هشت کشور معاف شده واردات نفت از ایران را کم کرده اند

    کد خبر :465154

بهتر است ایران به جای اتکا به اروپا و طرح حمایتی‌اش بر هند و روسیه و روابط نفتی دوجانبه با آنها متکی باشد.

به گزارش خبر فوری، پایگاه خبری اویل پرایس طی گزارشی به تحلیل شرایط نفتی اخیر ایران و میزان فروشش در آینده پرداخت.
اویل پرایس در گزارش خود تحلیل کرد که پس از آنکه ایالات متحده از برجام خارج شد و در سال گذشته میلادی مجددا تحریم های ضد ایرانی خود را تمدید کرد، دولت ترامپ هشت کشور را که از قبل هم خریدار نفت ایران بوده‌اند، به مدت ۱۸۰ روز از اجرای تحریم‌ها معاف کرد.
با این حال، یک مقام ارشد انرژی ایران در تهران می‌گوید که این کشورها از این معافیت ۱۸۰ روزه استفاده نمی‌کنند و در حال به صفر رساندن ورود روزانه نفت ایران به کشورشان هستند.
به گزارش مقامات رسمی ایران، سایر کشورهای وارد کننده نفت از ایران(غیر از ۸ کشور وارد کننده معاف شده) از ترس تحریمهای ایالات متحده آمریکا واردات نفت از ایران را متوقف کرده اند. از این قبیل اند کشورهایی مانند ایتالیا، یونان، تایوان و ترکیه.
اویل پرایس اما در ادامه گزارش خود چنین تحلیل می‌کند که به رغم این اخبار، کارشناسان وزارت نفت ایران خوشبین هستند و طی آخرین گزارشهای خود اعلام کرده اند که تهران هیچ رکود و کمبودی در زمینه فروش نفتی ندارد. در واقع، ایران اعلام کرده است که تعدادی از کشورهای جدید علاقه مند به نفت ایران به دلیل بازار رقابتی اوپک به خریداران نفت ایران افزوده شده اند.
از نظر اویل پرایس، ایران با وجود تحریم های جدید و از دست دادن خریداران اصلی نفت خود، متحدان قابل توجهی دارد. دولت روحانی در حال تقویت روابط اقتصادی و تجاری خود با کشورهای اقتصادی بزرگی مانند روسیه و هند است.

اگرچه تا کنون روابط ایران با روسیه در سطح اقتصاد ناچیز بوده است اما همکاری های این دو کشور در زمینه سیاسی در سوریه به شدت قوی بوده است و در حال حاضر شاید روسیه مهم‌ترین نامزد مورد نظر برای تضعیف تحریم های ایالات متحده است.
ایران همچنین دارای رابطه قوی اقتصادی با هند است و اخیرا این دو کشور توانسته اند راهی برای ادامه معاملات در زمینه نفت خام را از طریق دورزدن تحریمهای بانکی آمریکا و استفاده از روپیه به جای دلار و همچنین راه اندازی سیستم بانکی مستقل از سیستم مالی آمریکا پیدا کرده اند.
علاوه بر این، اتحادیه اروپا به شدت با تصمیم دولت ترامپ برای خروج از معاهده هسته ای ایران مخالفت کرد وتا کنون به طور پیوسته در برابر تحریم های ایالات متحده مقاوم بوده است. کشورهای اروپایی همچنین با ایجاد یک سیستم مالی به نام SPV سعی دارند برای بقای برجام از اقتصاد ایران محافظت کنند.
اویل پرایس البته در ادامه بر این امر تاکید دارد که شاید نسبت به حمایت مالی اروپا نباید خیلی خوشبین بود و بهتر است ایران توان خود را بر رابطه اقتصادی با روسیه و هند قرار دهد. کارشناسان اقتصادی و نفتی ایرانی معتقدند که حتی اگر مکانیسم مالی SPV به درستی از پس مشکلات سیاسی و موانع بین المللی برآید، اما باز نمی تواند مشکلات اقتصادی و نفتی ایران را حل کند زیرا نفوذ ایالات متحده بر هر عمل اروپا تاثیر می‌گذارد.

شاید نتیجه‌ای که از گزارش اویل پرایس بیرون می‌آید این باشد که بهتر است ایران به جای اتکا به اروپا و طرح حمایتی‌اش بر هند و روسیه و روابط نفتی دوجانبه با آنها متکی باشد چرا که بعید است اروپا بتواند از زیر سلطه ترامپ بیرون بیاید ،مگر اینکه ترامپ در سال ۲۰۲۰ انتخابات را به رقیبش واگذار کند و از عرصه سیاست بیرون رود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید