سامسونگ و هواوی نیمی از مودم‌های مورد نیازشان را به‌صورت داخلی تامین می‌کنند

    کد خبر :461502

به‌ ادعای یکی از وکلای کوالکام، دو شرکت سامسونگ و هواوی بالغ بر نیمی از تراشه‌های مودم مورد نیاز خود را به‌طور داخلی تأمین می‌کنند.

شرکت آمریکایی کوالکام درگیر دادرسی‌هایی است که به بررسی تلاش‌های این شرکت در راستای ایجاد وضعیت انحصاری در بازار فناوری‌های ارتباطی می‌پردازد. اما یکی از وکلای این شرکت ادعا می‌کند که دو تولید‌کننده‌ی بزرگ گوشی‌های هوشمند در جهان، سامسونگ و هواوی، اغلب مودم‌های ارتباطی لازم را به‌صورت داخلی تأمین می‌کنند.

این دادرسی‌ها که در یک سوی آن کمیسیون تجارت فدرال ایالات‌ متحده و در سوی دیگر آن کوالکام قرار دارد، روز جمعه‌ی گذشته در کالیفرنیا ادامه داشت. به‌ ادعای مقامات قانونی، غول دنیای پردازنده‌های موبایل از قوانین حق مالکیت معنوی به‌گونه‌ای غیررقابتی استفاده می‌کند تا سلطه‌ی خود بر بازار مودم‌های ارتباطی را حفظ کند.

این دعوی حقوقی پوشش خبری فراوانی را به‌خود اختصاص داده؛ چرا که می‌تواند بر درگیری‌های قانونی که میان اپل و کوالکام در جریان است نیز اثرگذار باشد. به ادعای ساکنان کوپرتینو، کوالکام درگیر فعالیت‌های تجاری غیرقانونی است؛ از سوی دیگر، کوالکام نیز اپل را به نقض پتنت‌های خود متهم کرده و توانسته در دادگاه‌هایی در چین و آلمان بر رقبای کوپرتینو نشین پیروز شود.

به‌ ادعای کوالکام، فعالیت‌های این شرکت در زمینه‌ی اعطای امتیاز استفاده از پتنت‌هایش رویه‌ای رایج در صنعت است و نرخ‌های تعیین‌شده توسط این شرکت اغلب مشابه نرخ‌هایی است که در دورانِ پیش از فروش تراشه‌های ارتباطی توسط آن‌ها تعیین می‌شدند.

واگذاری امتیاز استفاده از پتنت‌های کوالکام به بازاری پرسود برای این شرکت تبدیل شده است. به‌گفته‌ی فیل سولیس از IDC، براساس آمار، در سال ۲۰۱۷، میزان ۵۹.۶درصد از بازار ۱۵.۳میلیارددلاری مودم‌های نسل چهار (4G) در اختیار این شرکت آمریکایی بوده‌ است. اما در مقابل، باب ون‌نست که یکی از وکلای کوالکام است، ادعا می‌کند که سامسونگ و هواوی بیشینه‌ی مودم‌های ارتباطی موردنیاز خود را از کوالکام تهیه نمی‌کنند.

براساس آمار ارائه‌شده توسط ون‌نست، شرکت چینی هواوی ۵۴درصد از مودم‌های خود را به‌صورت داخلی تهیه می‌کند و تنها برای تأمین ۲۲درصد از نیاز خود به سراغ کوالکام می‌رود؛ این درحالی است که باقی تراشه‌های مودم مورد نیاز هواوی هم توسط دیگر تولیدکنندگان تأمین می‌شوند. سامسونگ نیز ۵۲درصد از تراشه‌های مودم را به‌صورت داخلی تأمین می‌کند؛ از ۴۸درصد باقی‌مانده هم ۳۸از کوالکام خریداری می‌شوند و کره‌ای‌ها برای تهیه‌ی مابقی مودم‌های موردنیاز خود به سراغ دیگر تولیدکنندگان می‌روند. هواوی و سامسونگ هم‌اکنون واکنشی نسبت به این ادعای کوالکام نشان نداده‌اند.

باید به‌خاطر داشت که دعوی حقوقی مطرح‌شده توسط کمیسیون تجارت فدرال صرفا بر مسئله‌ی تراشه‌های مودم متمرکز نیست؛ این پرونده‌ی حقوقی به‌جای تمرکز بر تمامی مودم‌ها که شامل مودم‌های کندترِ استفاده‌شده در گوشی‌های ارزان‌قیمت نیز می‌شود، صرفا بر بازار تراشه‌های پرسرعت تمرکز دارد که کوالکام یکی از اصلی‌ترین بازیگران آن است.

درعین‌حال، هواوی و سامسونگ نیز دو شرکت بزرگ هستند که گستره‌ی عظیمی از محصولات را درکنار گوشی‌های رده‌بالای خود به تولید می‌رسانند. یکی از زیرمجموعه‌های هواوی موسوم به HiSilicon به تولید پردازنده برای گوشی‌های رده‌بالای این شرکت، نظیر محصولات خانواده‌ی میت و پی می‌پردازد. سامسونگ نیز علاوه‌بر تأمین پردازنده‌های موردنیاز برای بسیاری از گوشی‌های خود، به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی تراشه‌های حافظه شناخته می‌شود.

غول‌های کره‌ای و چینی دنیای اندروید به‌عنوان رقبای اصلی اپل در بازار گوشی‌های رده‌بالا به‌حساب می‌آیند. شایان ذکر است که اپل برای تراشه‌های ارتباطی خود صرفا به کوالکام و اینتل وابسته است؛ هرچند که در آیفون‌های ۲۰۱۸ فقط از مودم‌های اینتل استفاده‌ شده است. علاوه‌بر این، ماه گذشته شاهد انتشار اخباری بودیم که به طراحی تراشه‌های مودم توسط اپل اشاره می‌کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید