«کلیددار» بهشت چه کسی می‌شود؟

هفت گزینه اصلاح‌طلبان برای شهرداری تهران

    کد خبر :46958

خروجی جلسه روز گذشته اعضای شورای شهر آتی تهران نشان داد که شهردار پایتخت از میان ۷ گزینه انتخاب می‌شود؛ گزینه‌هایی که نه تنها برای پایتخت‌نشینان امیدوار کننده نیست بلکه نشان از تشتت فکری اعضای شورا و بی برنامگی آن‌ها برای انتخاب شهردار پایتخت دارد.

کمتر از دو ماه دیگر به انتخاب شهردار جدید باقی مانده، قرار است شهردار بعدی میراث دار مدیریت 12 ساله شود و مسئولیت شهری با چند میلیون جمعیت را بپذیرد؛ شهری که به گفته کارشناسان اداره آن نیازمند مدیریت جامع و مدون است، مدیریتی که نه تنها مشکلات فعلی را مرتفع کند بلکه وضعیت پایتخت را برای نزدیک شدن به کلانشهری مدرن و متوازن که دغدغه‌های زیست محیطی، حمل و نقل عمومی، عدالت اجتماعی و … را جوابگو باشد و حال رسیدن به این شهر نیازمند سکانداری است که بتواند وضعیت کنونی، آینده، چشم‌انداز و … شهر را آنالیز و مدیریت کند.

روز گذشته (شنبه) جلسه منتخبین پنجمین دوره شورای شهر تهران برگزار شد و پس این جلسه محمد علیخانی عضو منتخب شورای آتی در کانال شخصی خود مطلبی درباره گزینه‌های شهرداری نوشت و از نام کاندیدای شهرداری پرده‌برداری کرد و نوشت: «‌در حاشیه جلسه امروز با چند نفر از منتخبان درباره گزینه‌های پیشنهادی برای شهرداری صحبت کردم. نظریات دوستان متفاوت بود؛ نامزدهای پیشنهادی دوستانی که با آنها صحبت کردم عبارتند از‌: حسین مرعشی، محسن مهرعلیزاده، رضا اردکانیان، محسن هاشمی، محمدعلی نجفی، پیروزحناچی، محمود حجتی. همچنین خانم‌ها هم مصمم هستند جزو گزینه‌های پیشنهادی حداقل یک بانو باشد که برخی از آنها  «الهه کولایی» را مطرح کردند.»

این گزینه‌ها در حالی برای نخستین بار توسط یک عضو منتخب شورای آتی مطرح می‌شود که پیش از این با اینکه شخصیت‌های سیاسی گزینه‌هایی را اعلام کرده بودند اما اعضای شورای پنجم در مقابل این گزینه‌ها و سوالات، سکوت کرده و حالا فاش شدن نام کاندیدا آن هم از سوی یک عضو شورای شهر می‌تواند پاسخی به سوالات بسیار باشد.

این در حالی است که پیش از این نیز حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران از گزینه‌های احتمالی شهردار آتی صحبت می‌کند و از نجفی، هاشمی، حجتی، بیطرف و خودش به عنوان گزینه‌های احتمالی شهرداری تهران یاد می‌کند و از سویی دیگر الیاس حضرتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «جدی‌ترین گزینه‌ها برای شهرداری تهران محمدعلی نجفی، حسین مرعشی، حبیب‌الله بیطرف، محسن هاشمی و محمود حجتی هستند که شانس دو نفر آخر بیشتر است!»

در ذیل چکیده رزومه کاندیدای مطرح شده برای تکیه زدن به صندلی بهشت را می‌خوانید:

 

حسین مرعشی: مرد ۵۹ ساله حزب کارگزاران و برادر زن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که در کارنامه کاری خود نمایندگی دوره پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی را دارد، همچنین مرعشی استانداری کرمان، ریاست دفتر هاشمی رفسنجانی در دوره ریاست جمهوری و ریاست سازمان میراث فرهنگی در دوره اصلاحات را دارد و در حال حاضر نیز سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی و عضو هیات رییسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان نیز است.

مرعشی که خود در بستن لیست امید شورای شهر پنجم نقش زیادی داشت در مواجه با منتقدین نحوه بسته شدن لیست که هشتک شفافیت_لیست را زده بودند واکنش عجیبی نشان داد و ضمن دفاع همه جانبه از لیست امید گفت: لیست را گروه‌های اصلاح طلب بسته‌اند و حالا هرکس خوشش آمده یا بدش آمده، مهم این است که مردم پسندیدند و رأی دادند و موضوع اعتراضی را هم بروید از کسانی که هشتگ می‌زنند بپرسید!

 

 

محسن مهرعلیزاده: مرد ۶۱ ساله و موسپیدی که با تمام قوا راهی کارزار انتخابات شورای شهر شد اما به ناگهان در لیست امید قرار نگرفت و از حضور در رقابت‌های انتخاباتی انصراف داد و حالا با حضور دوباره‌اش در ماراتن انتخاب شهردار اینطور وانمود می‌شود مردی نیست که بی‌گدار به آب زده و به راحتی به حاشیه برود و به جای انتخابات شورای شهر آماده رقابت در زمین بزرگ بهشت است.

او در کارنامه خود رئیس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و عضو هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش است. وی در دولت اول اصلاحات استاندار خراسان و در دولت دوم اطلاحات نیز رئیس سازمان تربیت بدنی شد.

او همچنین فکر تکیه زدن بر صندلی پاستور را داشت و درسال ۱۳۸۴ به عنوان نامزدهای جناح اصلاح‌طلب وارد کارزار نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شد که نتوانست رأی بالایی کسب کند و از رقابت بازماند و حالا کاندیدای صندلی سبز بهشت است!

 

 

محسن هاشمی رفسنجانی: ۵۶ ساله و فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که سالهای متمادی به عنوان مدیرعامل شرکت مترو تهران در شهرداری مشغول به فعالیت بود که از دستاوردهایش می‌توان به ساخت خط سه مترو اشاره کرد هر چند که اتمام ساخت خط سه و بهره‌برداری از آن به عمر مدیریت وی نرسید.

محسن هاشمی که پس از فوت پدرش محبوبیت مضاعفی به دست آورد با بیش از یک میلیون و هفتصد هزار رأی وارد پنجمین دوره شورای شهر شد و اگر به عنوان گزینه نهایی شهرداری پایتخت انتخاب شود نخستین تخلف خود را انجام داده چرا که براساس میثاق نامه اصلاح‌طلبان اعضای منتخب نمی‌توانند به منظور قبول مشاغل و پست‌های دیگر از شورای شهر خارج شوند، هر چند در قبول و پذیرش میثاق نامه توسط هاشمی ابهاماتی وجود دارد و برخی معتقدند هاشمی میثاق نامه را امضا نکرده اما از سویی دیگر هفته گذشته اعضای ۲۱ نفره شورای پنجم در توافق دسته جمعی اعلام کردند که از قبول هرگونه شغل و پستی که قابل جمع با عضویت شورای شهر نباشد پرهیز خواهند کرد و هیچ یک از اعضا از شورای شهر خارج نمی‌شوند که در صورت خیز هاشمی برای تکیه دادن به صندلی بهشت نخستین تخلف وی در ثبت خواهد شد.

هر چند هاشمی در ابتدا در سخنان خود تلویحاً موضوع شهردار شدنش را موضوعی حاشیه‌ای و تفرقه‌انگیز عنوان می‌کرد اما حالا با جدی شدن احتمال کاندیداتوریش سکوت اختیار کرده و همگان به یاد دارند در دوره قبل وی رقیب جدی قالیباف بود و در بین گزینه‌ها برنامه‌ای ‌برای اداره شهر ارائه کرد.

 

محمد علی نجفی: مرد ۶۶ ساله دولت که به «آچار فرانسه» دولت لقب گرفته است رجل سیاسی که در قحطی مدیران در هر زمینه‌ای گزینه اول بوده و همواره در نقش سرپرست سازمان‌ها، معاونت‌ها و وزارتخانه‌ها توانسته به شکل مقطعی مشکل دولت‌های اصلاحات و اعتدال را حل کند به گونه‌ای که در کارنامه وی سرپرستی وزارت علوم دیده می‌شود و وی همچنین وزیر فرهنگ و آموزش عالی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و.. را دارد و با اینکه در کارنامه خود ریاست بر وزارت آموزش و پرورش را دارد اما هنگامی که از سوی دولت روحانی به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد نتوانست رأی اعتماد از نمایندگان کسب کند و حال جای سوال است فردی که نتوانسته از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد بگیرد چگونه می‌تواند اداره شهر چند میلیونی پایتخت را برعهده گیرد و اساساً آیا می‌تواند شهرداری ابرشهر تهران را بر عهده گیرد؟

محمود حجتی: وزیر ۶۲ ساله دولت روحانی که ریاست وزارت جهاد کشاورزی را برعهده دارد.هر چند الیاس حضرتی از او و محسن هاشمی به عنوان دوگزینه جدی شهرداری تهران سخن گفته اما خودش مایل است که در دولت بماند! او وزیر خوش اخلاق دولت لقب گرفته اما آنچه که مهم است اینکه در رزومه کاری این فرد وزارت راه و ترابری، جهاد کشاورزی و استانداری سیستان و بلوچستان به چشم می‌خورد و این فرد هیچ تجربه‌ای در زمینه مدیریت شهر که دارای ابعاد پیچیده‌ای است، ندارد. در حالی که شهر تهران در حال حاضر در وضعیتی قرار دارد که نیازمند مدیری کارکشته و آشنا به مباحث شهر است نه اینکه مدیری سکاندار شهر شود که باید الفبای مدیریت شهری رابه وی آموزش داد.

رضا اردکانیان: اردکانیان چهره شناخته شده در حوزه «آب» است وی مدیرمؤسس انستیتو منابع محیط زیست دانشگاه سازمان ملل، معاون اسبق وزیر نیرو و مدیر برنامه “دهه بین‌المللی آب” سازمان ملل متحد و رئیس شورای حکام مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی ــ یزد را در کارنامه کاری خود دارد. او سابقه معاون عمرانی وزارت کشور در دولت هاشمی رفسنجانی را نیز دارد اما آنچه که مهم است اینکه اردکانیان که چهره محبوبی در یزد است تنها در حوزه «آب» سررشته دارد و بهتر است به جای خیز برای صندلی شهرداری به فکر وزارت نیرو یا شرکت آب منطقه‌ای باشد!

 

الهه کولایی: محقق، نویسنده و استاد علوم سیاسی دانشکده حقوق وعلوم سیاسی دانشگاه تهران، عضو شورای مرکزی و نیز دفتر سیاسی جبهه مشارکت ایران اسلامی، عضو شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح‌طلب است و همچنین نماینده مجلس ششم بوده است و شائباتی درباره انتخابش به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه و ریاست دانشگاه تهران به گوش رسید اما هیچ کدام به نتیجه نرسید.

الهه کولایی که یکی از نمایندگان متحصن دوره ششم مجلس بود و بعد از آن که نتوانست به رده‌های مدیریتی راه پیدا کند به عنوان منتقد و سخنران نماینده جریان اصلاحات شد و حال جای سوال است نویسنده و منتقدی که تاکنون سابقه کار اجرایی نداشته چرا باید صرفاً به دلیل ‌نگاه جنسیتی به عنوان گزینه شهرداری پایتخت انتخاب شود؟

نیم نگاهی به سوابق و رزومه کاندیدای ساختمان بهشت نشان از سهم خواهی احزاب دارد چرا که وجاهت سیاسی افراد فوق الذکر از سوابق اجتماعی آنها پیشی گرفته و این آلارم سیاسی کاری شورای آتی را به صدا در می‌آورد، اعضایی که حتی در خوابشان رویای صندلی‌های سبز را نمی‌دیدند حالا با رسیدن به ساختمان بهشت سردرگم شده و این را می‌توان به وضوح از گزینه‌های سیاسی و غیر‌کارشناسی‌شان برای شهردار بعدی پایتخت دید و قطعاً دود گروکشی‌های سیاسی که بعد از ترکیب بندی لیست امید به موضوع انتخاب شهردار نیز کشیده است به چشم مردم خواهد رفت.

 

منبع:تسنیم

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید