معاون وزیر: کودکان‌ آسیب‌دیده اجتماعی را به چرخه تحصیل بازمی‌گردانیم

    کد خبر :461451

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه تکالیف درسی دانش‌آموزان مهارت محور شده است گفت: طرح “شهاب” و “جابربن حیان” نیز برای شناسایی دانش‌آموزان با استعداد و با هوش در دوره دبستان اجرا می‌شود. همچنین در تلاش هستیم کودکان کار را به چرخه آموزش بازگردانیم.

رضوان حکیم زاده در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: وزارت آموزش‌وپرورش برای اینکه بتواند براساس سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، تربیت را در دوره ابتدایی احیاء و متحول کند دو اقدام انجام داده است: در ابتدا بحث ممنوعیت استفاده از کتاب‌های کمک‌آموزشی و برگزاری آزمون‌ها در کلیه مدارس ابتدایی اعم از دولتی، غیردولتی، هیأت امنایی را اجرا کرده است و آن اقدام با جدیت در حال انجام است.

وی با بیان اینکه برای این کار دستورالعملی تهیه و به همه استان‌ها ابلاغ‌شده است، افزود: این اقدام به‌صورت خاص علاوه بر اینکه در مرکز ارزیابی و نظارت بر عملکرد آموزش ابتدایی، در ستاد و همه معاونان آموزش ابتدایی در سراسر کشور نیز ، مسئول پیگیری و نظارت بر این امر هستند؛ ممنوعیت استفاده از این کتاب‌ها و محصولات کمک‌آموزشی به‌این‌علت است که هیچ فایده‌ای برای دانش‌آموز ندارند و حافظه پروری و حافظه محوری را در دانش‌آموزان رشد داده و سبب می‌شوند؛ تربیت و مهارت‌آموزی به حاشیه رانده شود.

حکیم زاده با اشاره به اینکه اقدام دیگری که انجام‌شده است و آن حذف تکالیف سنتی است، ادامه داد: مشق شب سنتی با تکالیف مهارت محور جایگزین شده؛ مشق‌ها بستری را فراهم کرده بود تا دانش‌آموزان مجبور شوند از کتاب‌های کمک‌آموزشی استفاده کنند و هر شب چند صفحه از کتاب‌های مختلف را حل کنند.

وی با بیان اینکه کتاب‌های آموزشی باعث تحمیل شدن هزینه‌هایی به خانواده‌ها می‌شد، عنوان کرد: استفاده از این کتاب‌های کمک‌آموزشی باعث شده بود دانش‌آموزان در دوره ابتدایی تنها تست زدن را یاد بگیرند؛ خوشبختانه با تغییر رویکردی که داشتیم برای تبدیل مشق شب سنتی به تکالیف مهارت محور این بستر هم مسدود شد و امیدوار هستیم با نظارت همه‌جانبه‌ای که انجام می‌شود شاهد این باشیم که دوره ابتدایی دوره تربیت و مهارت‌آموزی شود و دیگر خبری از این کتاب‌ها و مؤسسات گوناگون که کودکان را موضوع سودجویی خود قرار داده بودند، نداشته باشیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش در خصوص اقدامات انجام‌شده مبنی بر شناسایی دانش‌آموزان با استعداد و باهوش، اظهار کرد: در دوره ابتدایی طرح “شهاب” اجرا می‌شود؛ این طرح که از کلاس چهارم شروع می‌شود و بر مبنای علمی تنظیم‌شده است و همه هوش‌های متنوع و متعدد دانش‌آموزان را به رسمیت می‌شناسد، برای این طرح معلمان آموزش‌دیده‌اند، تا دانش‌آموزانی را که در زمینه‌های مختلف استعداد برتر دارند را شناسایی کنند و البته برترین استعدادها را هم که سرعت بسیار بیشتری را در یادگیری و پردازش دارند به‌وسیله این طرح می‌توان شناسایی کرد.

وی تصریح کرد: علاوه بر”شهاب” طرح “جابربن حیان” نیز که با توجه به اهدافی که دارد به شناسایی دانش‌آموزانی که توانمندی، خلاقیت، تولیدات، اختراعات و اکتشافاتی را دارند، کمک می‌کند.

حکیم زاده بیان کرد: برنامه “عید و داستان” را که در سال گذشته انجام گرفت، امسال نیز اجرا خواهد شد و دانش‌آموزانی که استعدادهای ادبی دارند شناسایی می‌شوند و این برنامه بستر بسیار مناسبی برای پرورش خلاقیت کودکان است.

وی با اشاره به اینکه در دوره ابتدایی باید به تربیت توجه کرد، افزود: قرار نیست ما کودکان با هوش و با استعداد را زودهنگام جدا کنیم و برچسبی تحت عنوان تیزهوشی به کودک بچسبانیم و این ابزار بسیار غلط را ابزار پیشرفت تحصیلی قرار دهیم اما این امکان وجود دارد که درصورتی‌که طرح “شهاب” با جدیت دنبال شود در شناسایی دانش‌آموزان مستعد و برتر در زمینه استعدادهای مختلف می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش در خصوص فراهم‌سازی شرایط تحصیل برای کوکان کار و آسیب‌دیده اجتماعی نیز اظهار کرد: نگاهمان این است که به جداسازی‌ها دست نزنیم؛ یعنی اجازه دهیم که این کودکان در کنار سایر کودکان به تحصیل بپردازند.

حکیم زاده ادامه داد: البته با توجه به شرایط خاصی که این کودکان دارند با همکاری سازمان‌هایی که علاقه‌مند به فعالیت در این زمینه هستند و یا جزء مسئولیت‌های آن‌ها هستند؛ مانند سازمان بهزیستی یا سمن‌ها که پشتوانه خوبی هستند را در دست پیگیری داریم، با خیرینی که در این زمینه پیش‌قدم هستند تفاهم‌نامه‌هایی تنظیم کرده‌ایم که موضوع را پیگیری کنند و این کودکان شناسایی و تحت پیگیری قرار بگیرند و موانع از سر راه این کودکان رفع شوند.

وی عنوان کرد: ما با برنامه‌ای منعطف با کودکان کار می‌کنیم و نباید انتظار داشته باشیم برنامه‌ای یکسان با سایر کودکانی که هیچ دغدغه‌ای ندارند و ساعات زیادی را می‌توانند در مدرسه بگذرانند اجرا شود و برای کودکان کاری که ممکن است مشکلاتی داشته باشند را همان زمان را ارائه دهد.

حکیم زاده در پایان گفت: انعطاف‌پذیری در زمان، مکان و محتوا را باید در برنامه ‌این دانش‌آموزان لحاظ کنیم، زیرا هدف این است که این کودکان را به چرخه آموزش بازگردانیم، ما تضمین می‌کنیم که هر کودک کاری که به ما معرفی شود را شناسایی و تحت آموزش قرار دهیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید