توضیحات محمود صادقی در خصوص لابی‌گری در مجلس

  • سیاسی
  • یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ ۷:۴۶
    کد خبر :467138

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه 98 بودجه ویژه‌ای است زیرا با توجه به کمبود درآمدها، تنظیم شده و بعد اجرا می‌شود.

«محمود صادقی»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در خصوص «توییت اخیر خود درباره لابی‌گری در بودجه سال 98» گفت: توئیت من جمله اولی داشت (پیام قرآنی). اگر چه تحریم چیز خوبی نیست اما ما می‌توانیم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم. در واقع می‌توانیم بدلیل چالش تحریم در کشور از آن در جهت کاهش وابستگی به نفت استفاده کنیم و اگر تحریمی در فروش نفت داریم به افزایش بهره‌وری تبدیل کنیم.

او ادامه داد: بودجه 98 بودجه ویژه‌ای است زیرا با توجه به کمبود درآمدها، تنظیم شده و بعد اجرا می‌شود. این بودجه باید به طور متوازن توزیع شود. منابع محدود و مصارف نامحدود است و باید متناسب با منابع تقسیم بهینه انجام بدهیم. در مرحله تنظیم لایحه بودجه، تصویب و تخصیص اعتبار که خیلی مهم بوده، این بیم وجود دارد که برخی اشخاص حقیقی یا حقوقی به جای یک نگاه متوازن و ملی، نگاه بخشی و شخصی داشته باشند. همچنین برخی افراد براساس نفوذی که دارند لابی‌گری کنند.

او با بیان این جمله که لابی امر رایجی در مجلس است، گفت: لابی با بخش‌نامه و تبصره انجام نمی‌شود و معمولا در فضای غیرشفاف و پنهان صورت می‌گیرد. البته در مجلس بعد از اینکه لایحه بودجه به صحن می‌آید، دستگاه‌ها فرم‌هایی را تنظیم می‌کنند که توسط نماینده‌ها از کمیسیون‌های مختلف طبق آیین‌نامه پیشنهاد می‌شود و در قالب پروژه‌ای ارائه و نماینده تلاش می‌کند، پیشنهادات خود را به کرسی بنشاند. بخشی از این لابی‌ها در مسیر نیمه رسمی اتفاق می‌افتد و بخش مهم‌تر آن، مسیرهای غیر رسمی هستند و در واقع بخش‌نامه و تبصره ندارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید