«دیباچه‌ای تاریخی بر نظریه ادبی» به زودی چاپ می‌شود

    کد خبر :46590

ترجمه کتاب «دیباچه‌‏ای تاریخی بر نظریه ادبی، از افلاطون تا بارت» نوشته ریچارد هارلند به زودی توسط نشر ماه و خورشید منتشر و راهی بازار نشر می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «دیباچه ‌ای تاریخی بر نظریه ادبی، از افلاطون تا بارت» نوشته ریچارد هارلند به زودی با ترجمه بهزاد برکت توسط نشر ماه و خورشید منتشر و راهی بازار نشر می‌شود.

ریچارد هارلند نویسنده و محقق ۷۰ ساله انگلیسی است که در استرالیا زندگی می کند. او علاوه بر نوشتن کتاب های تحقیقی به نوشتن رمان‌های علمی تخیلی هم اشتغال دارد. داستان‌های کوتاه، شعر و نوشته های آکادمیک و دانشگاهی از دیگر آثاری هستند که این نویسنده در کارنامه دارد.

کتاب «دیباچه ‌ای تاریخی بر نظریه ادبی، از افلاطون تا بارت» بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ سال تاریخ نظریه ادبی غرب را از یونان باستان تا دوران معاصر بررسی می کند. این بررسی به صورت تطبیقی انجام شده و نویسنده در آن تلاش کرده ضمن ارائه معرفی تحلیلی و انتقادی اصول و چارچوب نظری منتقدان برجسته ادبی، زمینه های اجتماعی و فرهنگی رشد و زوال نظریه ها را هم مورد بررسی قرار بدهد. به این ترتیب تمرکز هارلند بر ارائه تصویری روشن از تطور نظریه های ادبی از گذشته تا امروز بوده است.

ترجمه این کتاب توسط بهزاد برکت انجام شده که دوره دکترای خود را در رشته ادبیات تطبیقی در دانشگاه سوربن فرانسه به پایان برده و در حال حاضر دانشیار گروه زبان ‌وادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان است. برکت، کار حرفه ‌ای ترجمه را از سال ۱۳۶۰ آغاز کرده و تا ‌امروز بیش از ۳۰ کتاب و مقاله ترجمه ‌شده در حوزه‌های علوم انسانی ازجمله ادبیات داستانی، نظریه ادبی، علوم اجتماعی، روان‌شناسی و فلسفه چاپ کرده است.

«دیباچه‌ای تاریخی بر نظریه ادبی، از افلاطون تا بارت» از جمله کتاب‌های حوزه نظریه ادبی است که مفاهیم اصیل تاریخ نقد و نظریه ادبی غرب را به صورت نظام‌مند در بر می‌گیرد. شیوه تطبیقی کتاب پیش رو، همچنین ضمن پرهیز از برجسته سازی آرای صاحب نظران، امکان درک بهتری از نقاط ضعف و قوت این رویکردها را فراهم می کند.

این کتاب طی روزهای آینده توسط نشر تازه تاسیس ماه و خورشید راهی بازار نشر می شود. این ناشر که به تازگی کار خود را آغاز کرده، چند اثر مشابه دیگر در این زمینه، آماده چاپ دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید