درایتی :

کارکرد حزبی در کشور ما واقعی نیست

  • سیاسی
  • یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ ۱۳:۲۴
    کد خبر :467594

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: آنچه آمریکایی‌ها را برای خروج هرچه زودتر از برجام تشویق کرد و باعث شد که فشارهای سیاسی و اقتصادی بیشتری را وارد کنند، حوادث دی ماه بود.

حجت‌الاسلام مصطفی درایتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از ابتدای سال 97، پیدا بود که ایران در معرض یک سری خصومت‌های آمریکایی‌ قرار خواهد گرفت که مشکلات جدی برای کشور به وجود خواهد آورد.

وی افزود: آن‌ها بیشتر هدف‌گذاری خود را بر مسائل اقتصادی گذاشتند که مساله سیاسی نیز به شکلی تحت‌تاثیر آن قرار خواهد گرفت و بعد ممکن است به حوزه‌های اجتماعی نیز کشیده شود زیرا ایران از ابتدای انقلاب به صورت معمول سابقه این کارها را دارد و می‌داند که این اتفاقات را چگونه مدیریت کند، بنابراین تجربه گذشته می‌تواند به مسئولین امر کمک کند که تدابیر لازم را پیش‌بینی کنند تا مشکل عمده‌ای برای کشور ایجاد نشود.

درایتی با بیان اینکه اکثر کارشناسان معتقدند که مهم‌ترین عامل برای محدود کردن عوارض این رفتارها در داخل کشور، گفت‌وگو، هماهنگی و وحدت ملی به صورت کامل است، عنوان کرد: هرچه ما در این حوزه بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم، می‌توانیم به صورت طبیعی عوارض و سختی‌های اینگونه رفتارها را بهتر مدیریت کنیم و این عاملی بوده که در اختیار خودمان است و در گذشته نیز نشان داده که هر وقت توانستیم اجماع جمعی ملی را در کشور به وجود آوریم، صیانت از کشور، مردم و جامعه بیشتر شده و عوارض و سختی کاری که آن‌ها دنبال می‌کنند را نیز محدود کرده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: مهم‌ترین چالشی که دشمنان روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند، ایجاد تفرقه، نفاق و چنددستگی داخلی است که اگر در این کار موفق نشوند، آنچه را که دنبال خواهند کرد به نتیجه نخواهد رسید. وحدت و گفت‌وگوی جمعی ملی به صورت کامل که تمام اقشار، گروه‌ها و سلیقه‌ها را در خود نگه دارد، مهم‌ترین سدی است که می‌توان در برابر اینگونه رفتارها ایجاد کرد، عوارض و هزینه این رفتارها را نیز از نظر اقتصادی محدود نمود و از نظر سیاسی کاهش داد.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ادامه داد: این بهترین راه برای این است که بتوان در برابر این رفتار آمریکایی‌ها مقاومت کرد، وگرنه ممکن است که تدابیر معمولی در حوزه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی پیش‌بینی شود که ضرورت نیز دارد اما اگر بخواهیم تاثیرگذاری اجتماعی آن را بالا ببریم و دشمن را نسبت به رفتار خودش پشیمان کنیم، باید شکاف‌های اجتماعی احتمالی که ایجاد می‌شود را پر کنیم، مخصوصا در بخش سیاسی و ملی که اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

وی با اشاره به اینکه آنچه آمریکایی‌ها را برای خروج هرچه زودتر از برجام تشویق کرد و باعث شد که فشارهای سیاسی و اقتصادی بیشماری را وارد کنند، حوادث دی ماه بود، تصریح کرد: این حوادث شاه‌بیت تحریک آمریکایی‌ها به این بود که ظاهرا مشکلات در کشور بسیار زیاد است و اگر کوچک‌ترین فشاری به ایران وارد شود، از هم خواهند پاشید، بنابراین آنچه این حوادث نقطه امیدی شد برای اینکه بتوانند با رفتارهایی که از بیرون انجام می‌دهند و فشارهایی که وارد می‌کنند کشور را از هم بپاشند.

درایتی اضافه کرد: طبیعتا پادزهر این قضیه وحدت ملی ما است و هیچ راه دیگری وجود ندارد که دشمن را مایوس کند. ممکن است در حوزه‌های دیگر کارهای مقطعی انجام دهیم اما اگر نتوانیم این اجماع ملی را در کشور به وجود آوریم، تاثیر آن کارها یا محدود بوده و یا اصلا بدون تاثیر خواهد بود، بنابراین باید متوجه شویم که چه عاملی موجب شد تا آمریکایی‌ها این حرکت را دنبال کنند و یا به شکلی از مساله برجام خارج شوند که مشکلات دیگری را برای کشور ایجاد کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: نقطه عطف و آغاز این قضیه حوادث دی ماه بود که در ایران شروع شد و اگر ما نتوانیم این شکاف را ببندیم، طبیعتا همیشه زمینه برای چشم داشتن به اینگونه رفتارها به ایران افزایش پیدا خواهد کرد و اگر بتوانیم این امر را به صورت کامل مدیریت کنیم، به آن پاسخ درست دهیم و راه را برای آشتی ملی باز کنیم، مطمئنا فشارهای دشمن نیز کاهش خواهد یافت.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: هشیاری اجتماعی در جامعه وجود دارد. مطالبات انباشته زیاد است و مردم منتظر دریافت پاسخ درست از طرف مسئولین هستند. ما همواره نگران بودیم که بعد از اینکه حوادث دی ماه خاموش می‌شود، آیا مسئولین مساله را فراموش می‌کنند یا به فکر جبران و دادن پاسخ درست از راه‌های منطقی بر می‌آیند؟

وی افزود: مردم از ابتدا درگیر مشکلات اقتصادی بودند و اگر به این انباشتگی پاسخ درستی داده نشود، ممکن است در فرصت‌هایی خود را نشان دهد. اینگونه نیست که اگر امروز مشکلی پیش آمد، فردا مردم تجمع کنند، این موارد انباشته می‌شود و زمانی که بهانه و زمینه‌ای در کشور به وجود می‌آید، بروز پیدا می‌کند. لازمه‌اش این است که با دقت اینگونه حوادث و علل و مشکلات آن بررسی شود و ببینند که به چه چیزهایی باید پاسخ داده شود که نشده، تا زمینه اینگونه اعتراضات با این گستردگی در کشور فراهم نشود.

درایتی ادامه داد: اعتقاد من بر این نیست که اگر جامعه را خاموش می‌بینید، همیشه ادامه پیدا خواهد کرد. ممکن است با بهانه‌ای مجددا زمینه‌ای فراهم شود، البته مردم نمی‌خواهند کشورشان دچار مشکل و هرج و مرج شود. مردم مطالبات جدی داشته و انتظار دارند که حکومت به آن‌ها پاسخ دهد.

این فعال سیاسی اصلاح‎طلب با بیان اینکه کارکرد حزبی در کشور ما کارکرد واقعی آن نیست، عنوان کرد: جایگاه و تاثیرگذاری هم که دارد، محدود است. در تمام دنیا احزاب هم تشویق‌کننده اعتراضات هستند و هم مدیریت‌کننده و کنترل‌کننده اما ما چنین نقشی را برای احزاب قائل نیستیم، بنابراین اگر می‌بینید احزاب برای جلوگیری و تشویق ورود پیدا نمی‌کنند، به این دلیل است که ما جایگاه آن‌ها را به رسمیت نشناختیم و نباید هم انتظار داشته باشیم که اگر بحرانی به وجود می‌آید بتوانند تاثیر مثبت یا منفی بگذارند.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ادامه داد: در تمام دنیا برای اینکه این انباشتگی به وجود نیاید، احزاب مطالبات را نمایندگی کرده و با روش‌های مسالمت‌آمیز تلاش می‌کنند تا جایی که مقدور است پاسخی برای آن پیدا کنند یا اینکه جواب درخوری را برایش به وجود آورند و مدیریت کنند.

وی بیان کرد: در حوادث دی ماه نیز ابتدا و انتهای قضیه معلوم نبود، هیچ فردی مسئولیت نمی‌پذیرفت و معلوم نبود که حرف آن‌ها چیست. معترضین هیچ سخنگو، سوال روشن و تقاضای شفافی برایشان ایجاد نشد، بنابراین اگر کاری صورت گرفت تنها زمینه اعتراضی آشفته‌ای به دلیل انباشتگی، نداشتن سخنگو، رهبر و هدایت‌کننده بود که از بیرون و فضای مجازی هدایت می‌شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: این اعتراضات ممکن است تنها منجر به ایجاد هزینه برای مردم شود و هیچ پاسخ روشنی از هیچ کدام از مطالباتشان داده نشود. این موارد به این بر می‌گردد که ما هنوز در احزاب و سازمان‌های سیاسی نپذیرفتیم که آن‌ها می‌توانند کارکردهای بسیار تاثیرگذاری در اجتماع داشته باشند و اجازه ندادیم مطالبات مردم را نمایندگی کنند که طبیعتا احزاب ضعیفی هستند و به نظر می‌رسد کاربردشان در ایام انتخابات و به صورت محدود و مقطعی است. زمانی که ما این چنین برنامه‌ریزی نکرده و جایگاه تعیین نکرده باشیم انتظار اینکه در این بحران‌ها ایفای نقش کنند، به جا نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید