حذف ‌چهار صفر محاسبات را آسان‌تر می‌کند

    کد خبر :469388

یک کارشناس اقتصادی عنوان کرد: حذف چهار صفر از واحد پول ملی ممکن است در کوتاه مدت آسیب‌هایی داشته باشد و باعث سردرگمی مردم شود و برخی افراد از حالت‌های روانی این مسئله سوءاستفاده کنند و کالا را بالاتر از قیمت واقعی بفروشند، اما در بلندمدت تمام این مشکلات برطرف می‌شود.

به گزارش بازتاب به نقل از ایسنا، محمد زمان رستمی اظهار کرد: هم اکنون یک دلار 10 هزار تومان یا به عبارتی 100هزار ریال قیمت دارد، این از نظر روانی برای کشور خوب نیست، چرا که مردم عوام این 100هزار ریال را با کشورهای جهان سومی که این نسبت در آن کمتر است، مقایسه می‌کنند. هرچند این مقایسه نتایج درستی را ارائه نمی‌دهد ولی از نظر روانی برای مردم جامعه آسیب پذیر است.

وی گفت: حذف این چهار صفردر اقتصاد هیچ تغییری ‌ایجاد نمی کند و بر روی هیچ نهاد اقتصادی و غیر اقتصادی تاثیری ندارد و صرفا اسم واحد پولی عوض می‌شود ولی از نظر روانی بر روی جامعه اثر مطلوب‌تری می‌گذارد.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه قم با اشاره به تاثیر این عملکرد بر حقوق کارگران عنوان کرد: کارگری که حقوق ماهیانه یک میلیون تومان یا به عبارتی 10 میلیون ریال دارد، بعد از این رویکرد حقوقش به 100 واحد تغییر خواهد کرد؛ به طوری که خودش را فقیر حساب می‌کند، در حالی که این حس حقارت کاذب است و در اوایل این عملکرد و در کوتاه مدت رخ می‌دهد.

رستمی افزود: این اشتباه در سال‌های پیش در ایام حج هم رخ داده بود، هر هزار تومان معادل یک ریال سعودی بود و کالایی که در ایران 50 هزار تومان قیمت داشت، در عربستان 50 ریال فروخته می شد و برخی از اشخاص از نظر روانی فریب می‌خوردند و کالا را می‌خریدند.

رستمی خاطرنشان کرد: این عملکرد مزیت اقتصادی ندارد، ولی در حسابداری‌های کلان که اغلب وقت گیر است کار محاسبات را آسان‌تر می کند، چرا که وجود صفرهای زیاد در واحد پول ملی امکان خطا را افزایش می‌دهد.

وی اظهار کرد: صفر زمانی اهمیت پیدا می‌کند که در اقتصاد مفهومی داشته باشد، امروزه پول کمتر از هزار تومان در اقتصاد کارکردی ندارد، پس از نظر اقتصادی حذفِ صفرهای اضافی معقول است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید