بخت متروی قم به دست اروپایی‌ها باز می‌شود؟

    کد خبر :469391

معاون فنی و عمرانی شهردار قم گفت: اینکه بتوانیم تاریخ برای تامین تجهیزات مترو مطرح کنیم امکان ندارد و شاید از نظر ساختمانی افتتاح مترو در سال ۹۸ امکان‌پذیر باشد اما برای تامین تجهیزات مترو هیچ نقطه روشن و قابل پیش‌بینی وجود ندارد.

علیرضا قاری قرآن با بیان اینکه در قالب خط اول مترو به طول ۱۴ کیلومتر، ساخت ۱۴ ایستگاه از قلعه کامکار تا جمکران در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: این پروژه در دو فاز شامل ۵٫۲ کیلومتر تا میدان شهید مطهری و مابقی در فاز دوم تا جمکران پیش‌بینی شده که در حال حاضر کارگاه عمرانی برای تکمیل فاز یک فعال است.

وی با بیان اینکه حفاری تونل پروژه تکمیل شده است، افزود: از اواسط سال گذشته با توجه به موافقت‌هایی که با پیمانکار انجام شد و مصوبات شورای عالی فنی توانستیم برنامه منسجمی را برنامه‌ریزی کنیم تا در افق ۱٫۵ ساله تا پایان سال ۹۷ پروژه را به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

معاون فنی و عمرانی شهردار قم ادامه داد: البته تا اوایل امسال همین وضعیت جلو رفت و در این تلاطم‌ها و تحولات ارزی و قیمت کارها سرعت پروژه کند شد، هرچند قاعدتا مباحث مربوط به خرید تجهیزات خصوصا در بخش ناوگان و مترو، به همکاری کشورهای خارجی وابسته است.

وی با اشاره به وعده‌هایی که در خصوص افتتاح مترو در سال ۹۸ داده شده است، عنوان کرد: مسائل مترو کاملا روشن است و تلاش بر این است که با حداقل امکانات کار را آماده کنیم اما برای زمان تامین تجهیزات نقطه روشنی وجود ندارد که اگر روشن شود پیش‌بینی زمان افتتاح ممکن خواهد بود.

قاری قرآن خاطرنشان کرد: وعده‌هایی هم که ما داده‌ایم در اوایل سال و سال گذشته بوده در حالی که امروز شرایط به شدت تغییر کرده است.

به گزارش  ایسنا، این اولین باری نیست که پروژه های حمل و نقل شهری قم برای رفع گره های ترافیکی که به گفته برخی شهروندان قم چندان هم نیست با مشکل در اجرا و سرعت کار بر می‌خورد و پیش از این نیز پروژه منوریل قم در نهایت با پیمودن مسیری طولانی از نفس افتاد!

منوریل قم در روزهای پایانی سال 89 به عنوان نویدی خوش در حمل و نقل قم و راهکاری در رفع مشکلات ترافیکی از سوی دولت وقت مطرح شد، طرحی که خود سرآغاز مشکلات زیادی در قم شد؛ متاسفانه زمان و بودجه زیادی صرف شد تا مسئولان باور کنند منوریل پروژه‌ای بی ریشه، مطالعه نشده و فاقد نگاه کارشناسی بود، حقیقتی که میلیاردها تومان آب خورد تا سر عده‌ای از مسئولان وقت را به سنگ ندامت و پشیمانی بزند.

منوریل قم با همه تلاش‌ها، پیگیری ها و تخصیص اعتبارات هنگفت سرانجام در کمال ناباوری متوقف شد، این طرح به نقطه ای رسید که پروژه ای ناکارآمدرا بر روی دست مردم قم نهاد و به عنوان تجربه‌ای تلخ برخی از مسئولان را به این نتیجه رساند که توجیهی اقتصادی برای تکمیل و تداوم آن وجود ندارد.

به گفته مسئولان منوریل قم در بخش اعتبارات در طول چند سال بالغ بر 220 میلیارد تومان بودجه دولتی را به هدر داد، این در حالی است که در ارزیابی های بودجه‌ای در قم مشخص شد در سال 97 بیش از 600 پروژه نیمه کاره در قم معطل بودجه مانده و اگر چه اتمام همه آن ها رقمی 10 هزار میلیاردی می طلبد اما در میان این پروژه ها، طرح هایی نیز بود که با اعتبار 220 میلیارد تومانی منوریل می‌توانست سرنوشت خوبی پیدا کند و در زمینه اشتغال و تولید و گردشگری و یا خدمات به نفع مردم قم باشد.

سید مهدی صادقی، استاندار پیشین قم که چندی قبل میز خود را به دلیل قانون منع بازنشستگی واگذار کرد یکی از پرچالش ترین پروژه های بلاتکلیف قم را منوریل می دانست و در این باره متذکر شده” به سرانجام رسیدن این پروژه ناقص بیش از 110 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که دولت از پس تامین آن در شرایط فعلی اقتصادی برنمی آید.”

با وجود انتشار خبری مبنی بر قطع بودجه منوریل اخیرا سید محمدرضا هاشمی سرپرست استانداری قم در یک کارگروه تخصصی پیرامون منوریل با حضور نمایندگان مردم قم در مجلس و نمایندگان قمی ها در شورای اسلامی شهر تاکید کرده، مونوریل قم به زودی با نظر کارشناسی و مطالعاتی تعیین تکلیف می‌شود.

هر چند چشم انداز روشنی از تعیین تکلیف منوریل مشخص نشد اما از سوی اعضای شورای اسلامی شهر قم اعلام شد منوریل قم بر اساس نظرات کارشناسان در مسیر 4.5 کیلومتری توجیه اقتصادی ندارد.

محسن بهشتی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم نیز در گفت و گو با خبرنگار ما درباره منوریل عنوان کرده، با توجه به اعتبارات هدر رفته دولتی در این طرح ادامه منوریل قم به صلاح نیست و ادامه داده، در شرایطی هستیم که هر تصمیمی برای منوریل گرفته شود به ضرر استان است و حذف و تکمیل آن واقعا توجیه اقتصادی برای مردم قم ندارد.

بهشتی تصریح کرده، برداشتن پایه های سیمانی و بتنی منوریل و حذف آن تبعات سنگین اجتماعی به همراه دارد از طرفی باید پاسخگوی بودجه ای بود که در این سالها صرف اجرای پروژه منوریل شد. پروژه منوریل از ابتدا هیچ گونه پشتوانه مطالعاتی و کارشناسی نداشت و در برهه ای رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و با اصرار دولت وقت ادامه پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، پس از بحث هایی که برای مونوریل قم رخ داد، در نهایت مسئولان قم تصمیم گرفتند این دفعه موضوع مترو و تکمیل آن را در پیش بگیرند.

به عنوان مثال معاون فنی و عمرانی شهردار قم در آذرماه با تشریح وضعیت فعلی پروژه مترو قم، عنوان کرده، باید همه دست به دست هم بدهند تا طبق زمان‌بندی که در گذشته صورت گرفته این پروژه به سرانجام رسیده و در اختیار مردم قرار گیرد.

علیرضا قاری قرآن در جلسه بررسی مشکلات مترو قم که در سالن جلسات شهرداری قم و با حضور دکتر سقائیان‌نژاد شهردار قم، هاشمی سرپرست استانداری، حجت‌الاسلام والمسملین ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس، دکتر سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و دیگر مسوولان و مدیران این پروژه برگزار شد، با اشاره به وضعیت قراردادی و عمرانی پروژه مترو قم اظهار کرد: قرارداد مترو در سال 97 بالغ بر 447 میلیارد تومان منعقد شده که در طول 14.8 کیلومتر در 14 ایستگاه برنامه‌ریزی شده است؛ ایستگاه A1 در محدوده جمکران خط را به حرم مطهر و در نهایت به ایستگاه قلعه کامکار متصل می‌کند.

وی با بیان اینکه حفاری تونل مسیر مترو به پایان رسیده است، افزود: ایستگاه‌های میدان مطهری تا قلعه کامکار در حال ساخت است و دو ایستگاه در بخش‌هایی اجرا شده است؛ تونل مکانیزه مترو حدفاصل A3 تا A14 بوده و مابقی به صورت دستی صورت خواهد گرفت که به مرور این کار در حال انجام است.

معاون شهردار قم با تاکید بر اینکه مترو در سال‌هایی دچار مسائل اقتصادی شده بود، افزود: به همین خاطر مسائل پروژه در شورای فنی مطرح شد و پروسه حدود 1.5 سال طول کشید و نهایتا تصویب شد که پروژه در دو فاز اجرایی شود که فاز اول 6 ایستگاه با یک مابه‌التفاوت در دستور کار قرار گیرد و این مسیر تا پایان سال 97 به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: از سال گذشته بنا بر این گذاشته شد که تا پایان امسال پروژه به بهره‌برداری برسد و در این بین در بخش‌های مختلف کار شروع شد؛ به جز ایستگاه A10 مابقی تحویل پیمانکار شد و دو ایستگاه به صورت روباز و سه ایستگاه نیز به صورت زیرزمینی احداث شد و همزمان مسائل تجهیزاتی و… را پیگیری کردیم.

قاری قرآن اذعان کرد: تا پایان سال 96 پیگیری‌های این بخش را انجام دادیم و بعضا استعلامات آماده مناقصه شد که مصادف با تحریم‌ها و مسائل ارزی شد که مشکلاتی را به وجود آورد.

وی با بیان اینکه در این مدت بخش عمده عملیات عمرانی ایستگاه‌ها اجرا شده است، تصریح کرد: تامین ناوگان موازی با قرارگاه پیش رفته تا بتوانیم از ظرفیت‌های مختلف روسیه و چین در این زمینه استفاده کنیم. در قرارداد مترو شرایط طوری پیش‌بینی شده که اکثر تجهیزات جانبی اروپایی است؛ ابلاغی در این زمینه انجام شد که اولویت تامین تجهیزات، در راستای اقتصاد مقاومتی تجهیزات داخلی باشد و اگر مشابه داخلی وجود نداشت از کشور چین استفاده شود.

وی، رکود در روند تکمیل پروژه مترو را به ضرر پروژه و پیمانکار دانست و افزود: باید همه دست به دست هم بدهند تا طبق زمان‌بندی که در گذشته صورت گرفته این پروژه به سرانجام رسیده و در اختیار مردم قرار گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید