درخواست ترامپ برای غرق کردن قایق‌های ایرانی

  • سیاسی
  • دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ ۱۷:۰۷
    کد خبر :468402

حدود یک ماه پیش و چند روز پس از اعلام خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، جیمز متیس وزیر دفاع وقت دولت ترامپ استعفا کرد. استعفایی که ابتدا در پاسخ به تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه مورد ارزیابی قرار گرفت.

اما گزارش ها حاکی از آن است که یکی از عوامل اصلی اختلاف متیس و ترامپ به موضوع ایران مربوط می شود. جایی که ترامپ و پمپئو خواهان حداکثر فشار بر ایران حتی در زمینه نظامی بوده اند و متیس نیز در برابر هرگونه ماجراجویی علیه ایران مقاومت می کرد.

در همین زمینه، پایگاه آمریکایی«آکسیوس» در گزارشی از مباحثی در کاخ سفید پیرامون قایق های تندروی ایرانی و اختلافات میان ترامپ و متیس پرده برداشته است. در ادامه این مطلب آمده است:

ترامپ به جهت وسواسی فکری در نخستین سال ریاست جمهوری خود بار‌ها از تیم امنیت ملی خود خواسته است تا طرح‌هایی را برای مقابله با قایق‌های تندروی ایران در خلیج فارس پیدا کنند. این موضوع را دو منبع آگاه که به طور مستقیم این خواسته ترامپ را شنیده اند و سه نفر دیگر از مقامات سابق بلندپایه دولت آمریکا تایید کرده اند.

به نظر می‌رسد پذیرش این موضوع برای رئیس جمهور آمریکا سخت است که ارتش این کشور تا کنون این قایق‌های تهاجمی کوچک را غرق نکرده و آن را نوعی تحقیر و نشانه‌ای از ضعف می‌بیند.

تابناک: در همین زمینه، یکی از مقاماتی که این درخواست را مستقیما از ترامپ شنیده، نگرانی‌های او را چنین نقل می‌کند: «پس این قایق ها، آن‌ها سوارشان می‌شوند، واقعا سریعند، خیلی نزدیک می‌شوند… و ممکن است مواد انفجاری هم داشته باشد و ما حتی این را نمی‌دانیم. آیا باور می‌کنید؟ و ما هیچ کاری نمی‌کنیم؟».

منابع آگاه می‌گویند مشکلی که وجود داشت این بود که مزاحمت قایق‌های تندروی ایرانی برای شناور‌های نیروی دریایی آمریکا نسبت به سال‌های پیش از آن کمتر شده بود و چنین پاسخ بی تناسبی از سوی ترامپ می‌توانست به سرعت به جنگ با ایران گسترش یابد.

با این حال، سه مقام آمریکایی گفته اند که جیمز متیس، وزیر دفاع، هرگز چنین طرح‌هایی را برای غرق کردن قایق‌های ایرانی آماده نکرد. مسئله ای که اختلاف میان ترامپ و متیس را عمیق تر کرد. مک مستر، مشاور پیشین امنیت ملی هم مجبور بوده است تا برای آرام کردن ترامپ تلاش کند.

به گفته یک منبع آگاه، ترامپ بار‌ها و پس از دریافت گزارش‌های روزانه، و دست کم یک بار در نشستی جداگانه در «دفتر بیضی»، مک مستر را درباره این موضوع توبیخ کرده بود.

یکی از منابع که شاهد گفتگو بوده می‌گوید مک مستر پاسخ داد: «آقای رئیس جمهور، این مسئله در گذشته هم رخ داد، اما وزارت دفاع به ما گفته که اخیرا اتفاقی نیافتاده است. بنابراین آن‌ها نگران این موضوع نیستند».

با این وجود، ترامپ پافشاری کرده است که اگر دوباره اتفاق افتاد، چکار خواهیم کرد؟» و مک مستر هم در پاسخ گفته است «ما از آن‌ها (وزارت دفاع) خواهیم خواست به دنبال گزینه‌ها باشد».

با ادامه کار البته از علاقه و حساسیت ترامپ به مسئله قایق‌ها کاسته شد. بخشی از این موضوع احتمالا به این دلیل بوده که بنا بر گزارش نیروی دریایی آمریکا، مزاحمت قایق‌های تندروی ایرانی برای شناور‌های آمریکایی در نخستین تابستانی که ترامپ وارد کاخ سفید شد، متوقف شد. این تغییر رفتار بعدا به یکی از موضوعات مورد افتخار ترامپ تبدیل شد.

در پایان این مطلب آمده است: احتیاط ایرانی‌ها نباید به اشتباه به عنوان تغییر در دکترین [رویارویی]نامتقارن، توانایی یا نیات ایران درک شود. مثل همیشه، ایران بازی طولانی را دنبال می‌کند. تنها به این دلیل که شمار مزاحمت‌های دریایی ایران کاهش پیدا کرده، بدین معنا نیست که آن‌ها ابزار‌های دیگری، همچون پهپاها، برای ارسال پیام به آمریکا ندارند».

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا چندی پیش در یک پیام توئیتری با اشاره به گشت زنی نیروهای ایرانی در اطراف ناوهای آمریکایی در خلیج فارس، مدعی شد که این گشت زنی ها در سال ۲۰۱۸ به عدد صفر رسیده است.

ترامپ در این پیام توئیتری ادعا کرد که قایق های تندرو ایرانی در خلیج فارس ۲۲ بار در سال ۲۰۱۵، ۳۶ بار در سال ۲۰۱۶ و ۱۴ بار نیز در سال ۲۰۱۷ در اطراف ناوهای آمریکایی به گشت زنی پرداخته اند. وی در ادامه مدعی شد که این عدد در سال ۲۰۱۸ به صفر رسیده است.

ترامپ پیشتر در گفت و گو با شبکه خبری فاکس نیوز مدعی شده بود که باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا با ایران مدارا می کرد، اما سخت گیری دولت فعلی وی باعث کوتاه آمدن ایران شده است. او در این باره گفت: «ایرانیان در زمان اوباما مرگ بر آمریکا می گفتند اما در زمان من نمی گویند!»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید