اتفاقات اخیر اروپا بر روی SPV تاثیر منفی خواهد گذاشت

  • سیاسی
  • سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ ۱۰:۳۴
    کد خبر :468684

سفیر اسبق ایران در اردن گفت: وقوع اتفاقاتی مبنی بر طرح اتهامات بی اساس اروپا به ایران، قطعاً تاثیر منفی خود را بر ادامه همکاری‌ها میان ایران و اروپا در قالب برجام و SPV خواهد گذاشت.

نصرت الله تاجیک سفیر اسبق ایران در اردن در گفتگو بامهر، در خصوص رویکرد اخیر اروپا نسبت به ایران در طرح برخی اتهام زنی ها و تحریم کشورمان، اظهارداشت: روابط میان ایران و اروپا در قالب برجام یک موضوع است و روابط دوجانبه یا چند جانبه ما با اروپا در قالب سیاست خارجی هم موضوع دیگری است و باید از یکدیگر مجزا و به صورت تفکیکی بررسی کنیم، زیرا بستر و زمینه مقولات در تنظیمات سیاست خارجی و روابط بین الملل متفاوت هستند.

وی گفت: مهم این است که ما باید ببینیم چطور می توانیم مشکلات و مسائلی که با اروپایی ها داریم را در بُعد سیاست خارجی و روابط بین الملل مدیریت کنیم.

تاجیک افزود: در قالب برجام، اروپا اراده سیاسی و حتی عملیاتی تداوم همکاری با ایران و همچنین اراده عدم همراهی با آمریکا در تحریم ایران را داشت، زیرا برجام را یک معاهده چند جانبه و بین المللی میدانست که سکوی مناسبی برای تعامل با ایران بود.

سفیر اسبق ایران در اردن ادامه داد: از ابتدا نیز تحلیلگران داخلی و خارجی بر این موضوع واقف بودند که ایران و اروپا در مسائل مختلف با یکدیگر اختلاف نظر دارند، در مسائل موشکی، حقوق بشر و منطقه‌ای، اما هیچگاه این مشکلات را با برجام و موضوع هسته ای مخلوط نمی کردند.

وی بیان کرد: اروپا این اراده سیاسی را از منظر تحلیلی داشت که برجام را ادامه دهد، یعنی هم می خواست ایران نقش منفی در خاورمیانه نداشته باشد و هم خواهان این بود که مسائل و مشکلات منطقه خاورمیانه کمتر به اروپا سرایت کند.

تاجیک افزود: بسیاری از تحلیلگران این موضع را داشتند که پس از برجام و حتی ایجاد مکانیسم ویژه مالی اروپا یا همان SPV ما با اروپا به یک سلسله مسائل و مشکلاتی با طرف اروپایی در حوزه های حقوق بشر، منطقه و موشکی مواجه باشیم، اما وقوع اتفاقاتی مبنی بر طرح اتهاماتی بی اساس به ایران از سوی برخی کشورهای اروپایی از جمله دانمارک، سوئد، هلند و فرانسه، منجر به جلو افتادن این تحولات شد.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: بنابراین مجموعه حوادث و روابطی که میان ایران و اروپا در ماه های اخیر به وجود آمد باعث شد که آن مسائل و مشکلاتی که پیش بینی می کردیم تا یک سال آینده با آن مواجه باشیم، جلوتر اتفاق افتاد که قطعاً تاثیر منفی خود را بر ادامه همکاری‌ها میان ایران و اروپا در قالب برجام و SPV نیز خواهد گذاشت، زیرا اگر چنین مواردی وجود نداشت و آن اراده سیاسی اروپا اجرائی می شد، مشکلات بعدی را نیز می توانستیم راحت تر حل کنیم.

وی در خصوص واکنش ایران در قبال رویکرد اروپا به ایران، بیان کرد: مجموعه شرایط داخلی و بین المللی این شرایط را حکم می کند که ما تنش‌ها را مدیریت کنیم تا شاهد افزایش تنش در روابط سیاست خارجی خود با کشورهای دیگر از جمله اروپا نباشیم تا بتوانیم از این مرحله از فشارها هم به راحتی عبور کنیم.

تاجیک بیان کرد: ما باید در هر مورد با صبوری و کسب اطلاعات لازم و همکاری های اطلاعاتی با ارگان ها و سازمان های اطلاعاتی اروپا در هر زمینه شفاف سازی لازم را انجام دهیم و اراده همکاری های سازنده در زمینه احترام به امنیت کشورها را از خود نشان داده تا زمینه تخریب روابط از سوی دیگران نیز از بین برود.

سفیر اسبق ایران در اردن افزود: با توجه به اقدامات، اهداف و رویکرد ترامپ و دولت آمریکا در قالب افزایش ایران هراسی در مناطق مختلف جهان، از جمله اجلاسی که قرار است به زودی در لهستان در راستای مهار آنچه که آنها نفوذ ایران در منطقه می نامند، برگزار شود، توصیه من این هست که ما جبهه تنش زای دیگری را با اروپا باز نکنیم و بهتر است با صبوری و استفاده از روش‌های دیپلماتیک فضای مطلوبی را برای تأمین منافع ملی کشور در این برهه حساس فراهم کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید