سفر ظریف به اروپا با نگاهی به برجام و گسترش تعاملات بانکی

    کد خبر :46674

وزیر امور خارجه کشورمان، هفته گذشته در راستای دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران در اروپا و به دعوت مقامات سه کشور آلمان، ایتالیا و فرانسه به برلین، رم و پاریس سفر کرد.

به گزارش ایسنا، ظریف در این سفر پنج روزه به اروپا ، با تعداد از مقامات  ارشد سیاسی و اقتصادی این سه کشور گفت‌وگو  کرد که یکی از محوری ترین مباحث در جریان این رایزنی‌ها موضوع برجام، تاکید بر ادامه آن و گسترش تعاملات بانکی و مالی و رفع برخی از محدودیت‌های موجود در این زمینه بود .

در حالی که از زمان روی کار آمدن دولت جدید آمریکا، مقامات این کشور اظهارنظرهای متفاوتی در ارتباط با سرنوشت برجام و تعهد این کشور به این قرارداد بین‌المللی داشته‌اند و گاهی صحبت از لغو ، تجدید نظر  و یا بررسی مجدد آن کرده‌اند، در جریان سفر اخیر ظریف به این سه کشور، مقامات ارشد اروپایی متفق‌القول بر اهمیت تداوم برجام و التزام اتحادیه اروپا به این قرداد بین‌المللی تاکید کردند.

محمدجواد ظریف عصر روز دوشنبه در ابتدای سفر خود به برلین در محل شورای اروپائی روابط خارجی آلمان حضور پیدا کرد. او در این نشست با تاکید بر این‌که «امنیت قابل خریداری نیست» در بخشی از سخنانش اظهار کرد: نیازمند یک مجمع امنیتی منطقه‌ای در خلیج فارس هستیم.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفت: نمی‌توان تصور برد بر اساس باخت دیگران را داشت؛ زیرا امنیت را نمی‌توان به قیمت ناامن کردن دیگر کشورها به دست آورد.

وی هم‌چنین با بیان این‌که «در مساله هسته‌ای ما درگیر یک بازی باخت – باخت با آمریکا بودیم تا این‌که با مشارکت فعال اروپا توانستیم مشکل را باز تعریف کنیم» در بخش دیگری از سخنانش گفت: توافق هسته‌ای ایران به این علت موفق شد که برای همه یک پیروزی بود و ما باید اهمیت طرز تفکر مبنی بر حاصل جمع مثبت را به یاد داشته باشیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در ادامه سفر به برلین با «شویبله» وزیر دارایی آلمان دیدار کرد ، در این ملاقات  این مقام ارشد اقتصادی اروپا بر اجرای برجام تاکید کرد و از همکاری‌های بانکی با کشورمان استقبال کرد.

در این نشست همچنین تلاش بانکهای آلمان به منظور راه‌های تقویت همکاری‌های بانکی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و بر آمادگی بانک‌های آن کشور به منظور تامین اعتبار پروژه های اقتصادی کشورمان تاکید شد.

در روز سه شنبه محمد جواد ظریف در دومین روز سفر به آلمان در  میزگرد مشترک وزیر امور خارجه کشورمان با حضور وزیر اقتصاد آلمان و با شرکت منتخبی از مدیران عامل و روسای شرکت ها و صنایع بزرگ آلمان حضور پیدا کرد.

ظریف همچنین در ادامه این سفر با خانم «بریگیت زیپرایس» (Brigitte Zypries) وزیر اقتصاد آلمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار وزیر اقتصاد آلمان با اشاره به مناسبات دیرینه ایران و آلمان و حجم روابط ۳ میلیارد دلاری بین دو کشور اظهار کرد: روابط دو کشور در سطح کاملا خوبی قرار دارد و آلمانی های زیادی سالانه از ایران بازدید می کنند و هنگامی که تبادلات مردمی زیاد و روبط ملت ها به خوبی برقرار باشد طبیعتا روابط اقتصادی هم بهتر خواهد بود.

وی همچنین خواستار توسعه هر چه بیشتر روابط اقتصادی بین دو کشور شد و افزود: بیمه صادرات آلمان موسوم به “هرمس” علاقه‌مند به تضمین پروژه های سرمایه گذاری در ایران و بویژه در بخشهائی همچون انرژی و برق است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش بانک ها در تامین پروژه های اقتصادی نیز گفت: آلمان در صدد تقویت روابط بانکی با ایران است.

در ادامه وزیر امور خارجه کشورمان نیز اظهارکرد: میان تجار ایرانی و جامعه بازرگانی آلمان اعتماد متقابل وجود دارد.

ظریف با اشاره به وجود ظرفیت های فراوان در کشورمان گفت : اکنون وقت آن است که ایران و آلمان همکاری های اقتصادی خود را ارتقاء دهند  و طبیعتا همکاریهای بانکی یکی از راهها و زمینه ساز گسترش روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور است.

در جریان این سفر وزیر امور خارجه کشورمان  همچنین با وزیر امور خارجه آلمان که تاچندی پیش وزیر اقتصاد این کشور بود و در کسوت این مقام تاکنون دو بار ایران سفر کرده است ،دیدار و رایزنی و سپس در یک نشست مطبوعاتی مشترک با «زیگمار گابریل»شرکت کرد.

گابریل در این نشست  ضمن تاکید بر اهمیت گسترش روابط دو کشور در حوزه های مختلف در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار کرد: برخی ادعا می کنند ایران برجام را اجرا نکرده ولی گزارشات آژانس برعکس است. آلمان از برجام حمایت کرده و ما از همه طرف ها می خواهیم که از این توافق حمایت کرده و آن را زیر سوال نبرند.

ظریف در این سفر همچنین با اشتاین مایر رییس جمهور کنونی آلمان که در زمان مذاکرات هسته ای به عنوان وزیر امور خارجه ژرمن ها در مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 حضور داشت ، دیدار و گفت‌وگو کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان بامداد روز چهارشنبه وارد رم شد ، ظریف در سفر دو روزه خود به ایتالیا در ابتدا با نخست وزیر ایتالیا دیدار و گفت‌وگو کرد سپس به ملاقات خانم «بولدرینی» رئیس مجلس نمایندگان ایتالیا رفت .

در این دیداروزیر امور خارجه کشورمان همچنین ضمن دعوت از رئیس مجلس نمایندگان ایتالیا برای سفر به ایران با توجه به دعوت به عمل آمده از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی، خواستار تصویب موافقت نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف از سوی پارلمان ایتالیا شد که قبلا به امضاء دو دولت رسیده است.

او در عصر روز چهارشنبه با همتای ایتالیایی خود با «آنجلینو آلفانو»، دیدار کرد .

در این دیدار وزیر امور خارجه با تاکید بر این که ایتالیا به دنبال توسعه مناسبات دو جانبه خود با ایران است، اظهار کرد:  برجام باعث ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی است

آلفانو ،ضمن حمایت از آن، به گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی دائر بر اجرای تعهدات ایران در قبال این توافق اشاره کرد.

در این دیدار وزیر امور خارجه کشورمان نیز با اشاره به سطح خوب روابط دو کشور، تبادل هیئت های اقتصادی و بانکی بین دو کشور را موجب تقویت و تحکیم بیشتر روابط دو جانبه دانست.

در حالی که پیش از این اعلام شده بود که سفر ظریف به اروپای غربی شامل آلمان و ایتالیا می شود ، در ساعات پایانی روز چهارشنبه  سخنگوی  وزارت امور خارجه ، اعلام کرد : وزیر امور خارجه پنجشنبه برای دیدار و گفتگو با مقامات فرانسه به پاریس سفر می کند. گفتگو در خصوص مهمترین مسائل دو جانبه، منطقه ای و بین المللی از جمله برنامه های دکتر ظریف در پاریس است.

در همین چارچوب ظریف صبح روز پنچ شنبه به پاریس سفر کرد  و در عصر روز پنچشنبه با «ژرار لارشه »رئیس مجلس سنای فرانسه دیدار کرد .

ظریف نیز در این دیدار به  اهمیت روابط با فرانسه اشاره کرد و فرانسه را یکی از شرکای تجاری با اهمیت کشورمان خواند.

وی همچنین خواستار رفع هر چه زودتر برخی مشکلات بانکی میان دو کشور شد تا روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه تسهیل شود .

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین از تداوم مشورت های سیاسی با فرانسه و نقش فعال تر اروپا در خصوص حل مشکلات منطقه ای استقبال کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در دیدار با «ژان ایوز لو دریان » همتای فرانسوی خود  با اشاره به نقش و تلاش پاریس  در جریان مذاکرات هسته ای اظهارکرد : فرانسه در دستیبابی و اجرای موفق برجام سهم مهمی داشت.‌ ایشان با اشاره به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اجرای برجام از سوی جمهوری اسلامی ایران، اجرای آن را به نفع تمامی کشورها ارزیابی کرد.

وی همچنین گفت: ایران بدنبال توسعه روابط با فرانسه بویژه در زمینه اقتصادی بوده و ظرفیت های  لازم به ویژه در عرصه تولید و اشتغال بین دو کشور، از جمله صادرات به کشورهای ثالث وجود دارد.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین خواستار فعالتر شدن بانکهای فرانسه در عرصه همکاریهای مختلف مالی با کشورمان و رفع برخی از محدودیت های بانکی موجود شد.

وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این دیدار ضمن اشاره به موضع آن کشور مبنی بر حمایت از برجام افزود: برای موفقیت این توافق از ابزارهای مختلف استفاده شده است.

پنچ شنبه شب در حالی که ظریف در حال دیدار و رایزنی  با مقامات  فرانسه بود سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل در نشستی توجیهی که در تاریخ 8 تیر 1396 به منظور بررسی اجرای قطعنامه 2231 برگزار شد، ضمن تاکید برلزوم حفظ برجام به عنوان سندی چندجانبه و دستاوردی تاریخی، از همه دولت های عضو خواستند به اجرای کامل تعهداتشان وفق این برنامه اقدام ادامه دهند.

شورای امنیت در جلسه ای که در تاریخ 8 تیرماه 1396 در نیویورک برگزار شد سومین گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد اجرای قطعنامه 2231 را مرورکرد . پس از ارائه گزارش دبیرکل، آخرین گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی حاوی جزئیات اجرای تعهدات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و گزارش کمیسیون مشترک برجام نیز مورد توجه قرار گرفت.

دبیرکل در گزارش خود ضمن استقبال از تداوم اجرای برجام، خواستار خودداری از اقدامات و سخنان مخرب فضای موجود شده و تاکید دارد پایبندی کامل دولتهای عضو و اجرای کامل این برنامه اقدام می‌تواند الگوی مناسبی برای جامعه بین المللی در جهت کاهش تنش ها از طریق همکاری مبتنی بر اقدامات دیپلماتیک فراهم آورد. مشارالیه اضافه نموده که اجرای برجام بایستی در فضای حسن نیت و همکاری مبتنی بر اقدام متقابل به گونه ای که همه طرف ها از منافع آن منتفع گردند، صورت پذیرد.

در نشست مذکور، نماینده آمریکا بیان کرد  که برجام را در دست بررسی دارد و تا اتمام بررسی هایش به آن متعهد باقی خواهد ماند و در عین حال وی برای سرپوش گذاردن بر شکست های منطقه ای دولت متبوعش طی اظهاراتی مداخله جویانه، اتهاماتی واهی در مورد نقش منطقه ای ایران مطرح کرد.

در مقابل، تعداد زیادی از اعضای شورای امنیت، آلمان و نماینده اتحادیه اروپایی که در این نشست حاضر بودند، پایبندی ایران به تعهداتش براساس برجام را ستودند و خواهان تداوم حمایت جامعه بین المللی از توافق تاریخی مذکور شدند.

نماینده اتحادیه اروپا، آلمان، فرانسه و انگلیس به منافع اقتصادی ناشی از اجرای برجام اشاره کردند و تاثیر مثبت آن بر مناسبات دوجانبه را برجسته کردند.

روسیه انتقاداتی نسبت به نحوه برخورد و نگارش گزارش دبیرکل مطرح و محتوای آن را غیرسازنده خواند. وی اعلام داشت که موضوع موشکی ایران و موضوعات منطقه ای به شکلی که مطرح می شوند جایی در قطعنامه 2231 ندارد و طرح اتهامات واهی بدون شواهد کافی می تواند اجرای برجام را از مسیر صحیح خود خارج کند. برخی دیگر از کشورها نظیر چین، قزاقستان، اروگوئه و بولیوی نیز به صورت صریح یا ضمنی از این مواضع حمایت کردند.

براساس اطلاع نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک، دیدگاه ها و ملاحظات جمهوری اسلامی ایران در مورد رهیافت و ساختار گزارش دهی از اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت به ویژه بدعهدی و کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام و تلاش این کشور برای وضع تحریم های جدید و خطراتی که این گونه اقدامات می تواند بر اجرای متوازن برجام داشته باشد، به دبیرکل سازمان ملل متحد و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد منتقل شده است .

ظریف در صبح روز جمعه در آخرین روز سفر کاری خود به پاریس به کاخ الیزه رفت و برای اولین بار با« امانوئل مکرون» رئیس جمهور جدید فرانسه دیدار کرد.

در دیدار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و رئیس جمهور فرانسه، در خصوص روابط دو جانبه ایران و فرانسه در حوزه های گوناگون و نیز مهمترین مسائل منطقه ای و تحولات بین المللی گفتگو و تبادل نظر شد.

در این دیدار پیام کتبی حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز تسلیم رئیس جمهور فرانسه شد.

تاکنون جزییاتی از این پیام در رسانه ها منتشر نشده است .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید