حمله لفظی مقام افغانستانی به ظریف و ایران

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۷ ۱۴:۱۹
    کد خبر :465494

به گزارش بی بی سی، وزیر امور خارجه ایران، در این مصاحبه‌ گفت که غیرممکن است که طالبان در دولت آینده افغانستان نقشی نداشته باشند. هر چند افزود که این نقش نباید “غالب باشد.”

معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به این اظهارات در صفحه رسمی خود در فیسبوک مدعی شد: “مقامات وزارت خارجه ايران اين روزها در نقش سخنگويان طالبان عمل می‌كنند. اگر كشور همسايه معتقد به گفتگو برای پیدا کردن راه حل است، چرا از این شیوه برای حل مشكلات سياسی داخلی خود استفاده نمی‌کند؟”

مرتضوی در متنی که در فیسبوک منتشر کرده، نوشته که دولت ایران به جای “شنیدن صدای طالبان” باید به صدای “مخالفان سیاسی” خود گوش دهد.

شاه حسین مرتضوی گفته است که “دولت ايران در هراس است كه آزادی‌های موجود در افغانستان به الگو برای ايران بدل شود، به همين دليل این کشور طرفدار انديشه‌های ملاعمر در افغانستان است.”

مرتضوی چند ساعت بعد از نشر این متن، آن را از صفحه فیسبوک خود برداشت.

وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی ان‌دی ( NDTV) درباره چگونگی ارتباط ایران با طالبان حرف زده و تاکید کرد که درباره این که به گروه طالبان در آینده نقشی در دولت داده شود، مردم افغانستان باید تصمیم بگیرند.

او گفت: “ما در منطقه و فراتر از آن، برای کمک به افغان‌ها در این تصمیم باید زمینه‌سازی کنیم نه اینکه تحمیل کنیم. فکر می‌کنم هیچ کس در منطقه، دولتی تحت سلطه طالبان را به نفع امنیت منطقه نمی‌داند. فکر کنم در این زمینه تقریبا یک اتفاق نظر وجود دارد.”

ظریف در این مصاحبه همچنین گفت که هیئت ایرانی با هیئت طالبان در نشست مسکو حرف زده و آنها را به تهران دعوت کرده است.

وزیر امور خارجه ایران همچنین تایید کرده بود که این کشور با گروه طالبان به خاطر امنیت ایران “تماس‌های اطلاعاتی غیررسمی و محدود” داشته است.

گروه طالبان هم اخیرا تایید کرد که هیئتی را به تهران فرستاده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز گفته است که هیئت طالبان در تهران با عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه گفتگوی مفصلی داشته است. او هدف این مذاکرات را تلاش ایران برای کمک به صلح در افغانستان خوانده بود.

قاسمی این گفت‌و‌گوها را مهم دانسته و گفته بود که مذاکره با طالبان به معنای همسویی با مواضع این گروه نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید