برنامه اقدام ملی ساماندهی وضعیت زیست‌محیطی استان‌های شمالی تدوین می‌شود

    کد خبر :468292

مدیر کل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برنامه اقدام ملی ساماندهی وضعیت زیست محیطی مصب‌ها (استانهای ساحلی شمال کشور) تدوین می‌شود.

داوود میرشکار در نشست هم‌اندیشی ساماندهی وضعیت زیست‌محیطی مصب‌ها (استان‌های ساحلی شمال کشور) که با حضور کارشناسان محیط زیست دریایی، نمایندگان وزارت نیرو، وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در سازمان محیط زیست برگزار شد، با بیان اینکه «مصب»ها از ابعاد اقتصادی ، اجتماعی و زیست محیطی دارای اهمیت بسیار زیاد هستند و می‌توانند تصویر کننده وضعیت زیست محیطی حوضه های آبریز باشند، گفت: با تدوین و اجرای یک برنامه منسجم با همکاری کلیه دستگاه‌های اجرایی ، نظارتی و حاکمیتی ذیربط ساماندهی وضعیت زیست محیطی مصب‌ها (استانهای ساحلی شمال کشور) انجام می‌شود.

مدیر کل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تجربیات کارشناسان می‌تواند به هم‌افزایی در تدوین برنامه اقدام ملی ساماندهی وضعیت زیست محیطی مصب ها (استانهای شمالی) تبدیل شود و هم افزایی بین تمامی ذینفعان برای تدوین و اجرایی کردن این امر برای احیا «مصب‌»ها ضروری است.

وی ادامه داد: «مصب»ها با وجود اهمیت بسیار زیادی که در حوزه‌های مختلف از جمله گردشگری، شیلاتی، زیست محیطی و بهداشتی دارند، متاسفانه از نظر کیفی وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و دچار چالش‌های بسیاری از جمله کاهش جریان آب به دلیل مصارف نامتناسب آب در حوضه آبریز، مهار رودخانه‌ها از طریق احداث سدها ، برداشت غیر اصولی شن و ماسه ، تخلیه فاضلاب‌های شهری، صنعتی و کشاورزی، احداث سازه‌های آبی غیرمجاز و غیراستاندارد، رهاسازی گونه‌های غیر بومی در رودخانه‌ها، رسوبگذاری درحاشیه رودخانه و «مصب»ها ، تغییر مسیر رودخانه در «مصب» در برخی از پروژه‌های عمرانی ، تخلیه نخاله‌های ساختمانی و زباله‌های شهری و روستایی در مسیر رودخانه ، آلودگی ناشی از واحدهای معدنی (شن و ماسه) ، آلودگی ناشی از واحدهای خدماتی (اعم از کارواش‌ها، قالی‌شویی‌ها و رستوران‌ها و …) هستند.

به گزارش ایسنا مدیر کل دفتر زیست بوم‌های دریایی تصریح کرد: با توجه به تاثیر گذار بودن برنامه‌های استانی و نقش کلیدی دستگاه‌های اجرایی استانی در تدوین برنامه‌های کلان ملی همچنین اهمیت آسیب شناسی وضعیت موجود ساختار مدیریتی حاکم بر این اکوسیستم‌های با ارزش که غالبا متاثر از برنامه‌های توسعه و فعالیت‌های انسانی در بخش‌های مختلف معدنی، صنعتی، کشاورزی، خدمات ، شهری و روستایی هستند، نسبت به برگزاری سه جلسه تخصصی در قالب کارگروه مخاطرات زیست محیطی در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان اقدام شده است. با جمع‌بندی دیدگاه‌ها، تجارب، نگرانی‌ها، نقاط ضعف و تهدیدهای مرتبط همچنین لحاظ کردن نقاط قوت و فرصت‌های بی‌بدیل استان‌های شمالی ضرورت شکل گیری یک برنامه اقدام ملی با هم افزایی کلیه دستگاه‌های اجرایی با هدف پشتیبانی از برنامه‌ها و مصوبات استانی بیش از پیش مشخص شده است.

وی افزود: جهت بهبود وضعیت «مصب» ها با شناسایی و لحاظ کردن کلیه ذینفعان از جمله در نظر گرفتن نقش جوامع محلی باید برنامه‌ریزی دقیق و منسجمی صورت گیرد. برنامه ریزیهای مد نظر باید از کلیه پروژه‌ها، برنامه‌ها، مصوبات و رویکردهای استانی حمایت کند و این موضوع در جهت‌گیری‌های بودجه ریزی کشور و به عنوان جایگاه پایش شاخص های عملکردی دستگاه های اجرایی مد نظر قرار گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در این نشست اقدامات و رویکردهای معاونت محیط زیست دریایی، نحوه مشارکت وزارتخانه‌های مدعو و نحوه گردآوری و تحلیل اطلاعات تخصصی ذیربط در قالب پیش نویس جداول جمع آوری اطلاعات پایه در تبیین وضعیت فعلی «مصب» های استانهای ساحلی شمال کشور مطرح شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید