبی با بقیه دارند و این همان حسی است که ما آدمها را متمایل به کمک به دیگران می‌کند. منظور این نیست که با تمام افرادی که در شرکت یا سازمان‌تان هستند بهترین رابطه‌ی دوستانه را داشته باشید، بلکه باید بتوانید ارتباط خود را در سطح هیجانی مطلوبی برقرار کنید تا به حمایت و احترام و نفوذی که ایده‌آل‌تان است برسید.

دانش و شایستگی خود را بالا ببرید

تصور کنید برای شنیدن توصیه‌ها و راهکارهای یک سخنران انگیزشی، وقت و هزینه صرف می‌کنید. احتمالا یکی از دلایل اینکه این تصمیم را گرفتید و در چنین سمیناری شرکت کردید این بوده که باور داشتید این سخنران، در زمینه‌ی موضوعی که صحبت می‌کند با اطلاع و آگاه است. همین حالت در محل کار نیز وجود دارد. اگر زیردستان شما، شما را در حوزه‌ی کاری‌تان خبره و مطلع ببینند، خیلی بهتر و بیشتر تحت نفوذ شما قرار خواهند گرفت. پس فراموش نکنید که باید به طور مرتب سطح دانش و آگاهی خود را بالا ببرید و بهتر و بهتر شوید. با نشان دادن مهارت و کاربلدی‌تان در زمینه‌ی کاری که انجام می‌دهید، اعتباری کسب خواهید کرد که کمک‌تان می‌کند هر وقت لازم شد، نفوذ خوبی روی دیگران داشته باشید.

سیاست‌های سازمان را بشناسید

همه‌ی شرکت‌ها و سازمان‌های سیاست‌هایی دارند و این چیز بدی نیست. نکته‌ی کلیدی که باید بدانید این است که سیاست‌های جاری سازمان شما چه هستند. گاهی کسی که عنوانش و سمَتش، بالاترین عنوان در بخش خاصی است، واقعا مسئول نیست. بنابراین خیلی مهم است که مدیران اجرایی و آنهایی که واقعا مسئول هستند را بشناسید.

توصیه‌ای که می‌توانیم بکنیم این است که تیم IT شرکت خود را خوب بشناسید. زیرا این افراد معمولا اخبار دست اول جاری در سازمان یا سایر قسمت‌ها را می‌دانند و به اطلاعات دسترسی دارند. این آگاهی‌ها نیز کمک‌تان می‌کنند هر وقت که نیاز شد، نفوذ لازم را داشته باشید.

سخت و پیگیر کار کنید

سختکوشی شما برای‌تان احترام می‌آورد و در نتیجه کمک‌تان می‌کند با نفوذ باشید. چیزی که باید اینجا روشن‌تر مطرح شود این است که سختکوشی به این معنی نیست که شما هر روز 12 ساعت کار کنید. ممکن است ساعات زیادی برای کاری وقت بگذارید که ارزش چندانی ندارد و کسی هم به آن اهمیت نمی‌دهد، این سختکوشی نیست. شما باید هوشمندانه کار کنید و بدانید چه زمانی لازم است تمام تلاش و تمرکز خود را برای نتیجه‌ای مهم هزینه کنید. تلاش شما باید مداوم و با کیفیت باشد. آدمها به طور طبیعی به افراد سختکوش و جدی و باثبات بیشتر احترام می‌گذارند.

به دیگران کمک کنید موفق شوند

کمک کردن به دیگران در پیشرفت و موفقیت‌شان، راهی مطمئن برای کسب احترام است که به نفوذ بیشترتان نیز کمک می‌کند. وقتی برای کمک و راهنمایی دیگران وقت می‌گذارید، تاثیر بزرگی روی او خواهید گذاشت. خیلی خوب است که اگر همکارتان نیاز به کمکی داشت دردسترسش باشید، اگر در حل مسئله‌ای به مشکل خورد راهنمایی‌اش کنید و نشان دهید دیگران هم برای‌تان مهم‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید