جزئیات تازه از لایحه حذف ۴ صفر پول

    کد خبر :467529

بر اساس پیش نویس لایحه تغییر واحد پول ایران از ریال به تومان، هر تومان معادل ۱۰۰۰۰ ریال و معادل ۱۰۰ “ریال جدید” تعریف می شود.

حذف ٤ صفر از پول ملی که به تازگی بعنوان یکی از برنامه های جدی بانک مرکزی رسانه ای شد با موافقان و مخالفانی همراه شده است.

طبق اعلام رییس کل بانک مرکزی، لایحه حذف ٤ صفر تقدیم دولت شده و در صورت تصویب در دولت، برای دریافت مصوبه قانونی به مجلس ارسال می شود.

همتی قبلا در توضیح بیشتر درباره حذف ٤ صفر از پول ملی گفته بود: لایحه حذف 4صفر پول ملی را به دولت ارائه کرده‌ام و با توجه به عرف چند ده سال گذشته بین مردم پیشنهاد شده هر ده‌هزار ریال فعلی معادل یک تومان و هر تومان معادل یکصدریال جدید باشد. امیدوارم با تصویب دولت و تأیید مجلس محترم اقدامات اجرایی آن را آغاز کنیم.

وی همچنین درباره فرایند زمانی اجرای این طرح گفت: یک فرایند زمان‌بر به‌لحاظ حقوقی و فنی دارد و بر مبنای برآورد کارشناسان ما اجرای آن نزدیک دو سال طول می‌کشد.

به گزارش تسنیم، بر اساس اطلاعات جدیدی که از پیش نویس “لایحه تغییر واحد پول ایران از ریال به تومان” بدست آمده است، مقرر شده، ماده یک قانون پولی و بانکی کشور مصوب سال 1351 به شرح زیر اصلاح شود: «هر تومان معادل 10000 ریال موضوع ماده یک قانون یاد شده و معادل 100 “ریال جدید” تعریف می شود. »

در ماده یک قانون پولی و بانکی کشور آمده است، “واحد پول ایران ریال است. ریال برابر صد دینار است” .

بانک مرکزی در پیش نویس این لایحه طول دوره گذار 24 ماهه برای این تغییر واحد پول درنظر گرفته است.

همچنین بر اساس این لایحه، برابری پول های خارجی نسبت به تومان و نرخ خرید و قروش ارز توسط بانک مرکزی در چارچوب نظام ارزی حاکم محاسبه و تعیین خواهد شد.

در این لایحه همچنین تصریح شده است که مقامات رسمی مجاز به اظهارنظر در تضعیف مفاد این قانون نیستند و صدا و سیما هم بدون اخذ کارمزد مکلف به همکاری در اجرای این قانون است.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. شهروند گفت:

    «هر تومان معادل ۱۰۰۰۰ ریال موضوع ماده یک قانون یاد شده و معادل ۱۰۰ “ریال جدید” تعریف می شود. »
    حداقل متن های دروغ رو درست بنویسید!
    سطر ۱۶ متن خبر

دیدگاهتان را بنویسید