جدیدترین اخبار
۱۰ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۱ اجتماعی کد خبر :46471

مخالفت آموزش و پرورش با برگزاری آزمون ورودی مدارس سمپاد و ایزوله کردن دانش‌آموزان

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه معتقد به غنی سازی محیط یادگیری دانش آموزان به جای جداسازی آنها هستیم گفت: با برگزاری آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان در انتهای پایه ششم مخالف هستیم و آن را در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح کردیم تا مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد.

به گزارش ایسنا، رضوان حکیم زاده درباره چالش‌های تنوع و تقسیم بندی مدارس اظهار کرد: درباره سطح مختلف هوشی دانش آموزان تقسیم بندی وجود دارد و به لحاظ علمی اینکه دانش آموزان سطح هوشی متفاوتی دارند صحیح است اما اینکه آیا باید دانش آموزان با سطح هوشی مختلف را جداسازی کرد؟ باید به صورت جدی و علمی بررسی‌های لازم صورت بگیرد.

وی ادامه داد: آیا اینکه باید به افراد متفاوت با بهره هوشی مختلف، آموزش‌های جداگانه در مکان‌های متفاوت بدهیم صحیح است یا اینکه باید متناسب با استعداد افراد آموزش‌هایی به آنها ارائه شود؟ نیز از دیگر موارد مطرح در این موضوع است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه با جداسازی دانش آموزان در مکان‌های مختلف مخالف هستم، گفت: اما باید فرصت‌های یادگیری متفاوت را برای دانش آموزان با بهره‌های هوشی مختلف به رسمیت شناخت.

وی با حضور در برنامه پرسشگر در پاسخ به اینکه آیا با تقسیم بندی دانش آموزان به تیزهوش، عادی و استثنائی موافق هستید؟ عنوان کرد: باید نگرش‌هایمان را تغییر دهیم و منتظر نباشیم که ابتدا بسترهای لازم برای یک هدف فراهم شوند و سپس به سمت آن برویم. باید بپذیریم که جداسازی دانش آموزان روش مناسبی برای آموزش نیست؛ البته اینکه دانش آموزان چند معلولیتی با نیازهای ویژه در مدارس استثنائی تحصیل کنند مخالفتی وجود ندارد و منطق علمی پشت آن است، اما سایر دانش آموزان با نیازهای ویژه چون نابینا، ناشنوا، کم بینا و کم شنوا و دانش آموزان دارای معلولیت جسمی باید در کنار دانش آموزان در مدارس عادی تحصیل کنند.

حکیم زاده درباره آسیب‌های جداسازی تیزهوشان گفت: اولین آسیب به خود این دانش آموزان وارد می‌شود. آنها برچسب می‌خورند و در مدارس خاص ایزوله می‌شوند. دو حالت در اینجا وجود دارد یا برخی از آنها تیزهوش واقعی نیستند و تنها دانش آموزان سخت کوشند که پدر و مادر ناچار می‌شوند برای آنها معلم خصوصی بگیرند تا بتوانند از پس دروس خود بر بیایند یا دانش آموز تیزهوش واقعی هستند که آنها هم وقتی در محیط قرار می‌گیرند آسیب‌هایی را متحمل می‌شوند و علت این است که شرایط زندگی عادی را در کنار مردم تجربه نمی‌کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از سوی دیگر ما این دانش آموزان را که تیزهوش واقعی هستند غربال می‌کنیم اما متاسفانه اینها کشور را ترک می‌کنند و اینجاست که می‌توان به عمق واقعه پی برد.

وی در پاسخ به اینکه آیا با برگزاری آزمون تیزهوشان به شکل فعلی موافق هستید و چگونه باید این آزمون را اصلاح کرد؟ گفت: معتقد به غنی سازی محیط واقعی به جای جداسازی هستم اما اگر بخواهیم یک عده حداقلی را جدا کنیم این پرسش به وجود می‌آید که چرا باید از پایه هفتم این عمل انجام شود؟و سوال دیگر اینکه چرا باید دو نوبت آزمون در انتهای پایه ششم و انتهای پایه نهم انجام شود؟.

حکیم زاده ادامه داد: در شش سال اول دوره ابتدایی دانش آموزان تحت ارزشیابی توصیفی قرار دارند و تست زدن یاد نمی‌گیرند و عموما به موسسات خاص می‌روند. چه اصراری وجود دارد که این آزمون در انتهای پایه ششم انجام شود؟. باید این انتخاب در انتهای متوسطه اول صورت پذیرد. ضمن آنکه مخالفت خود را برای برگزاری آزمون در پایه هفتم اعلام و آن را در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح کردیم تا مورد بررسی قرار بگیرد.

وی در پایان گفت: ما کار سخت‌تر را که تلفیق دانش آموزان با نیازهای ویژه با دانش آموزان عادی بوده انجام دادیم. این کار از عدم جداسازی دانش آموزان تیزهوشان سخت‌تر است. پس ما می‌توانیم این هدف را هم دنبال کنیم و مدارس تیزهوشان را حذف کنیم. در آن زمان متوجه می‌شویم که چقدر فرصت‌های خوب وجود دارد تا همه دانش آموزان ما در کنار هم مهارت‌های زندگی و با هم زیستن را بیاموزند.

روی خط خبر

  • هیئت آمریکایی برای گفت‌وگو در مورد تحریم‌های ایران به ترکیه سفر می‌کند
  • دلیل اصلی سقوط «هواپیمای ATR تهران-یاسوج» اشتباهات مکرر و متعدد خلبان بود
  • چین تحریم تهران را نپذیرفته اما تصمیم گرفته به جای ایران، خریدهای پتروشیمی خود را از عربستان انجام دهد
  • درخواست رئیس‌جمهور از وزرا: با دعوت از نخبگان، اتاق فکر تشکیل دهید
  • پمپئو: ترامپ در برابر روسیه “قدرتمند” عمل کرد/ وظیفه ماست که جلوی مداخله روس‌ها را بگیریم
  • صندوق بین‌المللی پول: به از سر گیری همکاری با کره شمالی امیدواریم
  • ژاپن نفت عربستان و امارات را جایگزین نفت ایران می کند
  • مشکل اقتصاد کشور افراد نیستند/سیاست‌های اقتصادی باید تغییر کنند
  • اعزام دو فروند هلی کوپتر اطفای حریق به عراق
  • حرکت لاک‌پشتی بانک مرکزی به سمت ارزهای دیجیتال
  • یوآن چین سقوط کرد/ سهام آسیایی لرزید
  • تاثیر تعرفه‌های آمریکا بر قیمت خودرو
  • شرکت رجا بر اساس اصل ۴۴ تشکیل نشده است/رویکرد رجا سودآوری نیست
  • ایرباس و بوئینگ بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار قرارداد منعقد کردند
  • عرضه ذرت و جو در بورس کالا ادامه می‌یابد
  • سهامداران به شایعات توجه نکنند/ضرورت سرمایه‌گذاری کم‌ریسک در بورس
  • سهیلا جورکش: پرونده‌ام مختومه نشده و در حال پیگیری است
  • خداحافظی با دفترچه‌های کاغذی بیمه تا پاییز/ افزایش حقوق بازنشستگی رانندگان
  • سوال از وزرای آموزش وپرورش، نفت و امورخارجه دردستور کار نمایندگان
  • خط قرمزهای جعلی در برخورد با مفسدین مورد قبول نیست
  • دوران زندانی رئیس جمهور سابق کره به ۳۲ سال افزایش یافت
  • قانون «کشور یهود» کاملا ماهیت نژادپرستانه دارد
  • قانونگذاران آمریکایی بار دیگر به روسیه سفر می کنند
  • طالبان بعد از تشخیص اهداف، حملات انتحاری در شهرها را آغاز می کند
  • همسر «ابوعمر الشیشانی» در ترکیه بازداشت شد
  • پرستاره‌ترین سریال تلویزیونی در راه است
  • رسانه خارجی: روسیه سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیاردی در ایران را تایید کرد
  • اجرای ۲ طرح ترافیکی ویژه از فردا در پایتخت/ ممنوعیت ورود موتور و کامیون به تونل‌های شهری
  • شکایت مهران مدیری از روزنامه شرق
  • رمزگشایی از جنجالِ «اسناد هسته‌ای در شورآباد»!