گردشگری ترکیه، قربانی اختلافات سیاسی با اتحادیه اروپا

ترکیه که پیش از این با کاهش ۳۰ درصدی ورود گردشگر خارجی رو به رو بود، با پررنگ شدن اختلافات با اتحادیه اروپا با چالش جدیدی دست و پنجه نرم می‌کند.

صنعت گردشگری ترکیه در حال از دست دادن موقعیت خود در بازار اروپاست و افزایش تنش‌های این کشور با اروپا ممکن است با عواقب بلند مدتی برای گردشگری از پیش راکد ترکیه به همراه داشته باشد.

گزارش منتشر شده در یکی از رسانه‌های داخلی ترکیه حاکی از آن است که رزرو هتل‌ها در تعطیلات ازسوی گردشگران آلمانی به مقصد ترکیه در سال جاری میلادی تاکنون با ۵۸ درصد کاهش مواجه بوده است، روندی که در سایر کشورهای اروپایی نیز در جریان است و پرسش‌هایی را درباره آینده صنعت گردشگری ترکیه مطرح می‌کند.

نتایج ناامیده کننده گردشگری ترکیه از محل بازار اروپایی خود در حالی منتشر شده است که رابطه این کشور با اتحادیه اروپا تیره شده، چرا که این نهاد اروپایی مخالف برگزاری رفراندوم اخیر در این کشور بود که سیستم پارلمانی را به سیستم ریاست جمهوری تغییر داد.

بر اساس آماری که وزارت گردشگری ترکیه به صورت سالانه منتشر می‌کند، شمار گردشگران در این کشور در سال ۲۰۱۶ با ۲۹ درصد کاهش به ۲۵.۲ میلیون نفر رسید و در آمدهای حاصل از این صنعت نیز با کاهش ۳۷ درصدی به ۱۵ میلیارد دلار در سال گذشته تنزل یافت.

همچنین طبق جدیدترین آمار و ارقام، ورود گرشگران به ترکیه در ماه فوریه ۲۰۱۷ نیز بیش از ۶.۵ درصد نسبت به آمار فوریه ۲۰۱۶ کاهش داشته است تا صنعت گردشگری ترکیه برای موزدهمین ماه پیاپی با ریزش گردشگران مواجه باشد.

آمارهای وزرات گردشگری ترکیه همچنین حاکی از آن است که حضور کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی اروپا در ترکیه نیز کاهش داشته و در این میان کشورهای آلمان با کاهش ۳۰ درصدی و هلند و فرانسه و بریتانیا نیز به ترتیب با ۲۴، ۲۳ و ۲۰ درصد کاهش، بیشترین رشد منفی را در اعزام گردشگر به ترکیه به ثبت رسانده‌اند.

کارشناسان صنعت گردشگری نسبت به کاهش چشمگیر تقاضا از اروپای غربی برای سفر به ترکیه ابراز نگرانی کرده‌اند و کردشگران آلمانی نیز مقاصد دیگری را به غیر از ترکیه انتخاب می‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید