صحبت های حدادعادل درباره بودجه واقعی بنیاد سعدی

    کد خبر :464913

رئیس بنیاد سعدی گفت:رقم ظاهری بودجه بنیاد سعدی نشان می‌دهد که بودجه کم نشده است اما با همین رقم باید ارز را به قیمت سه برابر ارز قبلی تهیه کنیم.

نشست خبری هشتاد و ششمین دوره دانش افزایی زبان و ادبیات فارسی با حضور غلامعلی حداد عادل، رئیس بنیاد سعدی، رضا مراد صحرایی معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی در بنیاد سعدی برگزار شد.

غلامعلی حداد عادل رئیس بنیاد سعدی در این مراسم با اشاره به اینکه در ۷ سال اخیر که بنیاد سعدی فعالیتش را آغاز کرده در داخل و خارج از کشور با کمک رسانه‌ها معرفی شده است، گفت: بنیاد سعدی در این ۷ سال توانسته آموزش زبان فارسی را در جهان برپایه آموزش تخصصی زبان به عنوان زبان دوم پیش ببرد.

وی با بیان اینکه بودجه بنیاد سعدی امسال ۴. ۷ دهم درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: ۸۰ درصد بودجه بنیاد سعدی باید صرف خرید ارز شود. این افزایش ۴. ۷ دهم درصدی در برابر افزایش قیمت ارز نشان می‌دهد قدرت بودجه بنیاد سعدی تا چه حد کم شده است.

حداد عادل با بیان اینکه رقم ظاهری بودجه بنیاد سعدی نشان می‌دهد بودجه این نهاد کم نشده است، گفت: بنیاد با همان بودجه قبلی باید ارز را به قیمت سه برابر ارز قبلی تهیه کند و ۲۰ درصد هم به حقوق کارکنان بنیاد سعدی اضافه شده است اگرچه کارکنان بنیاد به ۵۰ نفر هم نمی‌رسند، اما سعی کردیم بنیاد سعدی را شلوغ نکنیم تا بار سنگینی از نظر حقوق کارکنان بر دوش دولت نگذاریم.
برگزاری مدرسه زمستانی دانش افزایی زبان و ادبیات فارسی

رئیس بنیاد سعدی با اشاره به برگزاری مدرسه زمستانی دانش افزایی زبان و ادبیات فارسی از شنبه آینده بیان کرد: فعالیت‌های ما در بنیاد سعدی حول چند محور است.

حداد عادل با بیان اینکه تالیف ۷۰ کتاب درسی را پیش بینی کرده ایم،گفت: تا کنون تالیف ۱۵ کتاب به پایان رسیده و در سراسر دنیا قابل توزیع است.

وی افزود:کتاب گام اول دو زبانه است و تاکنون به ۱۱ زبان دنیا تکثیر شده است. فعالیت‌های وسیعی هم برای آموزش زبان فارسی در فضای مجازی آغاز کردیم که بعضی برنامه‌ها در حال اجرا و بعضی در دست تکمیل است.

حداد عادل با اشاره به اینکه در بنیاد سعدی یک استودیو ایجاد کردیم، بیان کرد: معلمان ما به صورت مجازی و از طریق اینترنت آموزش می‌دهند و با فارسی آموزان ارتباط برقرار می‌کنند.

وی ادامه داد:یکی از کار‌های بنیاد سعدی، برگزاری دوره‌های کوتاه مدت یک هفته ای، دو هفته‌ای و یک ماهه است که تا کنون ۷۰ دوره تربیت مدرس زبان فارسی برگزار کردیم.

حداد عادل با بیان اینکه تاکنون بیش از ۳۰ دوره دانش افزایی و ۲ هفته پیش گردهمایی سالانه موسسات فعال زبان فارسی را برگزار کردیم، گفت:بنیاد سعدی یکی از وظایف خودش را تدوین انواع استاندارد‌ها در آموزش زبان می‌داند.

رئیس بنیاد سعدی با اشاره به اینکه بنیاد سعدی آماده همکاری با عموم موسسات از جمله دانشگاه آزاد اسلامی است، تصریح کرد: قبلا از ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی برای برگزاری دوره‌های فارسی آموز استفاده می‌کردیم. اگر دانشگاه آزاد اسلامی آمادگی دارد بنیاد سعدی هم در زمینه برگزاری دوره‌های دانش افزایی با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری می‌کند.

وی با بیان اینکه از ۳۷ کرسی زبان و ادبیات فارسی، ۱۹ کرسی زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور تعطیل شد، گفت: ما در این باره اعتراض کردیم ظاهرا واکنش‌ها سبب شد بعضی از استادان به کرسی‌های خود برگردند و کرسی‌ها دوباره فعال شود.

رضا مراد صحرایی معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی با بیان اینکه با حضور میهمانانی از ۲۰ کشور جهان در مدرسه زمستانی دوره دانش افزایی خواهیم داشت، گفت: شرکت کنندگان در دوره دانش افزایی زبان و ادبیات فارسی با هزینه شخصی شرکت می‌کنند و فعلا از ۲۰ کشور متقاضی داریم که پذیرش ۳۱ نفر قطعی شده است.

وی افزود:از ۲۵ مهر تا ۳ دی مهلت ثبت نام در دوره بود که کلاس‌ها چهار روز در هفته برگزار می‌شود و ۲ روز در هفته هم تهران گردی داریم. امسال پیش بینی کردیم فارسی آموزان را به جای اصفهان به شیراز ببریم.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی گفت: سطح افراد شرکت کننده در مدرسه زمستانی دانش افزایی زبان و ادبیات فارسی هنوز معلوم نیست، اما پیش بینی می‌کنیم این مدرسه، یک مدرسه موفق باشد.

وی با بیان اینکه تا زمانی که تعیین سطح فارسی آموزان اتفاق نیفتد نمی‌توان گفت چه تعداد استاد در دوره جدید فارسی آموزی بنیاد سعدی تدریس می‌کنند،ادامه داد: پیش بینی ما این است از ۱۰ استاد استفاده کنیم. وزارت علوم تمام تلاش خود را می‌کند تا با پرداخت حقوق ریالی اساتید، کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی را حفظ کند.

صحرایی گفت:نرم افزار مینا با همکاری دانشگاه صنعتی شریف در بنیاد سعدی در حال تدوین است امیدوارم در سالروز تاسیس بنیاد سعدی در اردیبهشت ماه این نرم افزار رونمایی شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید