عمارت تاریخی ناصرالدین میرزا به مزایده گذاشته شد

    کد خبر :46603

«عمارت تاریخی ناصرالدین میرزا» تهران پس از پایان عملیات مرمت، توسط صندوق بازنشستگی کشوری به مزایده عمومی گذاشته شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «عمارت تاریخی ناصرالدین میرزا» در محدوده ارگ سلطنتی تهران و حریم کاخ جهانی گلستان در خیابان ناصرخسرو، خیابان صوراسرافیل، کوچه ناصرالدین میرزا، پلاک ۱۶ قراردارد. این بنا که در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۸۴ به شماره ۱۲۲۱۴ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده، متعلق به ناصرالدین میرزا؛ فرزند مظفرالدین شاه بوده است و جزء معدود خانه‌های باقیمانده ارزشمند در محدوده ارگ سلطنتی تهران است.

خانه ناصرالدین میرزا در سال ۱۲۸۵ هجری قمری به فرمان وی با مساحت ۴ هزار و ۵۰۰ متر ساخته می‌شود که امروز تنها ۹۱۸ متر از فضای بیرونی و حدود ۸۷۰ متر زیربنا از عمارت مجلل آن باقی مانده است. از ویژگی‌های بارز این بنا می‌توان به چهارصفه بودن، تزئینات ارزشمند و گنبد کلاه‌فرنگی آن اشاره کرد. این بنا یکی از دو بنای گنبدی‌شکل تهران و با معماری منحصر به فرد کویری در قلب پایتخت است.

بر اساس توافق صندوق بازنشستگی کشوری و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، صندوق بازنشستگی متعهد به مرمت بنا شد. در این زمینه یک هلدینگ وابسته به صندوق بازنشستگی، در مدت ۳ سال مرمت این بنا را زیر نظر سازمان میراث فرهنگی به پایان رسانید و آن را آماده احیاء و بهره‌برداری کرد.

در دفترچه معرفی در اسناد مزایده در ارتباط با احیای این بنا آمده است: «فرآیند اخذ موافقت اصولی» از «اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران»، با عنوان «موافقت اصولی تاسیسات گردشگری» برای عملکرد «پذیرایی» طی شده است. پیش‌بینی می‌شود برنده مزایده بلافاصله بتواند با تجهیز این بنا، مقدمات احیاء و بهره‌برداری از آن را آغاز کند.

صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان مالک بنا و در مسیر برنامه‌های سازمانی خود، این اثر تاریخی به مزایده عمومی گذاشته است. برنامه آگهی مزایده در روزنامه های کشور  برای روزهای دهم و یازدهم و دوازدهم تیر ماه  است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید