گردهمایی لهستان غیر قانونی است

  • سیاسی
  • شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷ ۱۶:۱۷
    کد خبر :466962

سفیر اسبق ایران در انگلیس گفت: آمریکایی اخیراً تصمیم گرفتند در لهستان تعدادی از روسای کشورها را دعوت کنند؛ این اقدام یک اقدام غیر قانونی است.

سیدجلال ساداتیان سفیر اسبق ایران در انگلیس در گفتگو با مهر، ضمن تشریح وقایع اخیر دیپلماسی اروپا و ایران اظهار داشت: شاهد این بودیم که سیستم اطلاعاتی و سرویس های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل در تلاش برآمدند تا بتوانند بهانه ای را پیدا کنند تا اروپا را نسبت به ایران بدبین کنند، مانند دستگیری دو دیپلمات و یا دستگیری شخصی که از بلژیک به آلمان رفته بود و در همه اینها سعی کردند ایران را محکوم کنند.

وی یادآور شد: اخیراً شش کشور بنلوکس یا همان شمال اروپا، اعلام کردند که دو نفر اعضا و یک معاونت وزارت اطلاعات را تحریم می کنند و این را در شورای اروپا هم به تصویب رساندند. اقدام دیگر این بود که آمریکایی ها تلاش بسیاری برای ایران هراسی داشتند تا از طریق رسانه هایی که در اختیار دارند این فشار را بر ایران مضاعف کنند. سفرهای دوره ای وزیر خارجه و اظهار نظرهای او و اظهار نظرهای جان بولتون که دائماً این حرف ها را می زدند، مصادیق موضوعی مطرح شده است.

گردهمایی لهستان غیر قانونی است

ساداتیان در همین رابطه بیان کرد: اخیراً هم تصمیم گرفتند در لهستان تعدادی از روسای کشورها را دعوت کنند تا در سایه این گردهمایی یک فضای عمومی علیه ایران ایجاد کنند؛ البته این اقدام یک اقدام غیر قانونی است و امریکا است که باید در ازای خروج بی دلیل و بی منطق خود از برجام پاسخگو باشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: قبل از برجام، ایران به موجب قطعنامه های شورای امنیت تحریم بود و در نتیجه کشورهای مختلف هم در آن تحریم مشارکت و شرکت کرده بودند، اما بعد از آن به چه صورت شد؟ بعد از آن فقط امریکا غیر قانونی و غیر عرف و بر خلاف شئون دیپلماتیک کشوری که عضو دائم شورای امنیت هست، از برجام خارج می شود و پاسخگو هم نیست.

ایران هراسی برای آمریکا مشروعیت نمی آورد

ساداتیان تاکید کرد: آمریکا در نتیجه به این شکل اقدام می کند که تنهایی خودش را با جمع کردن تعدادی از سران کشورهای مسئولی که با او مراودات مالی دارند و گوش به فرمان او هستند، بتواند یک فضای ایران هراسی علیه ایران را ایجاد کند و در حالیکه این برای او مشروعیتی ایجاد نمی کند.

فعالیت دیپلماتیک ظریف به تنهایی کافی نیست

وی در مورد اقدامات وزارت امور خارجه نیز گفت: اقدامی که ایران می تواند انجام دهد، فعالیت بیشتر در عرصه دیپلماسی است، هم شخص وزیر امور خارجه که در این زمینه توانمند است و اخیراً در هند اظهار نظرهای خوبی را انجام داده و نکات آن هم نسبتاً خوب بود اما این به تنهایی کفایت نمی کند.

مقامات ایران با سفرهای متعدد عملیات ایران هراسی را خنثی کنند

ساداتیان اظهار داشت: شخص وزیر خارجه به تنهایی در تمام دنیا به طور همزمان نمی تواند سفر کند، توضیح دهد و روشنگری کند، خوب است که ایران یک تعدادی از چهره ها و شخصیت ها را آماده نگاه دارد و برای این نوع سفرها آنها توجیه باشند که چگونه به کشورهای مختلف رفته و با ملاقات های مختلف و در عرصه های مختلف بتوانند ذهن جهانیان را به طور مستقیم در ملاقات هایی که انجام می دهند و به طور غیر مستقیم از طریق انعکاس سفرها و مصاحبه هایی که انجام می دهند، پاسخگوی فعالیت های رسانه ای که طرف مقابل با هزینه های بسیار زیاد انجام می دهد، باشند.

وی با بیان اینکه ترامپ با خروج از برجام تنها ماند و تلاش کرد با ابزارهای مختلف اجماعی علیه ایران جمع کند، یادآور شد: ایران از برجام خارج نشد و اروپایی ها از برجام حمایت کردند و خانم موگیرینی، سران سه کشور مهم اروپایی، فرانسه، بریتانیا و آلمان بیانیه هایی مختلفی را منتشر کردند و به خصوص اجلاسی که که در نیویورک شب قبل از سخنرانی آقای ترامپ در سازمان ملل برگزار شد، در آنجا خیلی محکم از ایران و برجام دفاع کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید