نامه رییس دموکرات محلس نمایندگان آمریکا به ترامپ: برای سخنرانی سالانه به کنگره نیا؛ از کاخ سفید سخنرانی کن

    کد خبر :470112

نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از دونالد ترامپ خواسته با توجه به ادامه تعطیلی دولت و مشکلات بر سر تامین امنیت سخنرانی سالانه رئیس‌جمهوری در کنگره، این جلسه به زمان دیگری موکول شود و یا ترامپ متن کتبی سخنرانی خود را به کنگره بفرستد و شخصا به آنجا نرود.

پلوسی که این درخواست را روز چهارشنبه (۱۶ ژانویه) در قالب یک نامه به کاخ‌سفید فرستاده به تازگی ریاست مجلس نمایندگان کنگره را در دست گرفته و اکنون سومین فرد قدرتمند آمریکا پس از رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهوری محسوب می‌شود.

ترامپ قرار است روز ۲۹ ژانویه (دو هفته دیگر) برای ایراد سخنرانی سالانه خود به کنگره برود و در حضور همه نمایندگان و سناتورهای کنگره رئوس برنامه‌های خود برای سال جاری میلادی را تشریح کند.

این سخنرانی که به طور سنتی از اکثر شبکه‌های تلویزیونی آمریکا به صورت زنده پخش می‌شود یکی از مهم‌ترین سخنرانی‌های سالانه روسای جمهوری محسوب می‌شود و اغلب از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی است.

هم‌زمان به نظر می‌رسد خانم پلوسی با طرح نگرانی‌های امنیتی برای برگزاری این سخنرانی آن هم در میانه تعطیلی دولت فدرال، خواسته در شطرنج سیاسی واشنگتن تلنگری دوباره به کاخ‌سفید بزند.

بخش‌هایی از دولت آمریکا از جمله وزارت امنیت داخلی و پلیس سرویس مخفی این کشور از زمان آغاز تعطیلی دولت (۲۲ دسامبر) به کارمندان خود حقوق نداده‌اند.

این تعطیلی که حالا به رکورد تاریخی یک ماه نزدیک می‌شود بر سر بودجه درخواستی آقای ترامپ برای احداث دیوار مرزی آغاز شده است.

رئیس جمهور آمریکا مصرانه از کنگره خواسته ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برای احداث دیوار در مرز مکزیک در اختیار او قرار دهد و تاکید کرده که هیچ لایحه بودجه‌ای که در آن به این خواسته توجه نشده باشد را امضاء نخواهد کرد.

در برابر، دموکرات‌ها می‌گویند احداث دیوار فیزیکی در مرز را غیرضروری و خلاف “ارزش‌های آمریکایی” می‌دانند اما حاضرند بقیه مفاد بودجه دولت را تصویب کنند تا حدود ۸۰۰ هزار کارمند دولت به سر کار بازگردند و پس از آن با جمهوری‌خواهان بر سر بودجه وزارت امنیت داخلی و مرزبانی مذاکره کنند.

خواسته‌ای که ترامپ رد کرده و به این ترتیب تعطیلی دولت فدرال وارد چهارمین هفته خود شده است.

پلوسی با استفاده از همین موضوع روز چهارشنبه (۱۶ ژانویه) حتی پیشنهاد کرد که آقای ترامپ به جای آمدن به کنگره (که به گفته او مستلزم تدابیر امنیتی و عملیات حفاظتی گسترده است) سخنرانی سالانه خود را از دفتر کارش در کاخ‌سفید ایراد کند.

ترامپ و کاخ‌سفید هنوز پاسخی به این نامه نداده‌اند اما کریستین نلسون، وزیر امنیت داخلی که بحث بودجه وزارت‌خانه تحت امر او در کانون مناقشه تعطیلی دولت قرار دارد در توئیتر نوشته: “سرویس مخفی آمریکا و وزارت امنیت داخلی کاملا آماده تامین امنیت سخنرانی رئیس‌جمهور در کنگره هستند.”

در یک سده گذشته سخنرانی ابتدای سال رئیس‌جمهوری در کنگره یک آیین منظم و مهم بوده و اکثر روسای‌جمهوری از این فرصت برای همراه کردن افکار عمومی با برنامه‌های دولت خود در سال جدید استفاده کرده‌اند.

هر چند در تاریخ ایالات متحده ارسال کتبی رئوس موضوعات مورد نظر رئیس‌جمهوری هم بی‌سابقه نبوده است. بنابر اسناد مرکز ملی اسناد آمریکا توماس جفرسون، سومین رئیس‌جمهور این کشور رئوس مطالب مورد نظر خود را به صورت کتبی به کنگره می‌فرستاده است.

این سنت تا سال ۱۹۱۳ ادامه داشته اما در دوره ریاست‌جمهوری وودرو ویلسون، او تصمیم گرفت شخصا در کنگره و با حضور اعضای هر دو مجلس نمایندگان و سنا سخنرانی کند.

پس از او به غیر از چند مورد نادر، همه روسای‌جمهور آمریکا از این تریبون سالانه برای تشریح برنامه‌های خود استفاده کرده‌اند.

در این جلسه رسمی همه سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان در کنگره حاضر می‌شوند و قاضی‌القضات دیوان عالی و فرماندهان ارشد نظامی هم میهمانان ویژه این سخنرانی هستند که به طور زنده از تلویزیون پخش می‌شود.

بسیاری تنش‌های جدید میان کنگره و کاخ‌سفید را “رخ نشان دادن” دموکرات‌های تازه به اکثریت رسیده در مجلس نمایندگان به کاخ‌سفید می‌دانند و این که آقای ترامپ می‌خواهد در همین آغاز به کار کنگره جدید نشان دهد که “قدرت” در دست کیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید