سفر بولتون به آنکارا: جنگ اعصاب … و تنش پیش رو!

    کد خبر :465120

حسني محلي در الاخبار چاپ بیروت نوشت: رئیس جمهور ترکیه به آمریکایی ها و دوستان کرد انها هشدار داده و گفت:«ارتش ترکیه در هر لحظه ای که بخواهد، نسبت به عملیات نظامی در شرق فرات اقدام می کند». اردوغان به شدت از درخواست ایالات متحده از کشورش برای حمایت از کردهای سوریه در حین عقب نشینی نیروهای آمریکایی از منطقه انتقاد کرد و با استفاده از عبارتهایی خشن تصریح کرد که هرگز صحبتهای جان بولتون در این باره را نمی پذیرد. وی افزود:« آمریکایی ها نمی دانند یگانهای حمایت کردی چه کسانی هستند و در این باره در توهم و اشتباه بزرگی به سر می برند».

به گزارش انتخاب؛ در ادامه این مطلب آمده است: رهبر حزب جنبش ملی ترکیه و هم پیمان اردوغان در حکومت، دولت بهتشلی نیز با لحن تحقیر آمیزی بولتون را تهدید کرد، در این باره با اردوغان همصدا شد و به مشاور امنیت ملی ترامپ هشدار داد که به آنها درسی داده می شود تا متوجه احترام به عظمت دولت و امت ترکیه شوند. این موضعگیری بهشلی و حمله ای که رسانه های حامی وی به راه انداختند، برای اردوغان کافی بود تا دیدار با بولتون را رد کند.

در این میان، ابراهیم قالین، مشاور اردوغان، در نشستی مطبوعاتی نتایج مذاکرات با بولتون را خلاصه کرد و گفت:«آنچه برای ما اهمیت دارد، آن است که پس از خروج نیروهای آمریکایی از شرق فرات، چه اتفاقی برای پایگاههای نظامی آمریکا می افتد و سرنوشت سلاح هایی که به نیروهای مسلح کرد واگذار شده است، چه می شود؟» وی افزود:« اردوغان به همتای آمریکایی خود در مورد حمایت از یگانهای مسلح کرد تعهدی نداده است و این یگانها، گروههای تروریستی هستند، نه کردهای سوریه و مردم عادی.

اگر بخواهیم تمام تحولات مربوط به سفر بولتون را خلاصه کنیم، باید بگوییم قالین به بولتون درس لازم را داد و مجامع نزدیک به اردغان، این سفر را کاملا شکست خورده قلمداد نموده و پیش بینی کردند که این مساله روی روابط آمریکا و ترکیه انعکاس مستقیمی داشته باشد، به این اعتبار که بولتون از بازهای دولت آمریکا محسوب می شود که نظرش برای دونالد ترامپ بسیار مهم است.

منابع دیپلماتیک نزدیک به ترامپ پیش بینی کردند که به محض رسیدن بولتون به واشنگتن، رئیس جمهور ایالات متحده نظر خود در مورد ترکیه و اردوغان را در یکی از توئیتهای مشهورش یا با تماس تلفنی با طرف ترکی، اعلام کند. تا این لحظه، به نظر می رسد که موضع ترامپ در این باره، پس از اهانتی که مشاور امنیت ملی وی متحمل شد، نرم و آرام نخواهد بود.

در این بین، منابع نظامی از آمادگی جدی ترکیه برای انجام عملیات زمینی در تل ابیض، عین العرب و زور مغار در شرق فرات، صحبت می کنند، تا منبج، هدف ارتش ترکیه باشد و به این طریق، برتری روانی را علیه دو ارتش سوریه و آمریکا، به دست آورد.

به موازات این تحولات، اطلاعات رسیده حکایت از ارتباطات متمرکزی بین مسکو و تهران دارد، که موضوع اصلی آن، موضع احتمالی ترکیه در مورد النصره است که به پیروزی های بزرگی علیه گروههای مورد حمایت ارتش ترکیه دست یافته است، بدون اینکه واکنش عملی ترکیه در خصوص این تحولات، دیده شود…

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید