طرح‌های ساماندهی تالاب‌ها به نتیجه مطلوبی نرسیده است

    کد خبر :46477

مدیرگروه تنوع زیستی پژوهشکده علوم محیطی اظهارکرد: طرح‌های ساماندهی تالاب‌ها در بسیاری از زمینه ها به نتیجه مطلوب و درستی نرسیده است.

به گزارش ایسنا، دکتر اصغر عبدولی در یک برنامه رادیویی درباره موثر بودن طرح‌های احیای تالاب‌ها گفت: پاسخ دادن به این سوال سخت است اما آن چیزی که می بینیم، مشکلات زیادی است که در تالاب‌ها وجود دارد و بعضی از این مشکلات تشدید شده است و حتی به این سمت رفته است که بسیاری از تالاب ها خشک شده است.

وی با بیان اینکه اطلاعات اولیه‌ای برای اینکه بدانیم در گذشته وضعیت چگونه بوده است، در اختیار نداریم، اظهارکرد: تنها اطلاعات اولیه‌ای که وجود دارد و طرح‌های ساماندهی را با آنها مقایسه می کنیم، سطح تراز آب است.

به گزارش ایسنا،ابوالفضل آبشت – مدیرملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران‌- نیز در خصوص اقدامات انجام شده برای نجات تالاب‌ها گفت: در سطح بین‌المللی تلاش کردیم همکاری سازمان‌های بین‌المللی را حفظ و احیای تالاب‌ها را داشته باشیم که از آن جمله می توان به کنوانسیون رامسر اشاره کرد.

وی به ذکر نمونه‌هایی از فعالیت‌های انجام شده اشاره و اظهارکرد: «جایکا» پروژه خیلی مشخصی برای تالاب انزلی دارد و سال‌هاست که روی این تالاب به طور مشخص کار می‌کند. سازمان ملل متحد و برنامه عمران ملل متحد، پروژه مشترکی را با سازمان حفاظت محیط زیست برای دریاچه ارومیه داشته است که با حمایت مالی کشور ژاپن در حال انجام است. این اقدامات مثبت بوده و تا حدودی توجه جامعه بین الملل را به ایران جلب شده است.

مدیرملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران‌ خاطرنشان کرد: ایران از ۴۲ نوع تالابی که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است ۴۱ تالاب در اختیار دارد که این به دلیل تنوع اقلیمی است و به همین دلیل ایران در زمینه تالاب ها جایگاه مهمی دارد.

وی درباره کنوانسیون رامسر گفت: ایران خاستگاه این کنوانسیون است که حوزه تمرکز آن حفظ و احیای تالاب‌ها است.

آبشت درباره اقدامات ملی انجام شده اظهارکرد: در این سطح بیشتر موضوع قانونگذاری و حمایت‌های قانونی مطرح است. سازمان حفاظت محیط زیست در حال تدوین آئین‌نامه لایحه حفاظت، احیا و مدیریت تالاب ها است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید