حضور نمایندگانی از ۳۰ کشور دنیا در ایران برای بررسی معضل گرد و غبار

    کد خبر :46627

نماینده مقیم سازمان ملل در ایران از حضور نمایندگان و کارشناسان ۳۰ کشور در ایران در جریان برگزاری کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار که ۱۲ تا ۱۴ تیرماه برگزار می‌شود، خبر داد.

به گزارش ایسنا، گری لوئیس در نشست خبری «کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار؛ چالش‌ها و راه‌حل‌ها» اظهار کرد: خوشحالیم که در برگزاری اجلاس مقابله با گرد و غبار در کنار دولت ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم و راهبردی در زمینه جلب توجهات به گرد و غبار ایستاده‌ایم. ایران اقدامات بسیاری به منظور جلب توجه و مشارکت جهان برای حل پدیده گرد و غبار انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه اجلاس مقابله با گرد و غبار یک نشست بین‌المللی است،گفت: از نقاط مختلف دنیا در روز دوشنبه (۱۲ تیر) به منظور شرکت در این اجلاس به ایران می‌آیند چون توفان‌های گرد و غبار مشکلی است که تمامی انسان‌های کره زمین را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در شرایط حاضر شهروندان تهران، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، سیستان و بلوچستان،‌ کرمان و … با این پدیده دست و پنجه نرم می‌کنند ولی واضح است که در شهرهایی مثل اهواز و استان سیستان و بلوچستان ، این مشکل بارز است.

نماینده مقیم سازمان ملل در ایران با بیان اینکه پدیده گرد و غبار اثرات سویی بر سلامت، آموزش و اقتصاد دارد، تصریح کرد: قطع شدن برق، اختلال در حمل و نقل و پروازها و تعطیلی مدارس همگی نشأت گرفته از گرد و غبار است. همانطور که ایرانیان با این پدیده مواجه هستند، بسیاری از انسان‌ها در سایر نقاط دنیا از اثرات ناشی از گرد و غبار تاثیر می‌پذیرند.

لوئیس تاکید کرد: با توجه به اهمیت این موضوع، دسامبر سال گذشته مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را در حوزه گرد و غبار به تصویب رساند که در آن به برگزاری اجلاس مقابله با گرد و غبار در ایران اشاره شده بود.

صدور بیانیه تهران در نتیجه برگزاری اجلاس مقابله با گرد و غبار

وی افزود: طی سه روز بررسی راه‌حل‌های تخصصی و فنی و تهیه خط مشی‌های داخلی و بین‌المللی برای مهار کانون‌های گرد و غبار انجام می‌شود. این اجلاس، سه دستاورد مهم دارد. اولین دستاورد بیانیه تهران است که بعد از برگزاری دو جلسه وزرا صادر می‌شود. طی این بیانیه از جامعه جهانی خواسته می‌شود برای حل مشکل توفان‌های گرد و غبار اهتمام ورزند. دستاورد دوم ارائه گزارش تخصصی به همراه پیشنهادات و راهکارها برای حل معضل گرد و غبار در داخل کشورها است همچنین در روز دوم میهمانان دو بازدید از کاشان و اهواز به منظور مشاهده و بررسی اقدامات ایران برای مقابله با گرد و غبار خواهند داشت.

نماینده مقیم سازمان ملل در ایران تاکید کرد: تمامی این دستاوردها به‌ویژه اقدامات جمهوری اسلامی ایران در حوزه کنترل کانون‌های گرد و غبار در سپتامبر سال جاری در مجمع عمومی سازمان ملل بررسی می‌شود.

وی با اشاره به تعداد شرکت‌کنندگان کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار گفت: سازمان ملل از تعداد بالای شرکت‌کنندگان اجلاس بسیار خوشحال است. در ابتدا از ۵۸ کشور برای حضور در کنفرانس دعوت شد که ۳۰ کشور اعلام آمادگی کردند. بسیاری از کشورها در سطح وزرا حضور خواهند داشت و از بسیاری از کشورها نمایندگان و کارشناسان به ایران اعزام می‌شوند. افزون بر این کارگزاری‌های سازمان ملل در اجلاس شرکت می‌کنند.

لوئیس ادامه داد: در دعوتنامه‌های ارسالی به کشورها چهار امضاء وجود داشت. یک امضاء برای رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، یک امضاء از سوی برنامه محیط زیست سازمان ملل، امضای سوم از سوی رئیس برنامه عمران ملل متحد و امضای چهارم از سوی رئیس اداره امور اجتماعی و اقتصادی ملل متحد بود.

وی با اشاره به حضور اریک سولهایم – رئیس برنامه محیط زیست ایران- در اجلاس بین‌المللی گرد و غبار گفت: هفت کارگزاری سازمان ملل و اداره هواشناسی جهانی در کنفرانس حضور می‌یابند.

این نماینده سازمان ملل در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در مورد تاثیر کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار در ایجاد تعهدات برای کشورهای منطقه در زمینه مقابله با گرد و غبار از جمله برای کشور ترکیه و توقف سدسازی‌ها در این کشور اظهار کرد: یکی از جادوهای همایش گرد و غبار برای من همین است که این کنفرانس فرصت را برای همه کشورها از جمله ترکیه فراهم می‌کند تا در کنار هم قرار بگیرند و در مورد مسائل مختلف صحبت و مذاکره کنند چون گرد و غبار به هیچ مرز و پرچمی احترام نمی‌گذارد و دامان همه جهانیان را می‌گیرد. باید تاکید کنم که دولت ترکیه هیات بلندپایه‌ای را به ایران اعزام می‌کند.

لوئیس در ادامه اظهار کرد: سازمان ملل طی دو سال گذشته به دلیل اهمیت گرد و غبار چهار قطعنامه را به کمک کارگزاری‌های مختلف به تصویب رسانده است که همه آنها به همت و تلاش جمهوری اسلامی ایران بوده است. دلیل برگزاری کنفرانس در تهران، تلاش‌ها و اهتمام دولت ایران در تصویب قطعنامه‌های مقابله با گرد و غبار است.

وی افزود: ایران دچار مشکل گرد و غبار و به دنبال راه حل‌هایی برای این مشکل است البته این معضل برای بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد. به همین دلیل سازمان ملل خوشحال است که جمهوری اسلامی ایران این همایش را برگزار می‌کند.

نماینده مقیم سازمان ملل در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال صدور قطعنامه در نتیجه برگزاری کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار و ایجاد الزام قانونی برای کشورهای منطقه به منظور مبارزه با این پدیده وجود دارد؟ اظهار کرد: سازمان ملل و ایران هیچ کنترلی روی اتفاقات بعد از اجلاس ندارد. تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که نمایندگان کشورهای مختلف را گرد هم آوریم و فهرستی از اقدامات به منظور مقابله با گرد و غبار فراهم کنیم. امیدواریم افرادی که به تهران سفر می‌کنند مشکل موجود گرد و غبار را درک و برای حل آن تلاش کنند.

کنفرانس سه روزه گرد و غبار فرصت همکاری‌های دو جانبه یا چند جانبه را فراهم می‌کند

لوئیس افزود: امیدواریم بازدید از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه مقابله با گرد و غبار در کاشان و اهواز و بررسی این اقدامات در سپتامبر سال جاری در سازمان ملل منتج به برنامه اقدام عملی شود. نمایندگان و کارشناسان ۳۰ کشور طی سه روز فرصت دارند با هم صحبت و رایزنی کنند تا به همکاری‌های دو یا چند جانبه دست یابند.از سوی دیگر۱۵ تا ۲۰ رسانه خارجی برای پوشش اجلاس بین المللی گرد و غبار حضور می‌یابند.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد ضمانت اجرایی کشورهای منطقه برای مهار کانون‌های گرد و غبار در نتیجه برگزاری اجلاس بین‌المللی گرد و غبار اظهار کرد: زمانی که یک چالش، کشوری را درگیر می‌کند چطور باید بقیه کشورها را مجبور کنیم که برای حل آن قدم‌هایی بردارند؟ بنابراین سازمان ملل و ایران هیچ ابزاری ندارد که بتواند کسی را مجبور به انجام کاری کند بلکه ما از دلیل و منطق استفاده می‌کنیم تا کشورها را به اجرای امور مجاب کنیم. اموری که هم به نفع کشور خودشان و هم به نفع سایر کشورهاست.

نماینده مقیم سازمان ملل در ایران افزود: هیچ زور و اجباری نمی‌تواند بین کشورها باشد. وضع قوانین و اجبار در انجام کارها بین کشورها صورت نمی‌گیرد. بلکه اتفاقی که در جریان سه روزه اجلاس بین‌المللی گرد و غبار می‌افتد آن است که مقامات و کارشناسان دید بهتری نسبت به مقوله گرد و غبار می‌یابند و تلاش خواهند کرد با قوانین موجود در کشور خود به این موضوع ورود کنند.

لوئیس در پایان اظهار کرد: مدیریت بهتر منابع آب و کشاورزی، شناسایی و مهار کانون‌های گرد و غبار، تثبیت خاک، احداث بادشکن و … مواردی است که روی طوفان‌های گرد و غبار تاثیر می‌گذارد و امیدواریم کنفرانس بتواند در ترویج استفاده از این راهکارها موثر باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید