دلار تحت فشار یورو و سیاست آمریکا

    کد خبر :46230

 

ژوئن، ششمین ماه سال میلادی، ماه بدی برای فلز زرد بود.

اونس طلا ماه مه را با بهای ١٢٦٩ دلار به پایان برده بود، اما بخش قابل‌توجهی از ماه گذشته میلادی را که جمعه آخرین روز آن بود، در میانه کانال ١٢٠0 دلار نوسان کرد. اونس طلا در دو هفته نخست ژوئن دو افت حدودا یک درصدی را به خود دید و گرچه در هفته سوم اندکی رشد را تجربه کرد، در هفته آخر با نوسان زیر مرز ١٢٥٠ دلار، امید بیشتری را از دست داد. به گزارش دنیای اقتصاد ، قیمت نهایی روز جمعه تا زمان نهایی شدن این گزارش در ساعت ٧ عصر، مشخص نبود. از این رو، قیمت نهایی ماه ژوئن، بازدهی طلا در این ماه و در فصل دوم سال ٢٠١٧ و همچنین در 6 ماه نخست سال‌جاری میلادی را در گزارش بعدی پیش‌رو خواهید داشت.

روز آرام

اونس طلا که سه‌شنبه با ٣ دلار رشد به قیمت ١٢٤٧ دلار رسیده بود، چهارشنبه هم با ٢ دلار رشد دیگر به قیمت ١٢٤٩ دلار رسید. عمده نوسان‌های این روز پیرامون مرز ١٢٥٠ دلار بود. رشد اندک این روز هم ناشی از اثرگذاری عوامل خارجی بود. شاخص دلار که سه‌شنبه روی عدد 42/ 97 واحد ایستاده بود، چهارشنبه تا عدد 39/ 96 واحد افت کرد. همزمان بهای نفت خام نیز تا حدی رشد کرد تا دومین عامل خارجی مهم در بازار فلزهای گرانبها نیز به نفع طلا کار کرده باشد.پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز چهارشنبه نوشت: «بازار روز چهارشنبه آرام‌تر بود تا معامله‌گران فرصت داشته باشند که داده‌های مهم روز سه‌شنبه را بیشتر هضم کنند.» اخبار مهم روز چهارشنبه، تاکید ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا بر لزوم انقباض پولی در اروپا در آینده و تعویق رای‌گیری درباره اصلاح قوانین بیمه در کنگره آمریکا بود، دو خبری که به ترتیب باعث تقویت یورو و تضعیف دلار شده است.

روز بی‌امید

اما روز پنج‌شنبه، روز افت بهای اونس تا عدد ١٢٤٥ دلار بود. کیتکو این روند را به فشار فنی ناشی از افت چند هفته گذشته و همچنین نبود اخبار افزایشی ژئوپلیتیک نسبت داد. انقباض پولی در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و احتمال افزایش نرخ‌های بهره در میان‌مدت در دیگر اقتصادهای عمده باعث تشدید فشار روی طلا شده است. کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز پنج‌شنبه خود نوشت: «به‌نظر می‌رسد بانک‌های مرکزی جهان اکنون از این ایده فدرال رزرو که زمان افزایش نرخ‌های بهره و پایان سیاست‌های تسهیل کمی فرا رسیده است، استقبال می‌کنند. پول ارزان بانک‌های مرکزی در چند سال گذشته عامل عمده افزایشی در بازار فلزهای گرانبها بوده است. روز پنج‌شنبه هم افت شاخص دلار تا عدد 62/ 95 واحد و رشد بهای نفت خام یار طلا بودند اما اونس در هر حال با توجه به عوامل پیش گفته، تا میانه محدوده ١٢٤٠ دلار افت کرد.

روز آخر

افت شاخص دلار صبح جمعه نیز ادامه داشت، اما فلز زرد همچنان تحت فشار ماند. مهم‌ترین دلیل تحت فشار ماندن دلار، علاوه‌بر تنش‌های سیاسی- اقتصادی داخل ایالات‌متحده، بازگشت امید حاضران و ناظران بازارهای مختلف به روند اقتصاد قاره سبز است. با توجه به ادامه رشد اقتصادهای منطقه یورو و افزایش احتمال انقباض پولی توسط بانک مرکزی اروپا، ارز واحد اروپایی روند تقویت را تجربه می‌کند. رویترز صبح جمعه گزارش داد که یورو در حال ثبت بهترین فصل خود در ٦ سال گذشته است.اونس طلا صبح جمعه را تحت حمایت افت دلار با قیمت ١٢٤٦دلار آغاز کرد اما خیلی زود رو به افت گذاشت. بهایی که تا ساعت 7:30 عصر جمعه برای اونس ثبت شد، ١٢٤3 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی آخرین روز ششمین ماه سال میلادی رقم خورده باشد. در گزارش بعدی «دنیای‌اقتصاد» این قیمت و بازدهی ماه ژوئن، فصل دوم ٢٠١٧ و نیمه نخست این سال را پیش‌رو خواهید داشت.با آنکه اونس این روزها تحت فشار است، موسسه مالی «ام کی اس سوئیس» اعلام کرده است که افزایش تقاضای فیزیکی در بازارهای شرقی به خصوص چین و هند می‌تواند عامل مهمی برای روند صعودی قیمت طلا باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید