برنامه اقدام ملی حفاظت از فک خزری تدوین می‌شود

    کد خبر :466988

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین برنامه اقدام ملی حفاظت از فک خزری خبر داد و گفت: با همکاری نهادها و ارگان‌های دریایی برنامه منسجمی برای حفاظت از فک خزری تدوین می‌شود.

پروین فرشچی در نشست هم‌اندیشی و تدوین برنامه اقدام ملی حفاظت از فک دریایی که با حضور داود میرشکار – مدیر کل دفتر زیست بوم‌های دریایی، نمایندگان سازمان بنادر و دریا نوردی، سازمان گردشگری و میراث فرهنگی، سازمان شیلات ایران، نیروی دریایی(ناوگان شمال)، ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌های ساحلی شمالی، وزارت کشور در سازمان محیط زیست برگزار شد، هم‌افزایی بین تمامی ذینفعان برای تدوین و اجرای این طرح را ضروری دانست و گفت: فک گونه چتر به حساب می‌آید و نشانگر سالم بودن دریای خزر است. در حال حاضر در سه استان ساحلی به ماهیگیران آموزش داده می‌شود که با مشاهده فک چه اقداماتی باید انجام دهند.

فرشچی با بیان اینکه همه در حفاظت از فک خزری مسئول هستند، گفت: منقش شدن کشتی‌های کشتیرانی خزر به تصویر فک خزری اقدامی ارزشمند است.

در ادامه این نشست داود میرشکار – مدیر کل دفتر زیست بوم‌های دریایی – به فصل زایمان این گونه اشاره و اظهارکرد: حدود ماه بهمن، فک‌های بالغ به سواحل شمالی خزر (روسیه و قزاقستان) سفر می‌کنند تا ماده‌های باردار توله‌هایشان را روی سطوح یخ‌زده‌ آب به دنیا بیاورند. زندگی فک خزری را می‌توان به سه دوره تقسیم کرد. دوره اول مربوط به جفت‌گیری و فعالیت‌های تولید مثلی است، دوره دوم زمان موریزی این حیوانات و دوره آخر فصل مهاجرت و جست و جوی غذا است. فک‌های خزری معمولاً به دنبال غذا به بخش‌های میانی و جنوبی دریای خزر (از جمله آب‌های ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان) مهاجرت می‌کنند.

وی افزود: این گونه در دنیا منحصر به فرد است و تنها در دریاچه خزر یافت می‌شود. این حیوانات زندگی اجتماعی دارند و اغلب در دسته‌های بزرگ دیده می‌شوند.

به گزارش ایسنا مدیر کل دفتر زیست بوم‌های دریایی با تاکید بر کاهش تعداد این گونه طی چند سال گذشته گفت: تعداد فک‌های خزری در کمتر از سی سال ۹۰ درصد کاهش یافته است. آلودگی‌های نفتی، پساب‌های صنعتی (شامل فلزات سنگین)، سموم کشاورزی (انواع آفت‌کش‌ها)، زباله‌های رادیواکتیو، پساب و زباله‌های خانگی و آلودگی‌های صوتی (مثلاً ناشی از فعالیت پالایشگاه نفت و گاز، تردد بی‌رویه‌ی قایق و شناورهای دریایی). آلودگی‌های مختلف فک‌ها را مسموم و یا بیمار می‌کند و برخی سموم در درازمدت سیستم ایمنی بدن فک‌ها را مقابل بیماری‌ها ضعیف می‌کنند و یا قدرت باروری‌شان را کاهش می‌دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست ایران به عنوان یکی از کشورهای حاشیه دریای خزر به منظور حفظ جان این گونه ارزشمند بیمارستانی در استان گلستان تاسیس کرد .همچنین با پیگیری‌های ایران، شکار این گونه ممنوع اعلام شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید