تبدیل بازداشتگاه «غیرقانونی» کهریزک به یک مرکز «غیرقانونی» دیگر!

    کد خبر :466582

بازداشتگاه مشهور و البته غیرقانونی کهریزک که چند سال پیش محل وقوع رویداد‌هایی شوم و دردناک بوده، بار دیگر به چرخه استفاده بازگشته، اما ظاهرا با حفظ پسوند «غیرقانونی»!

به گزارش تابناک، زمانی که سعید مرتضوی و دو تن از همکارانش بابت پرونده جنایت کهریزک در دادگاه محاکمه می‌شدند، کمتر کسی اطلاع داشت که بازداشتگاه کهریزک تغییر نام داده و به تعبیر یکی از متهمان، با اسمی جدید، زندگی زیر پوست آن جریان یافته است. بازداشتگاهی که سه جان باخته حوادث ۸۸ تنها چندتن از جان باختگان آن بودند.

این را حیدری فر، قاضی معزول پرونده کهریزک در جمع خبرنگاران بیان کرد. قاضی‌ای که مدعی بود در بازداشتگاه کهریزک پیش از تعطیلی آن، زندگی در جریان بوده است و روایت‌های مرگبار از این بازداشتگاه تاریک و سیاه را منکر می‌شد. فردی که نخستین بار عنوان کرد بازداشتگاه کهریزک، «سروش ۱۱۱» نام گرفته وبازگشایی شده است.

خبری که منظور حیدری فر از بیان آن، تاکید بر این نکته بود که کهریزک غیرقانونی نبوده است، هرچند که جزئیات پرونده تاکید داشت که در این بازداشتگاه «اعمال نوعا کشنده» به کرار رخ می‌داده و جان باختن افرادی که در آنجا نگهداری می‌شدند، بسیار رواج داشته است. جان باختن افرادی که «اراذل و اوباش» و «شرور» لقب داشتند.

از آن زمان تا به امروز چندین سال گذشته و در این سال‌ها کسی از سرنوشت آن بنای مخوف اطلاعی نداشت تا اینکه به تازگی خبر رسید که کهریزک، «سروش» نام گرفته و برای امری دیگر (غیر از بازداشتگاه) مورد استفاده قرار می‌گیرد. خبری که جزئیات چندانی از آن در دست نبود تا اینکه امروز رییس پلیس پایتخت درباره آن توضیحاتی ارائه کرد.

سردار حسین رحیمی کاربرد «سروش» را «مرکز نگهداری و بازپروری معتادان» خواند و گفت: «در تهران حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار معتاد متجاهر داریم؛ لازم است که این معتادان جمع آوری شده و در مراکز بازپروری نگهداری شوند که خب این امر با مشارکت و همکاری تمام دستگاه‌ها شدنی است. اقدام پلیس در راه‌اندازی سروش نافی زحمات و تلاش‌های عوامل بهزیستی نیست. در کهریزک جایی داشتیم که مدت‌ها خالی بود. این مرکز را تغییر کاربری داده و به مرکز بازپروری معتادان متجاهر تبدیل کردیم.»

بدین ترتیب مشخص می‌شود که دایرکردن این مرکز نه با هماهنگی دستگاه‌هایی مانند بهزیستی، که با تشخیص پلیس دایر شده است. تشخیصی که عامل اصلی و تاثیرگذار در آن، رفع معضل انبوه معتادان متجاهر در تهران بوده است که شمارشان به ۲۰ هزار تن رسیده است. معتادان بی سرپناه و پر شماری که ظاهرا تنها راه برای رفع و رجوعشان، دایرکردن دوباره کهریزک یافته شده است.

دایرکردن دوباره مرکزی که بازداشتگاه، آن هم از نوع غیرقانونی بود و ظاهرا حالا هم که ماموریتش تغییر کرده و بازگشایی شده، باز از نوع غیرقانونی است. غیرقانونی به این معنی که مجوز‌ها برای دایر کردن آن دریافت نشده و از این رو افتتاح آن غیرممکن است، مگر آنکه به مانند قدیم بی دریافت مجوز در دست بهره برداری قرار گیرد و، چون دایر کننده آن پلیس است، کسی متعرض ایشان نشود!

رویدادی که سردار رحیمی تاکید دارد که قرار نیست رخ دهد. او در این باره به ایسنا می‌گوید: «بهزیستی ایراداتی را به این مرکز گرفته است و ما موارد گفته شده را برطرف کردیم. اگر مجوز‌های قانونی را در چارچوب قانون دریافت نکرده باشیم، اصلا از آن بهره‌برداری نخواهیم کرد. در این مورد نیز اقدامات و مجوز‌های لازم دریافت شده و تقریبا کار تمام شده است. امیدواریم که طی هفته آینده این امر انجام شده و ما از رسانه‌ها برای مراسم بهره‌برداری دعوت کنیم.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید