گزارش‌های حقوق بشری سیاسی است

    کد خبر :46722

یک حقوقدان با بیان اینکه گزارش‌های حقوق بشری سیاسی است، به سکوت غرب در برابر بدترین نوع اعدام یعنی «گردن زدن» در عربستان سعودی اشاره کرد.

به گزارش  بازتاب به نقل از روابط عمومی برنامه «۱۸۰ درجه»، این برنامه شب گذشته (جمعه ۹ تیرماه) با موضوع “حقوق کدام بشر؟ ” با حضور حسین احمدی نیاز وکیل پایه یک دادگستری و حجت الاسلام جلیل محبی حقوقدان روی آنتن شبکه افق رفت.

احمدی نیاز در ابتدای برنامه اظهار داشت: حقوق بشر اساسی‌ترین و بنیادی ترین حقوقی می باشد که متعلق به فردی است که دارای به کرامت انسانی است.

وی با اشاره به اینکه جغرافیا در حقوق بشر معنا ندارد، بلکه همه انسان ها دارای حق هستند، اضافه کرد: همه انسان ها از هر رنگ، زبان و دین دارای حقوق هستند و نباید هیچ برداشت سیاسی از مقوله حقوق بشر کرد.

این وکیل دادگستری گفت: کسانی که حقوق بشر را ابزار سیاسی دیگران می دانند، از موضوع حقوق بشر خارج شده اند و دولت ها موظفند تمام زمینه ها را در تامین حقوق مردم خود فراهم کنند و کاری با رژیم سیاسی دولت‌ها نداریم.

حجت الاسلام جلیل محبی دیگر مهمان این برنامه نیز در تعریف حقوق بشر گفت: قبل از اینکه به تعریف حقوق بشر بپردازیم باید ببینیم منظورمان کدام بشر است.

محبی با اشاره به صحبت های احمدی نیاز گفت: دکتر احمدی نیاز معتقد به حقوق طبیعی بشر است، به این معنا که هر کسی که به دنیا می آید فارغ از رنگ و ملیت دارای حقوقی بنیادین است.

وی با بیان اینکه این جمله درست نیست که همه انسان ها همه حقوق را داشته باشند، گفت: وقتی شما برای همه با کرامت های انسانی مختلف حقوق یکسان قائل باشید و معتقد باشید با هر عملی این کرامت ذاتی قابل سلب از انسان نیست، باید بگویید با شخصیتی مثل صدام و هیتلر چگونه رفتار می کنید.

احمدی نیاز در پاسخ به سخنان محبی گفت: حقوق بشر، جهان شمول و یک امر تفکیک ناپذیر و برابرپذیر است و نمی توانیم تفکیک قائل باشیم بین حقوق مسلمانان و غیرمسلمانان، چرا که امر مشترک ما انسان بودن است.

حجت الاسلام محبی در این قسمت از برنامه در پاسخ به سوال یکی از کارشناسان حاضر در جلسه که آیا شما انسان را به درجه یک و دو تقسیم می کنید، پاسخ داد: ما به صورت اصولی حرف غربی ها در مورد حقوق بشر را قبول نداریم؛ چرا که انسان آنها میمون جهش یافته است و انسان ما لقد خلقنا فی احسن تقویم.

وی با اشاره به اینکه ما دو دسته انسان داریم که در بالاترین کرامت ذاتی آفریده شده اند و همه مکاتب هم به آن معتقدند، گفت: هیچ کدام از مکاتب غربی نگفته اند که این انسان با این کرامت ذاتی ممکن است روزی یک جنایتکار شود و هزاران نفر را قتل عام کند و آیا باز با این وجود کرامت ذاتی اش از بین می رود یا خیر؟

این حقوق دان افزود: انسانی که جنایت می کند، درجه یک نیست و درجه دو است.

احمدی نیاز در پاسخ به سخنان محبی گفت: ما نباید حقوق بشر را در این قالب های فلسفی ببینیم بلکه باید از منظر حقوقی آن را بررسی کنیم و بگوییم تمام ۸۰ میلیون ایرانی دارای حقوق هستند.

محبی در پاسخ به سخنان احمدی نیاز گفت: سوال من از شما این است که با کسی که به چندین نفر تجاوز کرده و سپس آنها را به شدیدترین نحو به قتل رسانده، چه می کنید؟

احمدی نیاز نیز در پاسخ گفت: عده ای معتقدند جان را خدا داده است، ما چه کاره ایم که آن را را بگیریم و خودم معتقد هستم این چنین فردی را باید دادگاهی کرد و یک سری مجازات را برای او تعیین کرد ولی با اعدام مشکل حل نمی شود.

حجت الاسلام محبی نیز گفت: کسی در اعدام به دنبال ختم و پایان دادن به این غائله نیست و عدالت نیست فردی که چندین نفر را به قتل رسانده، به حبس محکوم شود و بعد از چند سال هم آزاد شود.

محبی با بیان اینکه در سیاسی بودن گزارش های حقوق بشر غربی شکی نیست، اظهار داشت: بدترین نوع قتل که گردن زدن با شمشیر است، در عربستان وجود دارد اما غرب در مقابل آن سکوت می کند چرا که عربستان با آمریکا روابط حسنه دارد.

حجت الاسلام محبی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: هرگاه سازمان ملل برای آنچه که در گوانتامو گذشت قطعنامه صادر کرد، آنگاه می توان گفت بی طرف است.

احمدی نیاز نیز در پاسخ به این بخش از سخنان محبی گفت: من قائل به سیاسی بودن گزارش های حقوق بشری نیستم و غربی ها بر اساس گزارش های ما، پیرامون حقوق بشر در ایران حرف می زنند.

وی افزود: چرا ما اجازه نمی دهیم گزارشگر حقوق بشر بیاید ایران و خودش پرونده ها را ببیند؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید