یک اتفاق عجیب در “اوپک”

    کد خبر :46136

یک اتفاق عجیب امسال در اوپک رقم خورده و اعضای اوپک امسال علیرغم کاهش تولید، بیشتر از سال گذشته درآمد کسب کرده اند.

به گزارش  بازتاب به نقل از رویترز، در حالی که به رغم توافق جهانی برای کاهش میزان تولید، حجم ذخایر نفتی جهانی در حال افزایش است و قیمت ها در طی یک ماه گذشته یک پنجم افت کرده، به نظر می رسد که اوپک در حال باختن مبارزه برای برقراری توازن در بازار است.

اما یک مبارزه مهم هست که این گروه صادر کننده نفت تاکنون در آن پیروز بوده است: اعضای اوپک امسال بیشتر از سال گذشته درآمد کسب کرده اند و چشم انداز درآمدهای بیشتر احتمالا این سازمان را مجاب خواهد کرد تا کاهش تولید را ادامه دهد و یا حتی کاهش بیشتری را در دستور کار خود قرار دهد.

آمارهای رویترز از متوسط میزان تولید و همچنین قیمت سبد نفتی اوپک تا 20 ژوئن نشان می دهد، اولین کاهش تولید اوپک در 8 سال اخیر، تاکنون روزانه 1.64 میلیارد دلار درآمد نصیب اعضای این سازمان کرده که بیش از 10 درصد بالاتر از درآمد این سازمان در نیمه دوم سال 2016 است.

در مقایسه با نیمه نخست سال 2016، یعنی زمانی که قیمت نفت به حدود 27 دلار کاهش یافته بود، افزایش درآمد اوپک حدود 43 درصد بوده و این در حالی است که میزان تولید این سازمان تغییری اندک داشته است.

اگر آنطور که اوپک انتظار دارد، مازاد عرضه از بازار حذف شود، میزان درآمد نفتی این سازمان ممکن است در بقیه ایام سال افزایش بیشتری بیابد. اوپک به اضافه روسیه و دیگر تولید کنندگان غیر عضو این سازمان در 25 ماه می توافق کردند که طرح کاهش تولید را تا مارس 2018 یعنی تا 9 ماه دیگر تمدید کنند.

شکیب خلیل، وزیر نفت سابق الجزایر گفت: «به رغم مازاد عرضه ناشی از تولید بیشتر تولید کنندگان دیگرو همچنین افزایش تولید لیبی و نیجریه، من انتظار دارم به دلیل کاهش شکاف بین عرضه و تقاضا در بازار در سه ماهه سوم و چهارم سال، افزایش درآمد اوپک در نیمه دوم سال 2017 بیشتر هم باشد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید