هیأت سه‌نفره؛ اختلافات قالیباف و رئیسی را حل‌وفصل می‌کند؟

  • سیاسی
  • یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۶:۰۹

«هیأت علمایی سه نفره»؛ قرار است نقش مرجع داوری را میان قالیباف و رئیسی ایفا کند و نظرش فصل الخطاب باشد اما باید دید آیا اعضای این هیأت بدون اختلاف تعیین می‌شوند یا خیر.

عزم به وحدت کرده بودند، خاطرات انتخابات 92 و 94 برای اصولگرایان آنقدر تلخ بود که اینبار عزم به وحدت کنند، پاستور 96 برایشان یک میدان رقابتی سخت و حیثیتی بود. همین هم بود که در آشکار و نهان درباره هرنوع تشتت و تفرقه هشدار می دادند، آنقدر که محمدرضا باهنر حتی به کنایه بگوید «عده‌ای برای نیامدن باید احساس تکلیف شرعی کنند». کنایه‌ای که البته خیلی از سوی هم طیفان آقای لابی‌گر اصولگرا جدی گرفته نشد و وقتی ائتلاف جدید در قالب عنوان جبهه مردمی رونمایی شد دردسر کاندیداهای بی شمار آنجا هم عیان شد، خاصه آن روزی که اولین مجمع عمومی برگزار شد تا از بین 50 نامزد ثبت نام کرده به یک لیست ده نفره برسد اما خبری از آن لیست نشد.

به گزارش نامه نیوز؛ زمزمه ها می گفت دلیل عدم اعلام اسامی اختلافات بوده است، گویی برخی حاضر به کناره گیری نبودند و برخی دیگر بدنبال سهم خواهی. دیگرانی هم بودند که از ابتدا خود را وارد سازوکار ائتلافی جدید نکردند چون سعید جلیلی ولی جمنایی ها در گام اول او را هم جز نامزدهای احتمالی قرار دادند. لیست اولیه جمنا در نهایت منتشر شد نه با 10 نامزد که با 14 نامزد، یک مهر تایید پررنگ بر اختلافات و سهم خواهی ها.

همه منتظر مجمع دوم بودند و 5 نامزد نهایی که قرار بود با مجوز جمنا راهی وزارت کشور شده و ثبت نام کنند. اعلام اسامی 5 نفر اما اختلافات پنهان را آشکار کرد، میرسلیم از جایگاه نامزد حزبی موتلفه حاضر به کناره گیری نشد، جلیلی که قبلتر راهش را جدا کرده بود. دیگر خروج کردگانی هم بودند که در روزهای ثبت نام راهی وزارت کشور شدند.

با پایان یافتن ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، رئیسی، زاکانی، قالیباف، حاجی بابایی از مجموعه جمنا و میرسلیم از موتلفه 5 کاندیدای اصولگرایی بودند که مشخصا منتظر اعلام نظر شورای نگهبان ماندند. در نهایت از میان آنها رئیسی، قالیباف و میرسلیم احراز صلاحیت شدند و به مرحله اصلی و پایانی انتخابات راه یافتند.

هر چند رسیدن اصولگرایان ظرف 2 ماه از 50 شخصیت آماده کاندیداتوری به 3 نامزد حاضر در صحنه انتخابات ریاست جمهوری با وجود این همه اختلاف دیدگاه و اجتهاد فردی، گامی بلند و باور نکردنی بود اما گویا آتش اختلاف در این اردوگاه آن هم در کمتر از 4 هفته مانده به زمان انتخابات نمی‌خواهد فروکش کند.

نامزد حزبی موتلفه بدون توجه به مکانیزم جمنا همچنان راه خود را می رود و معتقد است پدیده انتخابات می شود و حتی تاکید دارد هیچ کسی نمی تواند او را تهدید به کناره گیری کند. از طرفی قالیباف و رئیسی که پیش از ثبت نام نامزدها اعلام می شد به فکر رقابت کردن با هم نیستند و حتی صحبت آن مطرح بود که قالیباف با قبول پیشنهاد معاون اولی در دولت رئیسی، فقط می خواهد در مناظرات تلویزیونی رئیسی را کمک کند و بعد به نفع او کنار رود، دیگر تعارفات سیاسی را کنار گذاشتند و برای همدیگر نمایش قدرت می دهند چراکه در تعریف مکانیزم تعیین نامزد نهایی جمنا اختلاف دیدگاه دارند، قالیباف و حامیانش با علم به موقعیت برتر خود در مقایسه با رئیسی در افکارسنجی ها معتقدند نظرسنجی در هفته منتهی به انتخابات باید ملاک تصمیم گیری قرار گیرد اما رئیسی و حامیانش نظر مجمع عمومی جمنا را معیار عمل می دانند و معتقدند قالیباف باید به آن نظر احترام بگذارد و بعد از زمان تبلیغات کنارگیری خود را اعلام کند.

بر همین اساس سیدکمال الدین سجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره راهکار حل اختلافات میان رئیسی، قالیباف و میرسلیم به خبرنگار خبرآنلاین گفت: جمنا برای خود نقشه راه دارد، این مجموعه می خواهد نامزد نهایی خود را از پایین به بالا انتخاب کند، بر این اساس 2 مجمع عمومی برگزار کرد و در هر دو مجمع آقای رئیسی با فاصله آرای زیادی از آقای قالیباف نفر اول شد. بنا این بود منتخبان مجمع عمومی ثبت نام کنند، کسانی که تأیید صلاحیت شدند، تا پایان مناظره ها بمانند و حرف های خود را بزنند،

سپس شورای مرکزی جمنا براساس آرای مجمع عمومی و نظرسنجی هایی معتبر و روایی تصمیم می گیرد اما اگر روند تصمیم گیری به اختلاف برخورد کرد، هیأت علمایی 3 نفره متشکل برخی بزرگان همچون آیت الله موحدی کرمانی کمک می کند تا اختلاف ها برطرف شود و حرف و حدیثی نماند. نظر هیأت علمایی فصل الخطاب خواهد بود. براساس شناختی که از آقایان رئیسی، قالیباف و میرسلیم دارم خلاف سازوکار اصولگرایان رفتار نمی کنند.

حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز نیز درباره راهکار حل اختلاف بین قالیباف و رئیسی و نحوه انتخاب نامزد نهایی اصولگرایان با توجه به اینکه قالیباف بر مکانیزم نظرسنجی تأکید می کند و رئیسی بر لحاظ نظر مجمع عمومی جمنا اصرار دارد، به خبرآنلاین گفت: جمنا تعیین می کند که چه کار باید انجام داد.

وی تعیین مرجع داوری برای تعیین نامزد نهایی جمنا را امری مثبت خواند و درباره هیأت علمایی 3 نفره جمنا اظهار کرد: این از کارهای خود جمنا است و در عمل خواهیم دید چه می کنند چون هنوز به مرحله عمل نرسیده است. در مجموع مکانیزم درستی دارند چراکه همه چیز را پیش بینی کردند. سازوکار جمنا حَکَم می خواهد و حتما حَکَم مشخص خواهد شد.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سئوال که جامعه روحانیت نیز نظر کمیته داوری جمنا را قبول خواهد داشت؟ گفت: حالا باید دید آنها چه کسانی هستند.

عضو جامعه روحانیت مبارز با تأیید آنکه یکی از اعضای کمیته سه نفره داوری آیت الله موحدی کرمانی است، یادآور شد: هر وقت اعضای کمیته مشخص شدند نام آنها اعلام خواهد شد.

گرچه بخش هایی از گفته های حسین ابراهیمی با صحبت های سجادی همخوانی دارد اما تفاوت آنجاست که درباره ترکیب هیأت «علمایی حل اختلاف» نیز اختلاف وجود دارد. با وجودی که به استناد سخنان ابراهیمی و سجادی یکی از اعضای این هیأت، آیت الله موحدی کرمانی خواهد بود اما نام دو نفر دیگر هنوز مشخص نیست و جامعه روحانیت در صورتی فصل الخطابی هیأت علمایی را می پذیرد که از ترکیب نهایی آن مطلع باشد. به عبارت بهتر جامعه روحانیت حاضر نیست بدون روشن شدن تمام جوانب کار چک سفید امضا به کسی دهد. باید منتظر ماند و دید دست اندرکاران جمنا می توانند با اجماع سایر سلایق اصولگرا ترکیب هیأت «علمایی حل اختلاف» را مشخص کنند یا آنکه این هیأت خود به محل دیگری از تشتت افکار و افتراق دیدگاه اصولگرایان بدل می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید