مخاطبان درباره اجرای گروه‌های خارجی چه می‌دانند؟

    کد خبر :46195

در طول سال‌های گذشته هنرمندان خارجی برای برگزاری کنسرت به ایران آمده‌اند؛ اما مخاطبان ایرانی پیش از دیدن و شنیدن اجرای آن‌ها درباره‌شان چه می‌دانند؟

به گزارش ایسنا، شاید نام هنرمندان مختلف از کشورهای دیگر به گوش‌تان رسیده باشد که قصد برگزاری کنسرت در ایران را داشته‌اند؛ هنرمندانی که بیشتر آن‌ها برای مخاطبان ایرانی، ناآشنا هستند.

تبلیغات محیطی، اخبار رسانه‌ها و تبلیغات در فضای مجازی، مواردی هستند که مردم را از برگزاری یک رویداد موسیقایی باخبر می‌کنند؛ ولی برای بیشتر گروه‌های موسیقی خارجی، نشستی با حضور نمایندگان رسانه‌ها برگزار نمی‌شود و اخباری که توسط برگزارکنندگان ایرانی به دست رسانه‌ها می‌رسد، اطلاعات چندانی از سبک موسیقیایی آن‌ها ارائه نمی‌دهد. گاهی هم که یک گروه خارجی مانند دوئت لهستانی «پارتیزانت» قصد برگزاری نشست خبری را دارد، ناگهان اعلام می‌شود که «بنا بر دلایلی» این نشست لغو شده است.

از طرفی فرصت گفت‌وگوی رسانه‌ها با موزیسین‌های خارجی نیز کمتر ایجاد می‌شود. در این شرایط، چه راهی برای کسب اطلاعات بیشتر برای مخاطبان وجود دارد؟

مخاطبانی که به قصد گذراندن یک شب خوب، می‌خواهند بلیت کنسرت بخرند، با حسابی سرانگشتی متوجه می‌شوند قیمت بلیت‌های کنسرت نسبت به دیگر تفریح‌ها، برای‌شان گران تمام می‌شود، بویژه اگر به‌صورت گروهی و بیش از دو نفر به کنسرت بروند، تضمینی وجود ندارد که آن اجرا، موسیقی مورد علاقه‌شان باشد!

حالا فرض کنیم با افرادی طرف باشیم که خود را مخاطب خاص موسیقی می‌دانند. باز هم تضمینی وجود ندارد که با پرداخت چنین هزینه‌ای، پس از شنیدن اجرای گروه‌های خارجی، راضی از سالن بیرون بروند.

این موضوع در جشنواره‌های موسیقی نمود بیشتری پیدا می‌کند، زیرا به‌دلیل تعدد اجراها و از آنجا که این گروه‌ها در ایران نام‌آشنا نیستند، مخاطبان برای انتخاب موسیقی‌ای که بیشتر با سلیقه و حال و هوای آن‌ها جور باشد، دچار مشکل می‌شوند. آیا می‌توان از مخاطبان انتظار داشت در حالی که اطلاعات مورد نیاز به دست‌شان نمی‌رسد، در فضای مجازی جست‌وجو کنند تا بتوانند از حال و هوای گروه مورد نظرشان اطلاعاتی به‌دست آورند؟

پیش از این، خبرنگار ایسنا نظر رامین صدیقی – ناشر و تهیه‌کننده موسیقی – را که هنرمندانی را مانند اشتفان میکوس، انور براهم، باب بلدن، رامیز قلی‌اف و … را به ایران دعوت کرده است، درباره اجرای «گیوم‌پره» یکی از نوازندگان بخش بین‌الملل سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر جویا شد.

صدیقی نیز در این‌باره گفت: زمانی که برای خریدن بلیت اجرای گیوم‌پره به سایت فروشنده مراجعه کردم، فقط اسم هنرمند درج شده بود و نام کشورش یعنی فرانسه و هیچ اطلاعات دیگری در اختیار مخاطب قرار نگرفته بود!

به نظر می‌رسد برای استقبال بهتر و بیشتر از این اجراها، رونق گرفتن تعاملات بین‌المللی در حوزه موسیقی و ضرر نکردن تهیه‌کننده‌ها از لحاظ مالی و اعتباری، برگزارکنندگان باید اطلاع‌رسانی بیشتری انجام دهند.

این موارد حتی در کنسرت‌های هنرمندان داخلی نیز دیده می‌شود و گروه‌هایی که معروف نیستند، اطلاعات چندانی از خود و موسیقی‌شان برای مخاطبان ارائه نمی‌کنند.

برگزاری نشست‌های خبری (حتی به‌صورت مجازی و آنلاین)، آماده‌سازی ویدیو کلیپ‌هایی از اجراهای پیشین گروه‌های موسیقی یا انتشار توضیحاتی در سایت‌های بلیت‌فروشی، می‌توانند راهکارهایی در این زمینه باشند تا هم مخاطبان کمتر سورپرایز شوند و هم تهیه‌کنندگان کمتر ضرر کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید