چرا لهستان برای میزبانی از اجلاس ضد ایرانی آمریکا و متحدان انتخاب شد!؟

    کد خبر :467102

تلاش های ایالات متحده برای ایجاد اجماع منطقه ای و بین المللی علیه ایران وارد فاز جدیدی شده است و در همین راستا، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه از برگزاری یک نشست بین‌المللی با تمرکز بر نفوذ و نقش‌آفرینی منطقه‌ای ایران در ورشوی لهستان خبر داد.

به گزارش تابناک، به گفته مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده، این کنفرانس دو روزه قرار است با میزبانی لهستان و در هفته آخر بهمن ماه سال جاری – یک ماه دیگر- در این کشور برگزار شود.

پامپئو در گفت وگو با فاکس‌نیوز با بیان اینکه «ما ده‌ها کشور را از سرتاسر جهان گرد هم خواهیم آورد» عنوان کرد، این نشست در روزهای 13 و 14 فوریه (24 و 25 بهمن) در لهستان برگزار خواهد شد.

به گفته وزیر خارجه آمریکا، «کشورها در کنار هم خواهند آمد تا بر ثبات خاورمیانه، صلح و آزادی و امنیت در منطقه تمرکز کنند که شامل این عنصر مهم است که اطمینان حاصل کنیم ایران یک [نقش‌آفرین] بی‌ثبات‌کننده نباشد.»‌

همچنین پمپئو، از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل دعوت کرد تا در کنفرانس ضد ایرانی ـ که 13 فوریه در ورشوی لهستان برگزار می شود ـ شرکت کند.

قرار است، تعدادی از وزیران امور خارجه کشورهای عربی نیز در این کنفرانس مشارکت داشته باشند. یک مقام اسرائیلی گفت، نتانیاهو هنوز تصمیمی برای شرکت در این کنفرانس نگرفته است.

فارغ از واکنش هابی که به برگزاری این اجلاس از سوی مقامات کشورمان نشان داده شد، سوالی که پاسخی بدان داده نشده این است که چرا این اجلاس ضد ایرانی قرار است در لهستان برگزار شود؟

برای پاسخ چند فرض را می توان مطرح کرد:

نخست آنکه ایالات متحده قصد دارد اجماع سازی علیه ایران را از خاورمیانه به اروپا انتقال و گسترش دهد. در همین راستا، به نظر می رسد واشنگتن به دنبال آن است که شکافی میان کشورهای اروپایی در مورد ایران ایجاد کند و به همین جهت برآن است تعاملات را با اروپای شرقی در برابر اروپای غربی گسترش دهد. شکاف میان اروپای شرقی و غربی زمینه را برای افزایش فشار بر ایران در اروپا گسترش دهد.

دوم، حال سوال دیگری مطرح می شود که چرا لهستان به عنوان میزبان انتخاب شده است؟ به نظر می رسد پاسخ را باید در روابط بسیار نزدیک میان دولت راستگرای این کشور و دولت کنونی آمریکا یافت. جایی که دولت دست راستی لهستان به ریاست «آندرزیج دودا» نیز ارتباط بسیار نزدیکی با دونالد ترامپ دارد و حتی خواستار استقرار نظامیان آمریکایی در پایگاهی به نام «دژ ترامپ» در خاک خود شده است.

سوم، این کنفرانس احتمالا نخستین رویارویی چهره به چهره و مستقیم نخست وزیر اسرائیل و مجموعه ای از مقامات و وزرای کشورهایی عربی خواهد بود. مسئله ای که به نظر می رسد با توجه به حساسیت های مردمی در جهان عرب، در هیچکدام از کشورهای منطقه احتمال نمی توانست اتفاق بیفتد. برخی ناظران نیز بر این باورند که در این اجلاس ممکن است

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید