رصد وقایع ناخواسته و حوادثی که نباید در بیمارستان ها رخ دهد

    کد خبر :463187

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در صورتی که اتفاقات ناخواسته حیات در بیمارستان ها رخ دهد، باید ظرف کمتر از ۶ ساعت مورد بررسی قرار گیرد.

قاسم جان بابایی، در همایش سراسری آموزش و توانمندسازی مدیران و روسا و کارشناسان نظارت بر درمان و تحلیل وقایع ناخواسته حیات، اظهار داشت: با همت و تلاش مدیران در حوزه نظارت و اعتباربخشی کشور، در بحث صیانت از حقوق بیماران و ارائه خدمات ایمن به آنها، شرایط نسبتا خوبی در بیمارستان ها و مراکز درمانی حاکم شده است.

وی افزود: خوشبختانه در تهران، ستاد تعرفه ای تشکیل شده است و در این ستاد با حضور نمایندگانی از نظام ‌پزشکی، اداره تعزیرات و روسای سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی و معاونین آنها، به شکایات و مشکلات مراکز درمانی شامل مراکز دولتی و خصوصی استان تهران رسیدگی شده و بعد از آن نیز، پرونده ها برای پیگیری بیشتر به سازمان تعزیرات ارسال می شود.

جان ‌بابایی با بیان اینکه ۳۰ تا ۳۵ درصد از خدمات درمانی در تهران ارائه می ‌شود، بیان کرد: همزمان با تشکیل جلسات ستاد تعرفه استان تهران، در تمام دانشگاه‌ های علوم پزشکی کشور با حضور رئیس دانشگاه، معاونین درمان و مسئولین نظام پزشکی و تعزیرات هر استان نیز، جلسات تعرفه ای به صورت ماهانه برگزار می‌ شود. خوشبختانه در این زمینه از استان ها، گزارش های خوبی ارسال شده است. این اقدامات، اثرات پیشگیرانه بیشتری دارند، زیرا برگزاری منظم این جلسات به صورت منظم و موثر، نشان می ‌دهد که سیستم در برابر افراد متخلف، بیدار و هوشیار است.

معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص وقایع ناخواسته حیات، گفت: یکی از اقدامات نظارتی ما در بیمارستان‌ ها مربوط به وقایع ناخواسته و حوادثی است که نباید در بیمارستان ها رخ دهد. در سطح بین‌الملل، ۲۸ مورد از این وقایع ناخواسته تعریف شده است که ما نیز بر مبنای آن دستورالعملی را تدوین کرده‌ ایم و این دستورالعمل شامل حوادثی مانند تزریق خون یا تزریق داروی اشتباه یا افتادن بیمار از روی تخت است که نباید در بیمارستان اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: در صورتی که اتفاقات ناخواسته حیات در بیمارستان ها رخ دهد، باید ظرف کمتر از شش ساعت مورد بررسی قرار گیرد.

جان بابایی تاکید کرد: با آموزش، اطلاع رسانی و تبادل اطلاعات در جلسات و همایش ها، موضوع گزارش حوادث ناخواسته حیات در بیمارستان ها و مراکز درمانی رواج پیدا کرده و در نتیجه، میزان این گزارش ها به بیش از ۵۰ برابر افزایش یافته است، اما افزایش گزارش ها به معنی افزایش خطاها نیست، بلکه به معنای عملکرد صحیح نظارت و گزارش دهی توسط بیمارستان و دانشگاه مربوطه است. هر مرکز درمانی یا دانشگاهی که این گزارش ها را به صورت مرتب ارائه ندهد، نشان دهده آن است که سیستم نظارتی در آن مرکز خاموش بوده و عملکرد درستی ندارد.

به گزارش مهر، معاون درمان وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: افزایش میزان گزارش دهی توسط یک مرکز به معنای تنبیه آن مرکز و سیستم درمانی دانشگاه مربوطه نیست، بلکه به معنای اصلاح فرآیند است. بنابراین باید بر فرآیند نظارت و گزارش حوادث ناخواسته حیات، توجه و تاکید زیادی شود. البته جای خرسندی است که در حال حاضر، اکثر کادر پرستاری و بیمارستانی در کشور، با موضوع حوادث ناخواسته حیات، آشنایی دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید