اعزام هنرمندان برگزیده به خارج از کشور

    کد خبر :46544

مراسم اختتامیه دهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران جمعه شب نهم تیر ماه با حضور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در باغ فتح آباد شهر کرمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه دهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران جمعه شب نهم تیرماه با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، بهرام جمالی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، محمدعلی توحیدی فرماندار کرمان، سید مجتبی حسینی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان کشور، میرقالی قائم مقام صدا و سیمای مرکز کرمان وتعدادی از شهروندان کرمانی در باغ فتح آباد شهر کرمان برگزار شد.

در ابتدای این برنامه ضمن پخش نماهنگی از روند برگزاری دهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران در کرمان علی غلامرضایی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی خراسان شمالی قطعاتی برای مخاطبان اجرا کرد.

استاد غلامرضایی قبل از اجرای برنامه خود گفت: تمامی جوانان ایران زمین از اول ایران تا زمانی که مهدی موعود ظهور کند باید تلاش کنند تا هنر ما زمین نماند بنابراین هرکسی در این موسیقی عشقی دارد باید به میدان بیاید . من ۸۶ سال عمر از خدا گرفتم اما هنوز آن نفس جوانی در سینه من وجود دارد. من برای عزت دین و کشورم این موسیقی را می خوانم و از لحظه ای هم که به آن دنیا سفر کردم این هنر را به جوانان می سپارم.

تقدیر و تشکر آقای مدیرکل و امیدواری برای میزبانی سال آینده

محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان بعد از اجرای استاد غلامرضایی ضمن ارایه گزارشی از روند برگزاری جشنواره و تقدیر از ستاد اجرایی تهران و کرمان توضیح داد: خدا را شاکریم که به ما توفیق داد در ایام  عید سعید فطر شاهد برگزارش جشنواره موسیقی نواحی در استان کرمان باشیم و خوشحالیم که در این دوره با همت و حمایت علی مرادخانی شاهد برگزاری این دوره از جشنواره برای دومین دوره هستیم که انصافا کمک های فراوانی برای میزبانی کرمان داشتند.

وی ادامه داد: چند ویژگی در جشنواره نواحی امسال وجود دارد که نسبت به دوره قبل دارای تفاوت هایی بود و این امر مرهون شورای سیاستگذاری استان و دفتر موسیقی وزارت ارشاد است که واقعا جشنواره با کیفیتی را برای این دوره رقم زد البته این قضاوت را باید دوستان هنرمند انجام بدهند. ما امسال سعی کردیم کیفیت امور اجرایی جشنواره را بالا ببریم و در همین راستا هم برون سپاری انجام شد که ما به عنوان دولت نقش ناظر داشتیم. از سوی دیگر مشارکت جدی دبیرخانه جشنواره موسیقی نواحی کشور بود که امسال به همت انجمن موسیقی کرمان فعال شد و این نکته بسیار ارزشمندی است. نکته بعدی مردمی بودن جشنواره است که موجب برپایی اجراهای مختلف در شهرهای مختلف استان کرمان شد و جا دارد از همه هنرمندان تشکر و قدردانی کنم که باعث شد ما میزبان یک جشنواره مردمی در سطح استان به همکاری فرمانداری ها و شهرداری ها باشیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تقدیر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر مسئولان در برگزاری جشنواره موسیقی نواحی گفت: بیش از ۳۵ هزار تماشاگر از برنامه های مختلف جشنواره دیدن کردند که امیدوارم چنین استقبال قابل توجهی با تلاش خدمتگزاران حوزه فرهنگ و هنر استان کرمان به نحوی برنامه ریزی شود که استان کرمان میزبان خوبی برای جشنواره موسیقی نواحی کشور در دیار کریمان طی دوره های آینده باشد.

بخش بعدی مراسم اختتامیه دهمین جشنواره موسیقی نواحی اختصاص به اجرای گروه موسیقی استان گلستان به سرپرستی طواق سعادتی نوازنده و خواننده مطرح منطقه ترکمن داشت که مقام «چیلار» را اجرا کردند.

یاد و خاطره استاد فقید موسیقی در گزارش آقای دبیر

احمد صدری دبیر علمی دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران هم بعد از اجرای سعادتی توضیح داد: اینجا جای یکی از دوستانم خیلی خالی است که نسبت به موسیقی نواحی بسیار دغدغه داشت و خیلی دنبال این بود که بتواند بنیادی را برای موسیقی نواحی راه اندازی کند. این عزیز ما کسی نیست جز مرحوم فرید سلمانیان که در ذهن من انسان بسیار خاصی بود و من اینجا یاد او را گرامی می دارم.

وی ادامه داد: فرهنگ مجموعه هم بسته ای از دانش های مکتوب است که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. ما وقتی به فرهنگ خودمان پشت کنیم هیچ حرکتی نمی توانیم بکنیم اما وقتی به این موضوع توجه بیشتری داشته باشیم  و بتوانیم  با فرهنگ جهانی  گفتکو کنیم می توانیم وارد مناسبات جهانی ارزشمندی شویم. ما در این دوره بر آن شدیم که موضوع جشنواره را روی موضوع «منظومه خوانی» متمرکز کنیم که به طور حتم واجد مولفه های فرهنگی و تاریخی است. ما منظومه های کهنی داریم که وجوه مختلفی دارند لذا در این دوره در بخش رقابتی ضمن توجه به موضوع منظومه خوانی به موضوع  پژوهش نیز توجه ویژه ای داشتیم که خوشبختانه با استقبال خوبی روبه رو شد.

صدری با ارایه گزارشی از روند برگزاری جشنواره بیان کرد: در این دوره به دلیل اینکه منابع مالی کم بود مجبور شدیم تعداد کمتری از گروه ها را دعوت کنیم و تا آنجایی که می توانیم کیفیت را بالا ببریم. افرادی که در این دوره از جشنواره شرکت کردند جوان بودند و این واقعا برای ما جالب توجه بود. ما در این دوره از حضور پیشکسوتانی استفاده کردیم که برخی از آنها برای اولین بار در جشنواره ها حضور پیدا کردند و به نوعی هنرمندان خاص تری بودند که به این دوره دعوت شدند. به هرحال  امیدوارم این دوره از جشنواره تذکری باشد که به این نوع موسیقی توجه کرده و بتوانیم از این فضای ارزشمند به آرامش دست پیدا کنیم

اجرای گروه موسیقی «انوار جام» از منطقه تربت جام به خوانندگی ابراهیم تیموری بخش دیگری از مراسم اختتامیه بود که این برنامه با استقبال مخاطبان روبه رو شد.

قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط مدیرکل دفتر موسیقی

فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این بخش از مراسم پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دهمین جشنواره موسیقی نواحی را قرائت کرد.

در پیام سیدرضا صالحی امیری آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

هنر فرصتی تعالی بخش و پنجره ای گشوده رو به گستره وارستگی و آرمانجویی آدمی استهنر روایت شایستگی ها، ارزش ها، و هنجارهای والا در جغرافیای وسیع فرهنگ انسانی است. هنر موسیقی نیز از جلوه های تلاش و پویش دیر پای مردمان برای روایت شوق آفرین زیبایی و کمال است هنری که هزاران سال است به لطافت و تاثیر، راه پیدا و پنهان خود را از میان اقوام و سرزمین های مختلف نسل به نسل همچون جویباری آرام و صبور باز کرده و به امروز رسیده است.

موسیقی نواحی ایران در این میان تافته ای ممتاز تر و دلنوازتر بشمار می آید ره آورد و میراثی کم نظیر از تار صداقت، اصالت و هویت و پود صمیمیت، زیبایی و پویایی و در رنگارنگی از معنا حقیقت و اسطوره. جلوه ای که به موسیقی صرف اکتفا نمی کند و شعر، نکته، پند و فضیلت را در منشوری از نغمه، نوا، سکوت و تنیده در آیین، رسوم، شادمانه ها، سوگواره ها و حماسه ها به وسعت رنگین کمان  اقوام این سرزمین کهن به گوش همگان می رساند. در نقل پیشکسوتان گرانقدر برنشسته تا نوجویایی مشتاق و ایستاده که در آوا و نوایشان پیام یکتا پرستی صلح و امید را در سایه سار هویت و اصالت نجوا می کنند.

دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران ضمن توجه دادن به حفظ مواریث و گنجینه های معنوی این مرز پرگهر، طرحی نو برای نسل امروز و آینده ایران اسلامی ارایه می دهد که شاخسار بلند هنر اهالی نجیب این عرصه، هر روز با انگیزه و نشاط بیشتر افق های روشن خود را نظاره گر خواهد بود. از همه دست اندرکاران این رخداد ملی صمیمانه سپاسگذاری می کنم.»

پس از قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گروه موسیقی «مکریان» از استان آذربایجان غربی با هنرمندی کریم صالحی، حسن امینی و فرزاد روحانیان به اجرای قطعاتی پرداختند. این در حالی است که بعد از اجرای برنامه گروه «تاریک ماه » از منوجان کرمان با هنرمندی حسین نظری نوازنده قیچک وعلیشاه جوشن پورخواننده قطعات دیگری را اجرا کردند.

اعزام هنرمندان برگزیده موسیقی نواحی به خارج از کشور

علی مرادخانی معاون هنری وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم با تشکر از برگزاری دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران توضیح داد: خوشحالم که دهمین جشنواره موسیقی نواحی را به اختتامیه می نشینیم. دوست دارم خاطره ای برایتان تعریف کنم. جشنواره موسیقی نواحی را در سال های گذشته در درون جشنواره موسیقی فجر برگزار می کردیم. خدا رحمت کند کسانی مانند شاه میرزا مرادی و نورمحمد درپور و بسیاری استادان که در دوره های گذشته بودند و اکنون درگذشته اند.

مرادخانی ادامه داد: سال های پیش آقای جعفری مدیر کل استان کرمان بود و این جشنواره به کرمان آمد و در کرمان ماند و در کرمان رشد کرد. یادش به خیر حاج قربان سلیمانی، شاه میرزا مرادی، دُرپور، استاد سمندری و بسیاری دیگر از استادان موسیقی نواحی که از گنجینه های این موسیقی بودند و در ۹ دوره گذشته این جشنواره به هنرنمایی پرداخته اند. امیدوارم که نسل آینده این میراث گرانبها را به خوبی حفظ کند.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امیدوارم این جشنواره بیش از این فراگیر شود. خوشحالم که امسال جناب بیتکین از ترکیه در اینجا هستند و گروهی از افغانستان هم در اینجا حضور دارند. از سمندر و بخارا و تا چین و تاجیکستان و قرقیزستان و بسیاری دیگر از مناطق می توانند نمایندگانی در این جشنواره داشته باشند.

وی با اعلام این خبر که برگزیدگان جشنواره را به کشورهای خارجی اعزام می کند، تاکید کرد: قرار است که تعدادی از گروه های برگزیده این جشنواره را هم به کشورهای دیگر اعزام کنیم. این استعداد در موسیقی ما هست که بتوانیم با آنها فرهنگ و هنرمان را به جهانیان معرفی کنیم. به هر حال از مسئولان و مقامات استان و همه عزیزانی که در برگزاری این جشنواره حضور داشتند و نهایت همکاری را داشتند، تشکر می کنم.

پس از سخنرانی مرادخانی علی صادقی چراغی عضو هیات داوران دهمین جشنواره موسیقی نواحی بیانیه هیات داوران این دوره از جشنواره را قرائت کرد.

اعلام اسامی برگزیدگان دوره دهم جشنواره موسیقی نواحی

پس از قرائت بیانیه هیات داوران، هنرمندان برگزیده دهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایرانی جوایز خود را  به ترتیب زیر دریافت کردند.

بخش پیشکسوتان برگزیده

حسینعلی قدمی (استان مرکزی)، حبیب الله حدادیان (خراسان رضوی)، حق رضا فطری (همدان)، خداداد زنگشاهی (سیستان و بلوچستان)، گلاب علی داوودی (زنجان)، کریم کریمی (خراسان رضوی)، علی غلامرضایی (خراسان رضوی)، طواق سعادتی (گلستان)، گرامی افشار (کرمان)، فیض الله قره خانی (خراسان رضوی)، هوشنگ کردستانی (کرمان)، حسن امینی (آذربایجان غربی)، موسی ملک حسینی (گلستان)، علی حسین قنبری (گلستان)

بخش پژوهشگران برگزیده

احمد ملکی از آذربایجان غربی، فاروق رحمانی از سیستان و بلوچستان، منوچهر تتری از ایلام، سید احمد حسینی از گلستان، بهمن شریفی از مازندران، محمد عالمی از مازندران.

بخش گروه ها و هنرمندان برگزیده

علیرضا محولاتی از خراسان رضوی، شهرستان کاشمر، حسن کوهی از سیستان و بلوچستان، شهرستان سرباز (نوازندگان همراه: ابوبکر زرد کوهی، جلال بلوچ زهی)، مهدی اصلاح علی آبادی از خراسان رضوی، شهرستان قوچان، مظاهر حدادیان از خراسان شمالی شهرستان فاروج، ابراهیم تیموری از خراسان رضوی، شهرستان تربت جام (نوازنده همراه: مصطفی تیموری)، نیما شفیعی از کرمانشاه، شهرستان روانسر (نوازنده همراه: تیمور ویسی )، صفرعلی رمضانی از گیلان، شهرستان لنگرود (نوازنده: محمدرضا عشقی)، علی شاه جوشن پور از کرمان، شهرستان منوجان (نوازنده همراه: غلامحسین نظری)، فریدون ایثاری از کرمانشاه (نوازنده همراه: فرزاد بساط پور)، عبدالمجید مرادی و میثم شاعری از گلستان، شهرستان ترکن صحرا، سید جواد حسینی از گلستان، شهرستان علی آباد کتول.

بخش پایانی مراسم اختتامیه دهمین جشنواره موسیقی نواحی کرمان اجرای گروه موسیقی از استان لرستان با هنرمندی احسان عبدی پور نوازنده سرنا، حامد فیضیان نوازنده کمانچه و سام ابدالی نوازنده دهل بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید