فرمان مهاجرتی ترامپ خانواده‌های ایرانی ــ آمریکایی را جدا کرده است

    کد خبر :47065

آسوشیتد پرس طی گزارشی نوشت: پیمان مهاجرتی ترامپ ضربه‌ای سخت به جامعه آمریکایی‌های ایرانی‌تبار وارد کرده، جایی که در آن ارتباطات خانوادگی قوی‌ای وجود دارد و دوستان و عزیزان خانواده‌ها به‌صورت منظم بین تهران و لس‌آنجلس در رفت‌وآمد هستند.

به گزارش بازتاب به نقل از آسوشیتد پرس، پیمان مهاجرتی ترامپ ضربه‌ای سخت به جامعه آمریکایی‌های ایرانی‌تبار وارد کرده، جایی که در آن ارتباطات خانوادگی قوی‌ای وجود دارد و دوستان و عزیزان خانواده‌ها به‌صورت منظم بین تهران و لس‌آنجلس در رفت‌وآمد هستند.

اما این تنها مانع مهاجرتی‌ای نیست که جامعه ایرانیان ساکن آمریکا با آن مواجه است. به‌گفته وکلای مهاجرت، حتی ایرانیانی که مجاز به گرفتن ویزا برای سفر به آمریکا جهت دیدار با بستگانشان هستند هم باید فرآیند دشوار و چندین ماهه‌ای را برای گرفتن روادید سفر به خاک این کشور پشت سر بگذارند.

این وضعیت خانواده‌ها را از هم جدا کرده است. مینا تهرانی 38ساله خانه‌دار، امیدوار بود بتواند در تعطیلات کریسمس عمه‌اش را برای دیدار به آمریکا دعوت کند، اما به‌دلیل فرمان ترامپ این دیدار دیگر امکان‌پذیر نیست.

ژنا امیرانی دانشجوی 18ساله از لس‌آنجلس می‌گوید، عمو و زن‌عمویش می‌خواهند برای عرض تسلیت به خانواده‌اش که به‌دلیل از دست دادن مادربزرگشان داغدار شده به کالیفرنیا بیایند، اما به‌دلیل فرمان مهاجرتی ترامپ این سفر ممکن نست. امیرانی می‌گوید: «این کار بی‌معنی است».

نسخه احیاشده دستور مهاجرتی ترامپ که از این هفته اجرایی شده، محدودیت‌هایی را در زمینه صدور ویزا برای شهروندان 6 کشور مسلمان از جمله ایران به اجرا گذاشته است. این ممنوعیت موقتی افراد متقاضی سفر به خاک آمریکا را ملزم می‌سازد تا وجود یک رابطه فامیلی نزدیک در آمریکا یا یک رابطه از پیش موجود با یک نهاد آمریکایی مثل یک مدرسه یا یک شرکت را اثبات نمایند.

بر اساس برآوردهای دولت آمریکا حدود 370 هزار مهاجر ایرانی در این کشور زندگی می‌کنند که بسیار بیشتر از تعداد مهاجران دیگر کشورهای متأثر از این فرمان یعنی سوریه، سودان، سومالی، لیبی و یمن است.

به‌رغم تاریخ طولانی روابط خصمانه میان تهران و واشنگتن، روابط شخصی بین شهروندان این دو کشور همچنان قوی و مستحکم است.

تریتا پارسی، رئیس شورای ایرانیان آمریکا گفت: «همه از این فرمان آسیب دیده‌اند زیرا همه ما خویشاوندانی در ایران داریم و مسافرت‌های زیادی بین دو کشور انجام می‌گیرد».

به‌گفته وکلای مهاجرت، حتی در مورد افراد مجاز، گرفتن ویزا توسط ایرانیان نسبت به شهروندان بسیاری از کشورهای دیگر زمان طولانی‌تری طول می‌کشد.

علی بلور، وکیل مهاجرت در لس‌آنجلس در این باره گفت: «حتی در دولت اوباما هم گرفتن ویزا برای ایرانیان سخت بود و پیشینه آنان به‌دقت مورد بررسی قرار می‌گرفت، اما اکنون این مسئله به یک سیاست رسمی تبدیل شده است».

وزارت امنیت داخلی آمریکا این هفته اعلام کرد، تصمیم دیوان عالی آمریکا برای احیای فرمان مهاجرتی ترامپ به حفاظت از آمریکا کمک می‌کند.

فرمان اولیه ترامپ که در ماه ژانویه صادر شد، دامنه گسترده‌تری داشت و ویزاهای فعلی و جدید را شامل می‌شد که این مسئله موجب بروز هرج‌ومرج در فرودگاه‌های سراسر جهان شده بود.

مینا جعفری، 28ساله طراح گرافیک در واشنگتن می‌گوید: در آن زمان، مادر ایرانی نامزدم در حال طی فرآیند گرفتن ویزا برای سفر به آمریکا جهت شرکت در مراسم عروسی ما بود، اما به‌دلیل این فرمان درخواستش رد شد.

وی افزود: «این وضعیت واقعاً دیوانه کننده است».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید