مقاله استاد دانشگاه شریف در مجله ساینس منتشر شد

    کد خبر :466827

عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه شریف با همکاری گروه تحقیقاتی بین المللی موفق به چاپ مقاله ای با عنوان «حذف کامل جریان یونی و ترابرد پروتونی از تک لایه آب محدود شده» درمجله ساینس شده است.

به گزارش بازتاب به نقل از دانشگاه صنعتی شریف، علی اسفندیار استادیار دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف با همکاری گروهی از پژوهشگران بین المللی موفق شدند نتایج آزمایشات جدید خود از ترابرد پروتونی و حذف کامل یون ها از درون تم لایه ای از آب را در قالب مقاله ای با عنوان «Complete steric exclusion of ions and proton transport through confined monolayer water» در مجله Science به چاپ برسانند.

در حوزه های انرژی، فیزیک زیستی، نمک زدایی و …، کنترل جریان یونی از کانال های نانومتری امری چالش برانگیز است. دلیل آن مربوط به اندازه اغلب یون هاست که با در نظر گرفتن حتی لایه آب پوشانی شده، کمتر از یک نانومتر است.

بنابراین برای حذف کامل آنها نیاز به کاناهایی با ابعاد چند آنگستروم است. در تحقیق حاضر، ساخت کانالی با ارتفاع ضخامت تک لایه کربنی (تقریبا ۴ آنگستروم)، گزارش شده است.

طرد کامل یون های کوچکی از قبیل سدیم، پتاسیوم، کلر مشاهده جالبی بود که از ترابرد یونی از کانال های مذکور حاصل شد. تنها پروتون ها بصورت گزینش پذیر می توانند از این کانال ها عبور کنند. این کانال های معرفی شده، کوچکترین کانال ساخته شده تا به امروز از مواد دوبعدی است و در طبیعت تنها پروتئین های غشایی آکواپورین قادر به چنین ترابرد گزینش پذیر است.

این مشاهده زمینه را برای ساخت و شبیه سازی دقیق تر غشاهای آنگسترومی و سازوکار ترابرد های یونی فراهم می سازد.

مجله ساینس معتبرترین مجله علمی آمریکا و دارای ضریب تاثیر ۳۷ است که تعداد مقالات چاپ شده در آن معیار مهمی در رتبه بندی دانشگاه های جهان است دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید