آرتمیا به دریاچه ارومیه بر می‌گردد؟

    کد خبر :464900

با پیگیری های استاندار آذربایجان غربی و دانشگاه ارومیه، ستاد احیای دریاچه ارومیه با تخصیص آب مورد نیاز برای اجرای پروژه پرورش آرتمیا در 200 هکتار از اراضی دشت فسندوز میاندوآب موافقت کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری در دیدار محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی و عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه که در محل سازمان حفاظت محیط زیست در تهران انجام شد، درخواست دانشگاه ارومیه مبنی بر تخصیص آب برای اجرای پروژه پرورش آرتمیا در 200 هکتار از اراضی دشت فسندوز میاندوآب از سوی مقام عالی استان مطرح شد که مورد موافقت ستاد احیای دریاچه ارومیه قرار گرفت.

پرورش آرتمیا در استخرها و زه آب ها روشی جایگزین برای احیای آرتمیای دریاچه ارومیه است که در استان و برخی از مناطق کشور موفقیت آمیز بوده است.

پیش از این رئیس پژوهشکده آرتمیای کشور گفته، دریاچه ارومیه آرتمیای زنده ندارد.

علی نکوئی فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه ماهانه دو نوبت از آب دریاچه نمونه برداری می‌شود، توضیح داده، در نمونه برداری نیمه دوم تیر ماه از دو ایستگاه آق گنبد و زنبیل شوری آب دریاچه ارومیه بیش از 330 گرم در هر لیتر است و در حالت اشباع قرار دارد که به دلیل این وضعیت تعداد آرتمیای زنده و بالغ در هر لیتر از آب دریاچه صفر است.

وی در خصوص تعداد سیست های موجود در دو ایستگاه آق گنبد و زنبیل نیز اظهار کرده، تعداد سیست های ایستگاه زنبیل در نیمه دوم تیرماه 0.65 عدد در لیتر و در ایستگاه آق گنبد 0.1 عدد در لیتر است که نسبت به نمونه‌های خرداد، این دو ایستگاه کاهش چشم گیری داشته است.

نکوئی فر با بیان اینکه راه‌اندازی بانک سیست کشور نیازمند تامین اعتبار برای انجام کارهای عملیاتی است، خاطرنشان کرد: 50 درصد از فرایندهای احداث بانک در محل موسسه تحقیقات و پژوهش آرتمیای کشور انجام شده است و با تکمیل نمونه برداری‌ها از مناطقی در سطح کشور که جدیدا آرتمیا در آنها مشاهده شده است و نیز با شناسنامه دار کردن و کد گذاری نمونه‌ها امیدواریم این بانک تا پایان سال 97 راه‌اندازی شود.

وی در خصوص بانک ژن ارتمیا نیز گفت: در صورت تامین مالی طرح در سال 98 می‌توان شاهد راه‌اندازی این طرح نیز باشیم که بتوانیم گام های موثری در احیا و پرورش آرتمیای دریاچه ارومیه برداشته باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات و مطالعات آرتمیای کشور در خصوص طرح‌های تحقیقاتی مرکز تحقیقات و مطالعات آرتمیای کشور گفت: طرح پایش دریاچه ارومیه، ارزیابی ذخایر شاه میگوی سد ارس، طرح توسعه و ترویج پرورش آرتمیا برای فراهم سازی بستر سرمایه گذاری در مناطق مستعد و اجرای 5 طرح تحقیقاتی در خصوص پتانسیل‌های منابع ابی پشت سدهای استان در جهت پرورش آبزیان مختلف از جمله پروژه‌های در دست اجرای این مرکز است.

به گزارش ایسنا، آرتمیا اورمیانا یکی از هفت گونه شناخته شده آرتمیای دو جنسی در جهان و شاخص ترین موجو زنده دریاچه ارومیه است که با احیا، توسعه و پرورش این گونه سخت پوست می‌توان ظرفیت‌های بسیاری در ایجاد اشتغال، تولید درآمد و تامین نیازهای کشور در صنعت آبزی پروری ایجاد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید