آغاز بهره‌برداری از نسل سوم شبکه علمی کشور کلید خورد

    کد خبر :46923

 

صبح امروز مراسم بهره‌برداری از نسل سوم شبکه علمی کشور برگزار شد.

به گزارش  بازتاب به نقل از ایسنا، مراسم بهره‌برداری از نسل سوم شبکه علمی کشور صبح امروز با حضور دکتر محمد فرهادی وزیر علوم و محمود واعظی وزیر ارتباطات برگزار شد.

با نگاهی اجمالی به تاریخچه شبکه علمی کشور می‌توان گفت هسته فکری اولیه ایجاد این شبکه در اوسط دولت پنجم آغاز شد.

روندی که بیشتر با نگاهی معناگرا بین سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۶ به طرحی عملیاتی تبدیل شده و در نخستین ایام دولت هفتم و در سال ۱۳۷۷ به بهره‌برداری رسید و در طول دوره هشت ساله دولت‌های هفتم و هشتم در نزدیک به تمامی مراکز استان‌ها و برای دانشگاه‌های انتخاب شده مورد استفاده قرار گرفت.

بر این اساس، در سال ۱۳۸۶ زمانی که دو پارامتر تغییرات فناوری و افزایش نیازمندی دانشگاه‌ها به نقطه عطف خود رسیده بود، شبکه علمی کشور بر مبنای تفاهمی داخلی میان وزارت علوم و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وقت، توسط وزارت ارتباطات بازطراحی شده و اجرای آن آغاز شد.

فرایندی که با توجه به همزمانی ایجاد تغییرات مهم در ساختار مخابراتی کشور، با کندی در سال ۱۳۹۰ به سرانجام رسید.

گرچه وجود مشکلات و معضلات پس از آماده بهره‌برداری شدن، باعث شد که علیرغم اعطای نخستین پروانه رسمی به سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، میان اختلاف‌نظرهای داخلی وزارت علوم، شرکت مخابرات تهران و وزارت ارتباطات هرگز مورد بهره‌برداری رسمی قرار نگیرد.

بر این اساس، با حضور دولت یازدهم در سال ۱۳۹۲ و البته توجه به تعییرات اساسی در نگاه جهانی به مقوله شبکه‌های ارتباطاتی، از سال ۱۳۹۴ سازمان فناوری اطلاعات به عنوان نماینده وزارت ارتباطات مجددا بر توسعه و همکاری با وزارت علوم همت گمارد.

نکته بسیار مهم حاشیه‌ای در این دوره، وجود بدبینی‌های فراوان غیرقابل اجتناب میان مشترکین اولیه (دانشگاه‌ها) به جهت عدم بهره‌برداری رسمی نسل دوم شبکه علمی بوده و ایجاد حس اعتماد از اهم وظایف محسوب می‌شد.

برای نخستین‌بار در کشور، روش جدید توسعه خدمات زیربنایی مبتنی بر مشارکت بخش دولتی- خصوصی در توسعه بهره‌برداری پروژه‌های نیمه‌تمام مورد توجه قرار گرفت و نسل سوم شبکه علمی کشور بنا نهاده شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید