طرح کرد‌های سوریه برای سازش با دمشق

    کد خبر :465855

در پی خروج نیرو‌های آمریکا از سوریه، کرد‌های سوریه، تحت فشار ترکیه، به سمت مصالحه با دولت سوریه متمایل شده و در روز‌های اخیر طرحی برای آشتی با دمشق ارائه کرده‌اند.

به گزارش فرارو، در ۲۴ دسامبر گذشته، یک هواپیما، فرودگاه قامشلی را به مقصد پایگاه روسیه در حمیمیم سوریه ترک کرد. این هواپیما که حامل هیئت کرد‌های سوریه است، به مسکو هم رفت. بدران جیا کرد، یکی از مشاوران برجسته دولت خودمختار شمال شرقی سوریه، رئیس این هیئت بود که با مقامات بلندپایه وزارت خارجه روسیه گفتگو‌هایی انجام داد.

جیا کرد، پس از بازگشت به شهر قامشلی سوریه، به روزنامه الشرق الاوسط گفت: «دیدار به درخواست ما انجام شد و به آن‌ها طرحی برای از سرگیری مجدد گفتگو با دمشق دادیم.»

طرح مکتوب کردها، چهار رکن دارد که عبارتند از: استقرار ارتش سوریه در مرز با ترکیه، تضمین توزیع عادلانه ثروت‌های زیرزمینی تحت سیطره گروه عمدتا کردی «نیرو‌های دمکراتیک سوریه» و تثبیت آن در قانون اساسی، ادغام پیکارجویان نیرو‌های دمکراتیک سوریه در ارتش رسمی این کشور در صورت توافق دو طرف و نهایتا تهیه چارچوب مناسبی برای ادغام تشکیلات دولت خودمختار شمال شرقی سوریه در تشکیلات کشور و تثبیت آن در قانون اساسی.

کرد‌ها در طرح‌شان اصرار می‌کنند که نظام حکمرانی سوریه غیرمتمرکز شود.

جیا کرد، گفته این ارکان، مبانی اساسی هستند که به طرف روسی تحویل داده شده‌اند. او افزود: «ما برای آن‌ها تاکید کردیم که این مواد، ارکان اساسی مذاکره با دمشق است. موضع روسیه، مثبت بوده و به آنچه مطرح کردیم، گوش دادند و آمادگی‌شان برای میانجیگری با دمشق را اعلام کردند.»

گفتنی است که گروه کردی موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» حدود سی درصد مساحت سوریه را در اختیار دارد که پس از دولت رسمی سوریه، دومین نیروی میدانی این کشور به شمار می‌رود. با این حال، تصمیم ناگهانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، درخصوص خارج کردن نیرو‌های آمریکایی از سوریه، کرد‌های این کشور را در وضعیت متزلزلی قرار داده است. ترکیه همچنان مناطق تحت سیطره احزاب کردی در شمال شرق سوریه را به یک عملیات گسترده نظامی تهدید می‌کند. با توجه به این تهدیدات، کرد‌ها به سمت همکاری با دمشق متمایل شده‌اند. آن‌ها از روسیه و دولت سوریه درخواست می‌کنند که برای محافظت از مرز‌ها در برابر حمله احتمالی ترکیه نیرو بفرستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید