لیدرهای آینده بازار کدام گروه ها خواهند بود؟

    کد خبر :463250

بازار امروز با اقبال مجدد به گروه‌های کالایی همراه شد بطوریکه دو گروه خودرویی و بانکی در حاشیه قرار گرفتند. هم زمان با بازگشایی بازار‌های جهانی و رشد دو درصدی قیمت نفت نماد‌های پالایشی با افزایش تقاضا به صف خرید رسیدند و فضای داد و ستد در گروه کالا محور نیز مثبت و رو به بهبود بود. در نهایت شاخص کل با افزایش ۱۰۴۷ واحدی، این بار به مدد بزرگان بازار به ۱۶۲۳۲۳ واحد رسید.

گزارش روانه بازار بورس
در پایان معاملات امروز شاخص کل با رشد ۱۰۴۸ واحدی در ارتفاع ۱۶۲۳۲۳ ایستاد. نماد‌های فارس و جم بیشترین اثر منفی و نماد‌های فولاد و پارس بیشترین اثر مثبت را برشاخص کل رقم زدند.

ارزش کل معاملات امروز بورس تهران حدود ۵۹۳ میلیارد تومان به ثبت رسید. وپاسار با معامله ۲۸۶ میلیون سهم به ارزش ۳۹۳ میلیارد ریال بیشترین حجم معاملات امروز بورس را به خود اختصاص داد.

گزارش روزانه بازار بورس
بازار بورس امروز میزان تغیرات نسبت به روز گذشته
شاخص کل (واحد)
۱۶۲۳۲۳
۱۰۴۷
حجم معاملات (میلیون سهم)
۲۰۴۸
۴۳۳
ارزش معاملات (میلیارد تومان)
۵۹۳
۱۹

در بازار فرابورس آیفکس با رشد ۲۶ واحدی در عدد ۱۹۰۹ ایستاد. نماد‌های مارون و ذوب بیشترین تاثیر مثبت و میدکو و کپرور بیشترین اثر منفی را بر آیفکس رقم زدند. ارزش کل معاملات فرابورس نیز ۳۶۱ میلیارد تومان به ثبت رسید. بانک دی با بیش از ۱۵۴ میلیون سهم به ارزش ۲۱۰ میلیارد ریال بیشترین حجم معاملات فرابورس را از آن خود کرد.

گزارش روزانه بازار فرابورس
بازار فرابورس امروز میزان تغیرات نسبت به روز گذشته
شاخص کل (واحد)
۱۹۰۹
۲۶
حجم معاملات (میلیون سهم)
۸۴۱
۱۷۰
ارزش معاملات (میلیارد تومان)
۳۶۱
۵۳

بازار امروز به کام بانکی‌ها نبود و نمادهای این گروه نظیر وتجارت و وبملت که در روزهای اخیر مقاومت‌های مهمی را شسکته بودند امروز در دامنه منفی معامله شدند.البته اینم نمادها در ساعات ابتدایی بازار کار خود را مثبت شروع کردند اما در نیمه دوم بازار شاهد افزایش عرضه در این گروه بودند و در اولین تیر خلاص این گروه وبصادر مجروح شد و رنگ سرخ به خود گرفت و در ادامه موجب افت قیمت در دیگر نمادهای این گروه شد.

رفته رفته این فشار فروش به سایر گروه ها تسری یافت و ساختمانی‌ها و سیمانی‌ها برخی نمادهای خودرویی سرخ پوش شدند. اما صادراتی‌ها داستان متفاوتی داشتند و گروه‌های فلزی، پالایشی و شیمیایی بیشترین نقدینگی بازار را به خود اختصاص دادند.

در گروه خودرو و قطعات امروز نماد خودرو پس از ماه‌ها نوسان قیمتی ضعیف مجددا با محرک معافیت مالیاتی‌ افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی چند روزی را پر قدرت سپری کرد و توانست باز هم در محوریت توجه سهام‌داران خرد قرار گیرد و امروز موفق به عبور مجدد از سطح 3000 ریالی هم شد. از دیگر نمادهای مورد توجه این گروه نماد خمهر بود که برای چندمین روز متوالی در دامنه نوسان مثبت کامل به معاملات روز جاری خود پایان داد

اگر به معاملات نمادهای گروه فلزات نگاهی بیاندازیم خواهیم دید که اغلب سهم‌ها در محدوده مثبت معامله شدند حتی فولاد نیز که روزهای خوبی را سپری نمی‌کند امروز یکی از نمادهای تاثیر گذار بازار سرمایه بود. در گروه فلزات اساسی کاوه، وتوکا، فاسمین و سرب از جمله سهم‌هایی بودند که با اقبال بازار مواجه شدند و کار خود را در سقف قیمتی روزانه به پایان رساندند.

گروه پالایشی
با توجه به روند صعودی قیمت نفت خام که با ثبت ۵ روز مثبت پشت سرهم که نشانه‌هایی از برگشت روند نفت در مدار صعودی است با بیشترین تقاضای ممکن رو به رو شد و بیشتر سهم‌های این گروه به تدریج به سمت صف خرید پیش رفتند. گروه پتروشیمی نیز به همین دلیل روز خوبی را برای سهامداران خود رقم زد و شپنا، شتران، شبندر و حتی پارس که در چند وقت اخیر افت محسوسی داشتند امروز با صف خرید به کار حود پایان دادند و زمره سهم‌های تاثیرگذار بازار بودند.

در گروه حمل و نقلی نیز «رسولی»، عضو هیأت مدیره راه‌آهن با اشاره به اینکه در لایحه بودجه ٩٨ درآمد گمرکی راه‌آهن ٢١.٨ درصد و اعتبار طرح بهسازی ناوگان شبکه ریلی ٤٦ درصد کاهش یافته است گفت: رئیس سازمان برنامه و بودجه با اختصاص ارز ٤٢٠٠ تومانی به شرکت‌های ریلی موافقت اصولی دارد. به همین دلیل امروز نماد‌های حریل و حسیر با اقبال خوبی مواجه شدند و نماد حریل تا محدوده سقف قیمت نیز پیش روی کرد.

ترسیم نقشه راه بازار تا پایان سال
بازار این روزها در حالی شاهد رشد آرام شاخص بورس است که ارزش معاملات نشان می‌دهد که همچنان برای صعود پرقدرت در بازار سرمایه تردیدهایی وجود دارد.

در این میان مهم‌ترین ابهام بازار آینده سیاسی و اقتصادی کشور است و در این بخش تحریم‌ها مهم‌ترین و تاثیرگذار ترین گزینه برای اهالی بازار سرمایه است.

البته به نظر می‌رسد با آغاز فصل زمستان بازار با خبرهایی مبنی بر تسعیر منابع ارزی بانک‌ها و همچنین قیمت‌گذاری خودروسازان مواجه شده و این دو گروه به طور تقریبی فرمان بازار را در دست گرفته‌اند اما از سوی دیگر اگر نگاهی به ارزش معاملات بیاندازیم متوجه خواهیم ش که حتی خبرهای مثبت پیرامون این گروه‌ها نیز نتوانسته بازار را متقاعد کند تا پول‌های قدرتمند خود را با نگاه حداقل میان‌مدت در بازار تزریق کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید