۲ وزارتخانه و ۱ سازمان عامل “تنش آبی” هستند

    کد خبر :46140

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس، معتقد است که وزارت نیرو، وزارت کشور و سازمان محیط زیست کشور هر یک به میزانی در انتقال های اشتباه آب در کشور نقش دارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیدعلی ادیانی با اشاره به انتقال های نامناسب آب و ایجاد تنش های آبی گفت: در این انتقال ها باید چند نکته مدنظر قرار گیرد، نخست عارضه ها و آثار زیست محیطی این اقدام و نکته دوم توجه جدی موضوع قوانین حاکم بر نظام نامه ی آب کشور، نکته سوم نیز صرفه و صلاح اجتماعی و اقتصادی اجرای این پروژه ها است.

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی، افزود:به عنوان مثال در دولت نهم دولتمردان آقای احمدی نژاد و پس از آن در دولت های بعدی اصرار کردند، که آب دریای خزر را به مناطق مرکزی کشور منتقل کنند و حتی در لایحه ی دولت در برنامه ششم نیز این انتقال بوده و درکمیسیون تلفیق نیز تصویب شد، اما در صحن علنی مجموعه ی نمایندگانی که دغدغه حفظ مسائل زیست محیطی استان مازندران، گیلان، گلستان ودریای خزر را داشتند دربرابر این مصوبه ایستادگی کرده و آن را حذف کرند.

ادیانی با بیان اینکه انتقال آب خزر و امثال آن که به مناطق دیگر که هیچ وجه توجیه اقتصادی، کارشناسی و زیست محیطی ندارد، ادامه داد:این موضوع از طرفی عارضه ها و مشکلات زیان باری متوجه مردم می کند، که باید با آن مخالفت کرد، لذا باید از انتقال ها در مناطقی که توجیه کارشناسی ندارند، جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه مشکلات کنونی دریاچه ارومیه ناشی از انتقال های آبی نادرست و غیر اصولی بوده است، به خانه ملت یادآور شد:در یک زمانی باد کاشته شده و هم اکنون طوفان درو می شود، وزارت نیرو، وزارت کشور و سازمان محیط زیست کشور هر یک به میزانی در این انتقال ها نقش دارند، که برای جلوگیری از مشکلات درآینده باید تدبیر اساسی شود.

ادیانی با بیان اینکه توجیهات کارشناسی که برای اخذ مجوز به شورای عالی آب ارائه می دهند، پایه کارشناسی درستی ندارد، افزود: براثر تجربه ثابت شده تعداد زیادی از سدهایی که در کشور احداث شده و مجوز زیست محیطی، شورای عالی اقتصاد و شورای عالی آب را اخذ کرده کرده بنچاق و بنیان عملی و کارشناسی نداشته و عارضه های کنونی را به دنبال داشته است.

نایب رییس انرژی مجلس کمیسیون شورای اسلامی، تصریح کرد: متأسفانه مسئولان نتوانسته اند در تخصیص آب، استحصال از آب، رعایت الگوی مصرف و مهار آب های زیرزمینی و سطح زمین، مدیریت لازم را داشته باشند، که رفع تمامی این مسائل به برنامه ریزی منسجم نیازمند است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید