جدیدترین اخبار
۱۰ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۱ اجتماعی کد خبر :46471

مخالفت آموزش و پرورش با برگزاری آزمون ورودی مدارس سمپاد و ایزوله کردن دانش‌آموزان

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه معتقد به غنی سازی محیط یادگیری دانش آموزان به جای جداسازی آنها هستیم گفت: با برگزاری آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان در انتهای پایه ششم مخالف هستیم و آن را در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح کردیم تا مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد.

به گزارش ایسنا، رضوان حکیم زاده درباره چالش‌های تنوع و تقسیم بندی مدارس اظهار کرد: درباره سطح مختلف هوشی دانش آموزان تقسیم بندی وجود دارد و به لحاظ علمی اینکه دانش آموزان سطح هوشی متفاوتی دارند صحیح است اما اینکه آیا باید دانش آموزان با سطح هوشی مختلف را جداسازی کرد؟ باید به صورت جدی و علمی بررسی‌های لازم صورت بگیرد.

وی ادامه داد: آیا اینکه باید به افراد متفاوت با بهره هوشی مختلف، آموزش‌های جداگانه در مکان‌های متفاوت بدهیم صحیح است یا اینکه باید متناسب با استعداد افراد آموزش‌هایی به آنها ارائه شود؟ نیز از دیگر موارد مطرح در این موضوع است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه با جداسازی دانش آموزان در مکان‌های مختلف مخالف هستم، گفت: اما باید فرصت‌های یادگیری متفاوت را برای دانش آموزان با بهره‌های هوشی مختلف به رسمیت شناخت.

وی با حضور در برنامه پرسشگر در پاسخ به اینکه آیا با تقسیم بندی دانش آموزان به تیزهوش، عادی و استثنائی موافق هستید؟ عنوان کرد: باید نگرش‌هایمان را تغییر دهیم و منتظر نباشیم که ابتدا بسترهای لازم برای یک هدف فراهم شوند و سپس به سمت آن برویم. باید بپذیریم که جداسازی دانش آموزان روش مناسبی برای آموزش نیست؛ البته اینکه دانش آموزان چند معلولیتی با نیازهای ویژه در مدارس استثنائی تحصیل کنند مخالفتی وجود ندارد و منطق علمی پشت آن است، اما سایر دانش آموزان با نیازهای ویژه چون نابینا، ناشنوا، کم بینا و کم شنوا و دانش آموزان دارای معلولیت جسمی باید در کنار دانش آموزان در مدارس عادی تحصیل کنند.

حکیم زاده درباره آسیب‌های جداسازی تیزهوشان گفت: اولین آسیب به خود این دانش آموزان وارد می‌شود. آنها برچسب می‌خورند و در مدارس خاص ایزوله می‌شوند. دو حالت در اینجا وجود دارد یا برخی از آنها تیزهوش واقعی نیستند و تنها دانش آموزان سخت کوشند که پدر و مادر ناچار می‌شوند برای آنها معلم خصوصی بگیرند تا بتوانند از پس دروس خود بر بیایند یا دانش آموز تیزهوش واقعی هستند که آنها هم وقتی در محیط قرار می‌گیرند آسیب‌هایی را متحمل می‌شوند و علت این است که شرایط زندگی عادی را در کنار مردم تجربه نمی‌کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از سوی دیگر ما این دانش آموزان را که تیزهوش واقعی هستند غربال می‌کنیم اما متاسفانه اینها کشور را ترک می‌کنند و اینجاست که می‌توان به عمق واقعه پی برد.

وی در پاسخ به اینکه آیا با برگزاری آزمون تیزهوشان به شکل فعلی موافق هستید و چگونه باید این آزمون را اصلاح کرد؟ گفت: معتقد به غنی سازی محیط واقعی به جای جداسازی هستم اما اگر بخواهیم یک عده حداقلی را جدا کنیم این پرسش به وجود می‌آید که چرا باید از پایه هفتم این عمل انجام شود؟و سوال دیگر اینکه چرا باید دو نوبت آزمون در انتهای پایه ششم و انتهای پایه نهم انجام شود؟.

حکیم زاده ادامه داد: در شش سال اول دوره ابتدایی دانش آموزان تحت ارزشیابی توصیفی قرار دارند و تست زدن یاد نمی‌گیرند و عموما به موسسات خاص می‌روند. چه اصراری وجود دارد که این آزمون در انتهای پایه ششم انجام شود؟. باید این انتخاب در انتهای متوسطه اول صورت پذیرد. ضمن آنکه مخالفت خود را برای برگزاری آزمون در پایه هفتم اعلام و آن را در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح کردیم تا مورد بررسی قرار بگیرد.

وی در پایان گفت: ما کار سخت‌تر را که تلفیق دانش آموزان با نیازهای ویژه با دانش آموزان عادی بوده انجام دادیم. این کار از عدم جداسازی دانش آموزان تیزهوشان سخت‌تر است. پس ما می‌توانیم این هدف را هم دنبال کنیم و مدارس تیزهوشان را حذف کنیم. در آن زمان متوجه می‌شویم که چقدر فرصت‌های خوب وجود دارد تا همه دانش آموزان ما در کنار هم مهارت‌های زندگی و با هم زیستن را بیاموزند.

وبگردی

روی خط خبر

  • اشپیگل مدعی شد: آلمان در حال لابی با اروپا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران است
  • تماس تلفنی رئیس ستاد مشترک روسیه و آمریکا
  • عراق می تواند پلی برای ایجاد گفتمان بین کشورهای منطقه باشد
  • سرمایه‌گذاری امارات در توسعه انرژی
  • ارزش سهام عدالت ۳ برابر شد
  • آمریکا دچار خطای محاسباتی است؛ اگر از برجام خارج شود متوجه کار بسیار اشتباهش می شود
  • معاون رئیس‌ جمهوری آمریکا وارد مصر شد
  • نیروهای آمریکا دیگر نباید در سوریه بمانند
  • مسکو: اتهامات واشنگتن به دمشق درباره تسلیحات شیمیایی بی‌اساس است
  • جنیدی: خواستار مشارکت بیشتر معاونت‌های حقوقی دستگاه‌ها هستیم
  • دادستان تهران خبرداد: دستگیری تعدادی از فروشندگان غیرمجاز ارز
  • جهانگیری در پوششی متفاوت و عجیب
  • سازمان محیط زیست موظف به منشأیابی ذرات معلق در کلانشهرهای آلوده است
  • استخدام دستفروشان در شهرداری تهران
  • پلمپ هفت ساختمان مشابه پلاسکو
  • وزیر دفاع خبر داد: دستور رهبری درباره فعالیت اقتصادی ارتش و سپاه
  • گرانترین نیاز مددجویان کمیته امداد
  • آموزش مواجه شدن با حوادث طبیعی در یک برنامه
  • آخرین وضعیت مسعود کیمیایی در بیمارستان پس از عمل جراحی
  • اعلام سریال های نوروزی صدا و سیما
  • داریوش ارجمند: بازی عرب‌نیا در «مختارنامه» را دوست نداشتم
  • سعید آل جابر مدعی دخالت ایران در یمن شد
  • موافقت آمریکا با فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به بلژیک
  • نامه دادستان تهران به شهردار؛ مستندات فساد در شهرداری را ارائه کنید
  • روزانه ۹۰۰ هزار خودرو از اطراف وارد تهران می‌شود
  • درگذشت منوچهر پوراحمد بر اثر سکته قلبی
  • سوچی ۲۹ و ۳۰ ژانویه میزبان کنفرانس گفتکوی ملی سوریه
  • سفر نخست‌وزیر کردستان عراق به ایران
  • جنجال آفرینی های ترامپ، برجام را ضعیف کرده است؟ /کارشناس بین‌الملل: توافق هسته ای نیاز به غنی‌سازی دارد
  • تصاویر دیدنی از نمای زمستانی امروز شهر تهران