“تجسم شیطان” در کاخ سفید

    کد خبر :470409

در روز‌های اخیر، برخی گزارش‌ها منتشر شد که نشان داد جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در سپتامبر گذشته از پنتاگون درخواست کرده برای حمله نظامی به ایران، گزینه‌هایی تهیه کند. این امر، برخی ناظران را نگران کرده است.

به گزارش فرارو، مهدی حسن، مجری شبکه الجزیره، طی یادداشتی در وبگاه اینترسپت، در مورد تمایلات ضدایرانی بولتون هشدار داد و نوشت: «آیا به یاد دارید چگونه خندیدیم زمانی که او از نامزد‌های تصدی شغل وزیر خارجه حذف شد. چون به ما گفته شد که دونالد ترامپ از سبیل شبیه فرچه او خوشش نمی‌آید؟ اما کمتر از ۱۸ ماه بعد، پس از چند ظهور منظم در شبکه فاکس نیوز، به عنوان مشاور امنیت ملی منصوب شد و دفتر او هم نزدیک دفتر رئیس جمهور است.»

«آیا به یاد دارید زمانی که جمیز متیس، وزیر دفاع، با مشاور امنیت ملی جدید جلوی درب پنتاگون دیدار کرد و با مزاح گفت که او تجسم شیطان است؟ متیس رفت. بولتون هنوز سر کار است.»

«آیا به یاد دارید زمانی که جان کلی، رئیس کارکنان کاخ سفید، دقیقا بیرون از دفتر ترامپ، با بولتون بر سر مهاجرت وارد یک دعوای تند، پر سروصدا و پر از فحاشی شد؟ کلی رفت. بولتون هنوز سر کار است.»

«آیا به یاد دارید زمانی که ترامپ، تنها چند هفته پس از اینکه بولتون گفت: نیرو‌های آمریکایی تا زمانی که نیرو‌ها و نایبان ایرانی از سوریه خاج شوند در آن کشور باقی خواهد ماند، اعلام کرد که دو هزار سرباز آمریکایی در سوریه “همگی بازمی‌گردند و اکنون درحال بازگشت هستند”؟ به ما گفته شد که بولتون نادیده گرفته شده و به حاشیه رانده شده است. نه کاملا. اوایل ماه جاری، طی سفر به اسرائیل، مشاور امنیت ملی تایید کرد که برای خروج نیرو‌ها هیچ جدول زمانی وجود ندارد و خروج‌شان به تضمین امنیت پیکارجویان کردی مورد حمایت آمریکا توسط دولت ترکیه مشروط است. یک تیتر روزنامه فایننشال تایمز، اینگونه نوشته شد: “جان بولتون ترمز خروج ترامپ از سوریه را می‌کشد”.»

حسن با بیان اینکه کنترل کردن بولتون دشوار است، ادامه داد بولتون در سال ۲۰۰۳، جنگ دلخواهش با عراق را انجام داد. او به عنوان یک عضور متنفذ، بلندپایه و جنگ طلب دولت بوش، بر تحلیلگران اطلاعاتی فشار آورد، مقامات بین المللی را تهدید کرد و درباره تسلیحات کشتار جمعی دروغ‌های آشکاری گفت. او هرگز از حمایتش از حمله فاجعه‌بار و غیرقانونی به عراق، که صد‌ها هزار کشته برجای گذاشت، پیشمان نشده است. او اکنون، به دنبال جنگ با ایران است. بنا به گفته وال‌ستریت‌ژورنال، مقامات وزارت خارجه و پنتاگون این را می‌گویند. مقاماتی که از درخواست او از پنتاگون برای تهیه کردن گزینه‌های نظامی برای حمله به ایران به لرزه افتاده بودند. نیویورک‌تایمز هم گزارش کرده که مقامات بلندپایه پنتاگون نگرانی‌های عمیقی ابراز می‌کنند مبنی بر اینکه بولتون ممکن است موجب نزاع با ایران شود. آیا این غافلگیرکننده است؟ در مارس ۲۰۱۵، بولتون به عنوان یک شهروند عادی، یادداشتی در نیویورک‌تایمز نوشت که تیترش اینگونه بود: «برای متوقف کردن بمب ایران، ایران را بمباران کنید.» در ژوئیه ۲۰۱۷، دقیقا هشت ماه قبل از پیوستن به دولت ترامپ، بولتون به تجمع یک گروه مخالف ایرانی، گفته سیاست علنی آمریکا باید براندازی نظام ایران باشد. بولتون حتی گفته قبل از ۲۰۱۹ در تهران جشن می‌گیرد.

به نوشته حسن، بولتون، تنها مقام دولت ترامپ نیست که از یک موضع ستیزه‌جویانه علیه ایران حمایت می‌کند. او شورای امنیت ملی را از افرادی مملو کرده است که دیدگاه‌های مشترکی با او دارند. چندی پیش، او ریچارد گولدبرگ، یک تندروی ضدایرانی، را در شورای امنیت ملی استخدام کرد. خارج از شورای امنیت ملی، مایک پومپئو، وزیر خارجه، هم حضور دارد که زمانی پیشنهاد کرده بود که برای نابود کردن ظرفیت هسته‌ای ایران دو هزار سورتی پرواز انجام شود. او در سخنرانی اخیر خود در قاهره چندین بار به ایران اشاره کرده است.

حسن در ادامه مدعی شد که تندرو‌های واشنگتن به دنبال جنگ با ایران هستند. بولتون از دو طریق این امر را دنبال می‌کند. راه اول، به برنامه هسته‌ای مربوط می‌شود. او اخیر ادعا کرده که مقامات ایران هنوز به طور استراتژیک به ساخت تسلیحات هسته‌ای متعهد هستند. راه دوم، از طریق فعالیت گروه‌های نزدیک به تهران در عراق، سوریه و لبنان است. درخواست اخیر بولتون از پنتاگون، پس از شلیک راکت به سفارت آمریکا در بغداد مطرح شد. ادعا می‌شود گروهی که این حمله را انجام داده به ایران نزدیک است.

در پایان یادداشت حسن ادعا شده که بولتون، در سال ۲۰۱۹ به طور سری و علنی برای جنگ با ایران زمینه سازی خواهد کرد. حسن با بیان اینکه بولتون خطرناکترین عضو دولت بی‌پروای ترامپ است، تلویحا او را فراتر از تجسم شیطان دانست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید