استراتژی دو وجهی آمریکا در خاورمیانه؛ مهار ایران در منطقه و مقابله با حزب الله در لبنان

    کد خبر :469602

آمریکایی ها در چند روز گذشته علاوه بر تلاش های گسترده برای اجماع سازی منطقه ای علیه ایران و همراه کردن کشورهای منطقه با سیاست های خود، تحرکات گسترده ای را در لبنان نیز برای افزایش فشارها بر حزب الله آغاز کرده اند.

به گزارش تابناک، در همین زمینه، روزنامه عربستانی «الشرق الاوسط» در گزارشی به تلاش های دو وجهی آمریکا برای مهار ایران در منطقه و مقابله با حزب الله در لبنان پرداخته است. جایی که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با سفر به 8 کشور منطقه از لزوم مقابله با ایران سخن گفت و دیوید هیل معاون سیاسی وزیرخارجه آمریکا نیز در دیدار با مقامات لبنان مقابله با فعالیت های حزب الله را خواستار شد. این روزنامه عربستانی در ادامه نوشت:

پروندهٔ «تونل‌های حزب‌الله» در مرزهای جنوبی لبنان در رأس رایزنی‌های دیوید هیل معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا با مقامات لبنانی قرار گرفت.

به گزارش الشرق الاوسط، وی تأکید کرد جایز نیست که شبه نظامیان تونل‌های زیرزمینی حفاری کنند و ۱۰۰ هزار موشک در اختیار داشته باشند که ثبات منطقه را در معرض تهدید قرار دهد. وی اعلام کرد واشنگتن گامی در جهت مقابله با ایران در منطقه و حزب‌الله در لبنان برمی‌دارد.

از سوی دیگر میشل عون رئیس‌جمهور لبنان با هیل در خصوص تأخیر در ترسیم مرزهای جنوب و مسببان آن سخن گفت. نبیه بری رئیس پارلمان لبنان نیز به تجاوزگری‌های اسرائیل و کارشکنی‌های آن در قطعنامه ۱۷۰۱ اشاره کرد.

از موضوعات مطرح شده در دیدارهای روز گذشته مشخص شد که مذاکرات هیل با مقامات لبنانی در راستای اعلام استراتژی خارجی جدید آمریکا برای مقابله با ایران در منطقه و حزب‌الله در لبنان است.

منابعی آگاه از این نشست‌ها نیز به «الشرق الاوسط» گفتند که رایزنی‌ها در خصوص پرونده‌های منطقه، استراتژی آمریکا در اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تونل‌های مرزهای جنوبی و تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، حزب‌الله و افراد وابسته به آنها بود. اما منابعی دیگر اذعان داشتند هیل در خصوص اجرای تحریم‌های سابق سخن گفت و از تحریم‌های جدید سخن به میان نیارود.

هیل پس از نشستی که با سعد حریری نخست‌وزیر لبنان داشت عنوان کرد که پمپئو وزیر خارجهٔ آمریکا از وی خواست به لبنان سفر کند تا استراتژی آمریکا در منطقه، اهمیت روابط با حکومت و ملت لبنان و تصمیم آمریکا در خصوص آمادگی شرایط لازم برای تضمین قدرت لبنان در جهت وفای به عهدش نسبت به مسئولیت‌های بین‌المللی را مورد بررسی قرار دهد.

وی گفت: ما به فعالیت خود با هم‌پیمانان و شرکایمان برای تحقق خاورمیانه‌ای باثبات و شکوفا از جمله لبنان ادامه می‌دهیم.

وی با اشاره به «نابودی داعش» بوسیلهٔ ائتلافی که لبنان بخشی از آن است عنوان کرد نیروهای خود را از سوریه خارج خواهند کرد اما بر ادامهٔ همکاری خود با شرکا در جهت تضمین نابودی داعش و پایبنیدی به اهداف کلی خود در سوریه تأکید کرد.

هیل همچنین مدعی شد با همکاری شرکا هرگونه حضور نظامی ایران در سوریه را از بین برده کرده و از طریق عملیات سیاسی به رهبری آمریکا در جهت تحقق صلح و ثبات فعالیت خواهند کرد.

وی افزود: «تفاهمی مشترک با هم‌پیمانانمان مبنی بر ضرورت مقابله با روش‌های انقلابی رژیم ایرانی و شکست بلندپروازی‌ها و فعالیت‌های «خبیثانهٔ» آن در منطقه را حمایت کردیم که شامل لبنان نیز می‌شود به طوری که ملت لبنان باید خود به تنهایی از طریق حکومتش تصمیمات حیاتی‌اش را بگیرد.

این مقام آمریکایی در ادامه اظهارات ضد ایرانی خود گفت: در تلاش‌های خود برای مقابله با فعالیت‌های خطرناک ایران در منطقه از جمله تأمین مالی گروهک‌های تروریستی توسط کسانی همچون حزب‌الله قدم برمی‌داریم و در دفاع از لبنان تنها حکومت او حق دفاع از آن را دارد.

وی گفت: جایز نیست که شبه نظامیانی خارج از کنترل دولت تونل‌های زیر زمینی حفاری کنند و ۱۰۰ هزار موشک در اختیار داشته باشند که ثبات منطقه را در معرض تهدید قرار دهد.

هیل گفت: جامعهٔ جهانی به شدت وضع دولت لبنان را نظاره می‌کند و انتخاب دولت فقط به خود لبنانی‌ها مربوط است اما نوع دولت برای همهٔ ما مهم است؛ مایی که به لبنانی ثابت و شکوفا اهمیت می‌دهیم.

هیل روز گذشته در دیدار با میشل عون بر حمایت آمریکا و پایبندی آن به لبنانی ثابت و شکوفا تأکید کرد. عون نیز عنوان کرد هرچه آمریکا عملیات صلح عادلانه در خاورمیانه را حمایت کند وضعیت لبنان بهتر شده و آرامش مرزهای جنوبی آن را فرا خواهد گرفت.

هیل همچنین با نبیه بری وضعیت عمومی لبنان و منطقه را بررسی کرد و نبیه بری از تجاوزگری اسرائیل و کارشکنی‌های اسرائیل در قطعنامهٔ ۱۷۰۱، نیزوهای یونیفل و کمیتهٔ سه‌گانه با تجاوز به خط آبی و زمین‌های لبنان انتقاد کرد.

بری همچنین بر ایجاد راه‌حل سیاسی در سوریه و بازگشت روابط طبیعی سوریه و لبنان در همه زمینه‌ها تأکید کرد.

گفتنی است هیل دو روز گذشته نیز با استفانو دیل کول فرمانده کل نیروهای یونیفل دیدار کرد و نقش آن را در مأموریتی که دارد و همچنین حفظ صلح و امنیت در خط آبی در سایهٔ کارشکنی‌های اخیر اسرائیل بررسی کرد.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. کرامت سلیمی گفت:

    دولت امریکا بعد از ساخت دیوار مکزیک وارد رویارویی با ایران خواهد شد.

    امریکا با تکیه بر برتری هوایی و همکاری کشورهای فرصت طلب منطقه برای این حمله برنامه ریزی خواهد نمود. زیرا از دید امریکا و متحدانش اگر ایران بحرانهای فعلی را پشت سر بگذارد و مهار نشود در اینده ای نزدیک ایران بر تمام منطقه خاور میانه تسلط پیدا خواهد نمود و کنترل نفت خاور میانه را بدست خواهد گرفت و دیگر کسی حریف ایران نخواهد شد.

    دلیلی که الان امریکا نمی خواهد یا نمی تواند به ایران حمله نماید این است که امریکا به معنای واقعی سلاحی به عنوان سلاح اتمی در اختیار ندارد تا به عنوان سلاح برتر و تعیین کننده سرنوشت جنگ احتمالی رو کند.

    سلاح اتمی تا بحال یک تفنگ خالی بوده است که هم تهدید کننده و هم تهدید شونده از ان می ترسیده اند.

    امریکا که حدود ۸ دهه با تکیه بر سلاح دروغین و خیالی بمب اتمی در دنیا با ایجاد رعب و وحشت فرمانروایی کرد اکنون به ذلت و حقارت افتاده است و دیگر قادر نیست با تکیه بر دروغهای اینچنینی کشور ایران را تهدید به حمله نظامی نماید و اعتبار تهدیدهای امریکا از بین رفته است.زیرا در عمل قادر نیست چیزی به نام سلاح اتمی را به عنوان اسلحه برتر رونمایی کند.اگر چنین سلاحی داشت حد اقل یک عدد از ان را در سوریه استفاده می کرد تا هم موقعیت استراتژیک بهتری داشته باشد و هم حساب را به دست تمام جهانیان بدهد که امریکا از بکار بردن این سلاح ابایی ندارد.

    در صورت حمله به ایران مقامات طراز اول کشورمان دروغ بودن سلاح اتمی و خیالی بودن ان را افشا خواهند نمود.

    و با این کار دولت امریکا دچار هرج و مرج داخلی خواهد شد و گرسنگان کشورهای امریکای جنوبی نیز به سوی امریکا هجوم خواهند اورد.

    دولت امریکا از همه راهها می تواند مانع هجوم افراد شود جز راه زمینی مرز امریکا و مکزیک که با ساختن دیوار مکزیک و استقرار ارتش امریکا در این مرز جلوی ورود افراد را خواهند گرفت.

    و در این میان اتحادیه اروپا ، روسیه و چین نیز قربانی خواهند شد.

    اگر دقت کنیم ترس و نگرانی خاصی در چهره مقامات روسی،امریکایی و اروپایی مخصوصا” اقای سرگئی لاوروف و خانم موگرینی به خوبی نمایان است. که نشان از داشتن یک نقطه ضعف و ترس و وحشت از لو رفتن یک موضوع مهم می باشد.
    معنی نوشته فوق این است که اگر ایران از لحاط اقتصادی چنان تحت فشار قرار گیرد که کشور ایران دچار مشکل شود مقامات ایرانی یک موضوع را لو خواهند داد که لو دادن این موضوع می تواند به فروپاشی امریکا ، روسیه ، و اتحادیه اروپا منجر شود.

    انتشار شایعاتی مثل استعفای اقای ظریف و خروج ایران از برجام کار همان برجام سازان می باشد و می خواهند اروپا و امریکا را به خطرات خروج ایران از برجام واقف نمایند و انها را وادار به از میان برداشتن تحریمها نمایند تا برجام ادامه یابد.

    معنای خروج از برجام ایران چیزی جز افشای غیر واقعی بودن سلاح دروغین و خیالی اتمی نیست.

    تمام کشورهایی که با دروغ سلاح خیالی بمب اتمی درگیرند و در واقع با کمک این دروغ در بین ملتها رعب و وحشت ایجاد می کنند و بر انها حکومت می کنند از خروج ایران از برجام (یا به معنای واقعی لو دادن دروغین بودن سلاح اتمی توسط ایران)
    وحشت دارند.

    هیچ کشوری به اندازه روسیه نگران خروج از برجام ایران نبست.

    در سالهای اخیر ولادیمیر پوتین سه بار به ایران سفر نمود و هر بار در ابتدا مستقیما” به حضور ایت الله خامنه ای رفتند و به نظر می رسد اقای پوتین با این کار در واقع تلاش نمودند مقامات سیاسی و نظامی ایران را به مصالحه و نرمش در مقابل امریکا وادار نمایند و حتی بعد از اولین سفر پوتین به دستور اقای پوتین سامانه موشکی s-300 نیز در اختیار ایران قرار گرفت تا دل مقامات ایرانی را بدست اورند و انها را ترغیب به تغییراتی در برجام نمایند و همین موضوع نشان می دهد که تمام تلاش روسیه ان است که ایران و امریکا از برجام خارج نشوند چون منجر به فروپاشی کشور روسیه خواهد شد.

    یکبار ترامپ اعلام کرد که روسیه از برجام خارج نمی شود چون برای روسیه توافق خوبیست.

    این حرف جای کلی بررسی و تفسیر دارد و بیشتر نشان می دهد که به نوعی ترامپ به این حقیقت اشاره می کند که روسیه برای حفظ قدرت و اعتبارش از هر نظر ( سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی ) کاملا” به امریکا وابسته است و از خود قدرتی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید