ادعای جدید کارشناسان درباره گرمای جهانی

    کد خبر :463738

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد گرمای جهانی در ۱۵۰ سال گذشته دمای اقیانوس‌ها را برابر با انفجار یک بمب اتمی در ثانیه افزایش داده‌ است.

بیش از ۹۰ درصد از گرمای حاصل از انتشار گازهای گلخانه‌ای به دست بشر در دریاها جذب و درصد ناچیزی از آن به گرم شدن هوا، زمین و پهنه‌های یخ منجر شده‌ است.

کارشناسان مطالعات جوی در این باره می‌گویند: مقدار قابل توجهی از انرژی افزوده شده به اقیانوس‌ها افزایش سطح دریاها را به دنبال داشته و موجب شده شاهد وقوع طوفان‌ها و تندبادهای شدیدتری باشیم.

بیشتر این گرما در عمق اقیانوس‌ها ذخیره شده اما ارزیابی‌ها در مورد این پدیده از دهه‌های اخیر آغاز شده و برآوردهای موجود از مجموع گرمای جذب شده در اقیانوس‌ها به سال ۱۹۵۰ بازمی‌گردد. اما در این بررسی جدید گرمای جذب شده در اقیانوس‌ها از سال ۱۸۷۱ مورد مطالعه قرار گرفته‌ است.

کارشناسان معتقدند که درک و آگاهی از تغییرات گذشته در اقیانوس‌ها در پیش‌بینی تاثیر آتی تغییرات اقلیمی حائز اهمیت است.

به گزارش ایسنا، پروفسور “لائورا زانا”، از دانشگاه آکسفورد در این باره می‌گوید: بشر انرژی مفرطی را به سیستم آب و هوایی وارد می‌کند که مقصد بیشترین میزان آن اقیانوس‌ها هستند.

این کارشناسان بر این باورند که مجموع گرمای جذب شده در اقیانوس‌ها طی ۱۵۰ سال گذشته حدود ۱۰۰۰ برابر مصرف سالانه انرژی کل جمعیت جهان بوده‌ است.

به نوشته روزنامه گاردین، نتایج این تحقیق در مجله مقالات آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شده که بر اساس ترکیب ارزیابی دمای سطح اقیانوس‌ها از سال ۱۸۷۱ با مدل‌های کامپیوتری گردش اقیانوسی بوده‌ است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید