سقوط هواپيماى بوئينگ ٧٠٧ ارتش در کرج| جعبه سیاه پیدا شد| تحویل ۱۵ جسد به پزشکی قانونی+فیلم و عکس

  • حوادث
  • دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ ۹:۳۰
    کد خبر :468135

دقایقی پیش یک فروند هواپیما در حوالی فرودگاه فتح کرج و صفا دشت دچار سانحه شد.

هواپیمای باری۷۰۷ از بیشکک قرقیزستان به سمت فرودگاه پیام در حال حرکت بوده است که خلبان به اشتباه در فرودگاه فتح کرج فرود آمده است.

به نوشته خبرگزاری فارس، مسئولان می‌گویند دومین اشتباه خلبان ۷۰۷ این بوده است که زمان ورود به باند فرودگاه فتح، نتوانسته هواپیما را کنترل کند و از انتهای باند خارج شده است و به دیواره فرودگاه برخورد کرده است و پس از آن به شهرک مسکونی برخورد می‌کند.ظاهرا این هواپیمای باری مربوط به خطوط هوایی ایران نبوده است.

خبرگزاری ایسنا نیز به نقل از یک منبع آگاه نوشته است: دقایقی پیش یک هواپیمای باری از نوع بوئینگ 707 در زیبادشت کرج سقوط کرد. هنوز جزئیاتی از این حادثه مشخص نیست. احتمالاً این هواپیما در مسیر فرودگاه پیام بوده است.

گفته مى شود اين هواپيما حامل محموله گوشت از قرقيزستان به ايران بوده است.

رئیس سازمان امداد و نجات نیز گفته است: هلی‌کوپتر و تیم‌ها الان به محل حادثه که بین فرودگاه پیام و فتح هست رسیده‌اند.

تاکنون اعلام شده است که این هواپیما ۱۰ نفر سرنشین داشته است.

خبرگزاری فارس نیز نوشته است: این هواپیمای باری مربوط به خطوط هوایی ایران نبوده است؛ منابع خبری می‌گویند این هواپیما متعلق به یکی از نهادهای داخلی بوده است. کولیوند سخنگوی اورژانس اعلام کرد این پرواز ده خدمه داشته است و یک بالگرد، یک اتوبوس آمبولانس و 10 دستگاه آمبولانس به منطقه حادثه اعزام شده‌اند.

جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور نیز اعلام کرد: هواپیمای قرقیزستانی بود به هنگام ورود از باند خارج شد و دچار آتش‌سوزی می شود و به محض دریافت خبر تیم‌های بررسی سانحه به محل اعزان شدند.

سلیمی رییس سازمان و نجات نیز در این باره گفت: یک فروند بالگرد به همراه تیم‌های امدادرسان و ارزیاب برای امدادرسانی به محل حادثه اعزام شده است.

وی افزود: این حادثه بین فرودگاه پیام و فتح رخ داده است .

روابط عمومی اورژانس تهران نیز اعلام کرد:‌ ساعت 8:30 حادثه سقوط یک فروند هواپیمای باربری به اورژانس اعلام شد. این هواپیما 10 خدمه پروازی داشت و هنوز از وضعیت آنها اطلاعی در دست نیست.

وی گفت: اکیپ‌های اورژانس جهت امدادرسانی به محل حادثه اعزام شده‌اند.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان امداد و نجات، هواپیمای مذکور در حین فرود دچار حادثه شده است.

فرماندار فردیس نیز گفت: هواپیمایی که امروز صبح در زیبادشت سقوط کرد متعلق به قرقیرستان بوده است.

ابوالفضل اینانلو در گفت‌وگو با ایسنا افزود: هواپیمایی که صبح امروز در زیبادشت و در حوزه شهرستان فردیس سقوط کرد متعلق به کشور قرقیزستان بوده که به سمت فرودگاه پیام در حال پرواز بوده و در شهرک مسکونی زیبادشت سقوط کرده است.

این هواپیمای باری شامل 10 مسافر بوده که دچار سانحه شده و سقوط کرده است. تیم فنی به محل حادثه اعزام شده است. با بررسی تیم فنی بزودی جزییات بیشتری از حادثه منتشر میشود

چند نفر در هواپیما بودند؟

خبرگزاری ایلنا نیز به نقل از مدیرکل امنیتی استان البرز از نجات خلبانان هواپیمای ساقط شده صبح امروز خبر داد و نوشت: طبق شنیده‌ها 15 نفر در این هواپیما بودند که خلبانان آن نجات پیدا کردند.

فرمانده انتظامی استان البرز از اعزام تیمهای پلیس به محل سقوط هواپیما به منظور تأمین امنیت خبر داد.

سردار عباسعلی محمدیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد:‌ پس از اعلام حادثه سقوط هواپیما پنج تیم از یگان امداد پلیس البرز به محل اعزام شده و نسبت به برقراری و تأمین امنیت در این محل اقدام کردند.

محمدیان با بیان اینکه فرمانده انتظامی شهرستان فردیس نیز به این محل اعزام شده و بر عملیات نظارت دارد، اظهار کرد: همچنین عوامل بررسی صحنه پلیس آگاهی نیز در محل مستقر شده و در صورت نیاز اقدامات مربوطه را انجام خواهد داد. با اقدامات انجام شده از سوی پلیس امنیت خوبی در این محل حاکم است و هیچ مشکل امنیتی وجود ندارد. پلیس تا هر زمان که نیاز باشد در این محل حضور خواهد داشت.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور: از ۱۶ سرنشین هواپیمای باری تنها مهندس پرواز نجات یافته است

سخنگوی سازمان اورژانس کشور اعلام کرد هواپیما به منازل مسکونی شهرک زیبا دشن کرج برخورد کرده است و از ۱۶ سرنشین این پرواز تنها مهندس پرواز زنده از داخل هواپیما خارج شده است.

مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در ارتباط با جزییات حادثه سقوط هواپیمای بویینگ ۷۰۷ اعلام کردند هواپیما به منازل مسکونی شهرک زیبا دشت کرج برخورد کرده است و از ۱۶ سرنشین این پرواز تنها مهندس پرواز زنده از داخل هواپیما خارج شده است.

این در حالی است که تا لحظه انتشار خبر اطلاعی از سرنوشت اهالی ساختمان مسکونی در دست نیست.

کولیوند رییس اورژانس کشور اعلام کرد: پیکر هفت تن از سرنشینان از محل حادثه خارج شده است. مهندس پرواز زنده است و به مرکز درمانی اعزام شده است.

رییس اورژانس کشور در عین حال براساس گفته مهندس پرواز، تعداد سرنشینان هواپیما را 16 تن اعلام کرد.

وی ادامه داد: طبق بررسی های انجام شده منزلی که هواپیما با آن برخورد کرده خالی از سکنه بوده است.

هواپیما متعلق به ارتش بود

روابط عمومی ارتش اعلام کرد: صبح امروز یک فروند هواپیمای باربری 707 حامل گوشت برای کمک در طرح مردمیاری، از مبدا بیشکک کشور قرقیزستان، اقدام به فرود اضطراری در فرودگاه فتح البرز کرده که در هنگام فرود از باند خارج و پس از برخورد با دیوار انتهایی باند دچار آتش سوزی شد. جزئیات علت حادثه و وضعیت شهادت یا مجروحیت کارکنان تیم پروازی و خدمه آن با اعزام تیم های تخصصی در دست بررسی است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر البرز گفت: فعلا جسد دو نفر از سرنشینان هواپیمای سقوط کرده پیدا شده و جستجو برای یافتن سرنشینان دیگر ادامه دارد.

ناصر چرخساز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به محض اطلاع از سقوط این هواپیمای باری در پادگان نظامی فتح، هشت نیروی عملیاتی به محل اعزام شدند. با رسیدن نیروها به محل حادثه، عملیات جستجو برای مصدومان و فوتی‌های احتمالی آغاز شد. به دلیل برخورد این هواپیما با منازل مسکونی، نیروهای عملیاتی در کنار نیروهای آتش نشانی مشغول اطفاء حریق هستند. متاسفانه تا کنون بدن بی جان دو نفر از سرنشینان این هواپیما پیدا شده و احتمال افزایش تعداد فوتی‌ها هم با توجه به شرایط موجود زیاد است.

واکنش قرقیزستان

براساس گزارش رویترز، فرودگاه بیشکک قرقیزستان به سقوط هواپیمای باری در ایران واکنش نشان داد و اعلام کرد: هواپیمای باربری که دوشنبه در ایران سقوط کرد از این فرودگاه پرواز کرده بود. این هواپیما متعلق به ما نیست و متعلق به هواپیمایی پیام ایران است.

جدیدترین خبرها از حادثه هواپیمای 707

سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی جدیدترین خبرها در خصوص حادثه هواپیمای باری 707 را ارایه کرد.

امیر تقی‌خانی اظهار کرد: صبح امروز یک فروند هواپیمای باربری 707 حامل گوشت برای کمک در طرح مردم یاری و کمک به اقتصاد کشور عزیزمان ایران از مبدا بیشکک کشور قرقیزستان اقدام به فرود اضطراری در فرودگاه فتح البرز کرد که در هنگام فرود از باند خارج شد و پس از برخورد با دیوار انتهایی باند دچار آتش سوزی شد.

وی افزود: این اقدام در راستای خدمت به هموطنان عزیزمان در عملیات مردم یاری توسط دلاورمردان در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حال انجام بود که خلعت پرافتخار شهادت را تعدادی از عزیزان پوشیدند و همانطور که اشاره شد یک نفر از این عزیزان مجروح است و جزئیات علت حادثه و وضعیت شهادت یا چگونگی علت وقوع این حادثه توسط تیم‌های تخصصی که هم اکنون در منطقه هستند در حال بررسی است که ان‌شاءالله جزئیان آن را در اسرع وقت به اطلاع مردم شریف خواهیم رساند.

آخرین خبرهای سقوط هواپیما در کرج حاکی است که ۱۶ جنازه از محل سقوط هواپیما خارج شده است. کشته شدگان ۱۵ مرد و ۱ زن هستند.

به گزارش ‌کن‌نیوز، یک ویلا تخریب شد و به چند واحد مسکونی آسیب جدی وارد شده است. ۷۰۰ لاشه گوسفند از هوپیما خارج شد. اين هواپيما متعلق به ارتش جمهورى اسلامى ايران است و در AOC هواپيمايى ساها نيست. تنها دو فروند هواپيماى بوئينگ٧٣٧ در AOC ساها وجود دارد و اين ٧٠٧ متعلق به ارتش است.

رییس اورژانس کشور از افزایش شمار جان‌باختگان سقوط هواپیما به ۹ تن خبر داد.

پیرحسین کولیوند گفت: تاکنون پیکر ۹ تن از سرنشینان هواپیمای باربری از محل حادثه خارج شده است. یکی از جان‌باختگان زن بوده است.

مهدی مهرور مدیرکل مدیریت بحران البرز از پیدا شدن جعبه سیاه هواپیمایی که امروز در حوالی کرج دچار سانحه شد خبر داد.

تحویل 15 جسد به پزشکی قانونی

مدیرکل پزشکی قانونی استان البرز از تحویل جسد 15 تن از قربانیان حادثه سقوط هوایپما در زیبادشت به پزشکی قانونی خبر داد.

حمید داوود آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، در این‌باره گفت: تا کنون اجساد 15 تن از قربانیان حادثه سقوط هواپیما شامل 14 مرد و یک زن به پزشکی قانونی استان البرز تحویل داده شده است.

وی با بیان اینکه هویت 10 تن از جانباختگان قابل تشخیص است، تصریح کرد: همچنین نسبت به تشخیص هویت دیگر جانباختگان نیز تردد وجود داشت که بنا شد با انجام آزمایش‌های ژنتیک و نمونه‌برداری از اعضای خانواده‌ها نسبت به شناسایی و تشخیص هویت این افراد اقدام شود و با دستور دادستانی و انجام بررسی های نهایی اسامی این افراد اعلام خواهد شد.

بوئینگ ۷۰۷ یک هواپیمای جت تجاری باریک‌پیکر دوربرد با اندازهٔ متوسط است که دارای چهار موتور جت است و توسط شرکت بوئینگ طراحی و ساخته شده است.

از این هواپیما در فاصلهٔ بین سال‌های ۱۹۵۸ تا ۱۹۷۹ به تعداد ۱۰۱۰ فروند ساخته و تحویل شده‌ است. این پرنده در نزد عموم به صورت هفت صفر هفت (به انگلیسی: Seven oh Seven) تلفظ می‌شده‌ است. این هواپیما در میان گونه‌های مختلف خود بین ۱۴۰ تا ۲۱۹ مسافر ظرفیت داشته و بُرد آن بین ۴۶۳۰ تا ۱۰۶۵۰ کیلومتر است.

۷۰۷ لقب اولین هواپیمای جت ساخت بوئینگ را دارد و بال‌های آن متمایل و مجهز به غلاف موتور طراحی شده‌است. ۷۰۷ اولین هواپیمای مسافربری جت طراحی شده نبود اما اولین نمونه‌ای بود که به موفقیت تجاری دست یافت. تسلط کامل بر حمل و نقل هوائی مسافری در دههٔ ۶۰ میلادی و همچنین حضور مستمر در دههٔ ۷۰ به بوئینگ ۷۰۷ اعتبار پیشتاز بودن در عصر جت را بخشید.

این هواپیما بوئینگ را به عنوان یکی از بزرگترین سازندگان هواپیمای مسافربری در دنیا مطرح کرد و منجر به تولید مجموعهٔ جت‌های تجاری با اسم 7X7 شد. هواپیماهای ۷۲۰، ۷۲۷، ۷۳۷ و ۷۵۷ که بعدها ساخته شدند عناصر طراحی مشترک زیادی در بدنه با بوئینگ ۷۰۷ دارند.

۷۰۷ برای پروازهای داخلی، بین قاره‌ای و بین اقیانوسی و همچنین حمل بار و کاربردهای نظامی مورد استفاده قرار گرفته‌است. یک گونهٔ قابل تبدیل مسافری-باری با نام 707-320C نیز در سال ۱۹۶۳ وارد خدمت شده و گونه‌های مسافری نیز به نموهٔ باری تبدیل شده‌اند.

 

 

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. رحمان محمدی اصل گفت:

    گوشت به دلیل قاچاق گسترده با کمبود مواجه و آن قدر گران شده که چند ماهه نتوانستیم گوشت بخوریم با این حال دولت از یک طرف شعار مبازه با قاچاق سر می دهد و از طرف دیگر با وجود کمبود ذخیره ارزی از خارج گوشت وارد می کند ولی گوشت وارداتی هم قاچاق شده و دست مردم نمی رسد، آیا بهتر نبود دولت در عمل به تکالیف قانونی خود جلوی قاچاق را گرفته و با فساد و رانت مبارزه کرده و دلاور مردان ارتش جمهوری اسلامی ایران را که مدافعان کشور بودند به کام مرگ نمی فرستاد ؟

دیدگاهتان را بنویسید