پمپئو: ترامپ تضمین اردوغان را بابت “حمایت” از کردها گرفته است

    کد خبر :463354

وزیر خارجه آمریکا پیش از ترک واشنگتن در قالب تور جدید خود به کشورهای عربی اعلام کرد، ترکیه متعهد شده بعد از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه از شبه‌نظامیان کرد در سوریه “حمایت” کند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اظهار کرد، این تضمین را دونالد ترامپ،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا شخصا از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گرفته است.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، پمپئو این اظهارات را با علم به اینکه اردوغان بارها به نابودی گروه‌های کرد مورد حمایت واشنگتن در شمال سوریه تهدید کرده و آنها را در کنار پ.ک.ک گروه‌های تروریستی می‌داند، مطرح کرد.

پمپئو اظهار کرد،‌ تعهد کشورش در نابودی داعش در تمام نقاط جهان نهفته است.

اردوغان پیشتر چند ساعت قبل از اعلام ترامپ درباره تصمیمش برای خروج از سوریه با او تلفنی صحبت کرده بود.

پمپئو همچنین قبل از ترک واشنگتن در گفت‌وگو با شبکه “سی‌ان‌بی سی” آمریکا هدف اصلی سفرش به خاورمیانه را ادامه تلاش برای تشکیل ائتلافی با حضور کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، کشورهای دیگر و اسرائیل برای تقابل با ایران اعلام کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا افزود: این ائتلاف باید علیه ایران باشد تا فعالیت‌های این کشور را در منطقه متوقف کند.

وی همچنین به قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی اشاره کرد و آن را اقدامی شنیع و غیرقابل قبول خواند.

وزیر خارجه آمریکا به سی‌ان‌بی‌سی تاکید کرد: قتل خاشقجی اصلا مناسب با شیوه‌ای که کشورهای جهان دنبال می‌کنند، نیست و ما این موضوع را به سعودی‌ها گفته‌ایم.

این وزیر دولت ترامپ اشاره کرد، واشنگتن شهروندان سعودی مرتبط با قتل خاشقجی را مجازات کرد و به محض روشن شدن واقعیت‌های جدید در این خصوص به همین روال ادامه خواهد داد.

اما او در عین حال بر روابط “عمیق و مستمر” با عربستان تاکید کرد و گفت: دولت ترامپ به مسیری ادامه خواهد داد که به نفع منافع ملت آمریکا باشد.

تصور می‌شود پرونده قتل خاشقجی،‌ تصمیم خروج آمریکا از سوریه بخش عمده این دور از سفر پامپئو به منطقه باشد؛ سفری که از امروز (سه‌شنبه) شروع شده و یک هفته ادامه خواهد داشت.

پمپئو سفر خود را از اردن شروع و سپس به قاهره،‌ منامه، ابوظبی، دوحه و ریاض و سپس به مسقط و در نهایت به کویت خواهد رفت.

سفر پمپئو به منطقه چند روز بعد از اولین جلسه محاکمه صوری متهمان قتل خاشقجی در عربستان در سایه اعمال‌ فشارهای جهانی بر ریاض جهت افشای واقعیت این جنایت انجام می‌گیرد.

شبکه الجزیره گزارش داد، پمپئو در ریاض به بررسی روال تحقیقات مربوط به قتل خاشقجی و راه‌های پایان جنگ یمن خواهد پرداخت.

وزیر خارجه آمریکا درباره خروج از سوریه نیز گفت، کشورش حدود ۲۰۰۰ سرباز خود را از سوریه بیرون خواهد کشید اما اهداف آمریکا و ماموریتش در منطقه هیچ تغییری نکرده است.

وی درباره تغییر در سیاست کشورش در قبال ایران تصریح کرد: هیچ تغییری در سیاست آمریکا در تقابل با ایران به وجود نیامده تنها یک تغییر تاکتیکی صورت گرفته و واشنگتن خواهان افزایش حمایت جهانی برای تقابل با ایران است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید