فیسبوک و هشدار درمورد احتمال خودکشی کاربران

    کد خبر :461314

فیسبوک درمیان هجوم بی‌اعتمادی، این‌بار در نقش یک سازمان سلامتی، احتمال خودکشی کاربران را ارزیابی می‌کند و درباره آن هشدار می‌دهد.

اخیرا یک افسر پلیس شیفت شب در شهر اوهایو تماسی غیرمعمولی از طرف فیسبوک دریافت کرد. آن روز یک زن محلی پستی در فیسبوک گذاشته بود که می‌گفت در حال رفتن به خانه بوده و قصد دارد هنگام رسیدن به آنجا خود را بکشد. فیسبوک برای هشدار درمورد این خطر خودکشی به اداره‌ی پلیس زنگ زد. مامور پلیسی که تماس را پاسخ داده بود، سریعا محل زن را پیدا کرد اما او داشتن افکار خودکشی را انکار کرد. با این حال، پلیس اعتقاد داشت که او ممکن بوده که به خودش آسیب بزند و از زن خواسته بود که به‌طور داوطلبانه یا با اجبار پلیس به یک بیمارستان مراجعه کند. پلیس سرانجام او را به یک بیمارستان روانی هدایت کرد و یک ارزیابی سلامت روان روی او انجام شد.

ایستگاه‌های پلیس سرتاسر دنیا از ماساچوست گرفته تا بمبئی هشدارهای مشابهی را از جانب فیسبوک طی ۱۸ماه اخیر به‌عنوان بخشی از بزرگ‌ترین تلاش جهانی غربالگری خطر خودکشی دریافت کرده‌اند. پس از اینکه چندین فرد در اوایل سال ۲۰۱۷ خودکشی خود را به‌صورت زنده منتشر کردند، این شبکه‌ی اجتماعی سعی کرد راه‌حلی برای این مشکل پیدا کند. این سیستم در حال حاضر هم از الگوریتم‌ها و هم از گزارش‌های کاربران استفاده می‌کند تا خطرات خودکشی احتمالی را مشخص کند.

فیسبوک به کورتنی دیویس (سمت چپ) یکی از اپراتورهای تلفنی در اداره پلیس راک‌هیل درمورد مردی که در حال انتشار ویدئوی زنده‌ی خودکشی خود بود، تماس گرفت و به سرگروهبان بروس‌هایری کمک کرد که مرد را پیدا کند

برخاستن فیسبوک به‌عنوان یک داور جهانی در زمینه‌ی مشکلات روانی، این شبکه‌ی اجتماعی را در موقعیتی پیچیده‌تر از قبل قرار می‌دهد. همین اواخر مدیر اجرایی فیسبوک یعنی مارک زاکربرگ به‌خاطر جمع‌آوری نامناسب اطلاعات کاربران عذرخواهی کرد و از طرف دیگر این شرکت در ماه گذشته با اتهاماتی جدید در زمینه‌ی به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی با شرکت‌های فناوری درگیر شد. کمپین مبارزه با خودکشی، فرصتی مناسب برای فیسبوک است که این‌بار خبر خوبی از خود منتشر کند. براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، خودکشی دومین عامل مرگ‌و‌میر در میان افراد دارای سن ۱۵ تا ۲۹سال در کل جهان است.

برخی از کارشناسان سلامت روان و ماموران پلیس گفته‌اند که فیسبوک به ماموران برای مکان‌یابی و توقف افرادی که به‌وضوح قصد آسیب رساندن به خودشان را داشتند، کمک کرده است. فیسبوک دارای الگوریتم‌های کامپیوتری است که پست‌ها، کامنت‌ها و ویدئوهای کاربران را در آمریکا و دیگر کشورها برای یافتن علایم خودکشی مورد جست‌وجو قرار می‌دهد. هنگامی‌که یک پست توسط تکنولوژی یا یک کاربر نگران شناسایی شود، این مورد به بازرسان انسانی شرکت ارجاع داده می‌شود و آن‌ها دارای اختیار برای تماس گرفتن با پلیس هستند. آقای زاکربرگ در ماه نوامبر درباره‌ی این تلاش‌ها نوشت:

در سال گذشته ما نزدیک‌به ۳۵۰۰نفر در کل جهان را که نیاز به کمک داشتند، سریعا مورد توجه قرار دادیم.

اما برخی از کارشناسان سلامت روان می‌گویند که تماس‌های فیسبوک با پلیس می‌تواند حتی موجب آسیب شود. مثلا این کار می‌تواند موجب مشارکت ناخواسته در خودکشی و اجبار افرادی که قصد خودکشی نداشته‌اند، به انجام ارزیابی‌های روانپزشکی شود و نیز ممکن است احتمال بازداشت و تیراندازی را زیاد کند. آن‌ها همچنین می‌گویند این مشخص نیست که آیا رویکرد این شرکت دقیق، کارآمد یا ایمن است یا خیر. فیسبوک می‌گوید به‌خاطر حفظ حریم شخصی، نتیجه‌ی تماس‌های خود با پلیس را دنبال نمی‌کند؛ و این امر مشخص نشده است که بررسی‌کنندگان دقیقا چگونه تصمیم می‌گیرند که با مسئولین کمک‌های اضطراری تماس بگیرند. منتقدان می‌گویند فیسبوک مسئولیت یک سازمان سلامتی عمومی را بر عهده گرفته است و در همین حین از پروسه‌ی آن به‌عنوان یک راز شرکتی محافظت می‌کند.

فیسبوک در ماه سپتامبر توضیح داد که چگونه الگوریتم‌های کامیپوتری آن‌ها پست‌ها، کامنت‌ها و ویدئوها را به‌منظور مشخص کردن خطر خودکشی اسکن و ارزیابی می‌کنند

دکتر جان توروس می‌گوید:سخت است که بدانیم فیسبوک واقعا در حال انجام چه کاری است و آیا پاسخ آن‌ها متناسب با موقعیت است یا نه.

فیسبوک گفته است که با کارشناسان پیشگیری از خودکشی همکاری کرده تا برنامه‌ی جامعی تهیه کند و سریعا کاربران تحت فشار را با دوستان آن‌ها ارتباط دهد و اطلاعات تماس آن‌ها را برای خطوط کمکی ارسال کند. گفته می‌شود این کارشناسان، آموزش گروه‌های اختصاصی فیسبوک را که در زمینه‌ی قانون و پاسخ به بحران دارای تجربه هستند، برعهده دارند تا آن افراد بتوانند موارد فوری را تشخیص دهند. شرکت اعلام کرده است که این افراد تنها در موارد محدودی که به‌نظر می‌رسد کاربر در خطر قریب‌الوقوع آسیب به خود باشد، با مراکز خدمات اضطراری تماس می‌گیرند. امیلی کاین سخنگوی فیسبوک گفت:

در حالی‌که تلاش‌های ما کامل نیست، تصمیم گرفتیم که در اسرع وقت به افرادی که نیاز به کمک دارند، کمک کنیم.

در یک پست سپتامبر، فیسبوک توضیح داد که چگونه یک سیستم شناسایی الگو توسعه داده است که به‌طور خودکار پست‌ها و کامنت‌های کاربران را براساس احتمال خودکشی ارزیابی می‌کند. این سیستم پست‌های دارای نمره‌ی بالا (از لحاظ احتمال خودکشی) و نیز پست‌هایی که توسط کاربران نگران علامت‌گذاری شده‌اند، را شناسایی و برای افراد آموزش‌دیده ارسال می‌کند. جان دراپر مدیر برنامه‌ی ملی پیشگیری از خودکشی می‌گوید:

فیسبوک همیشه یک قدم جلوتر بوده است، نه‌تنها در پیشگیری از خودکشی بلکه همچنین در برداشتن گام‌هایی به‌سمت نوآوری و آشنا کردن ما با رویکردهای واقعا هوشمندانه و آینده‌نگر.

فیسبوک اعلام کرد سیستم ارزیابی خطر خودکشی او در سرتاسر جهان و به زبان‌های انگلیسی، اسپانیایی، پرتغالی و عربی کار می‌کند؛ به‌استثنای اتحادیه‌ی اروپا که در آنجا قوانین حفاظت از اطلاعات دسترسی به جزئیات شخصی مانند اطلاعات سلامتی را محدود می‌کند.

بررسی چهار گزارش پلیس نشان می‌دهد که رویکرد فیسبوک دارای نتایج مختلطی است. در یک مورد در ماه مه، یک نماینده‌ی فیسبوک به افسران پلیس راک‌هیل کمک کرد که مردی را به‌طور زنده روی فیسبوک در حال خودکشی بود، مکان‌یابی کنند. در یک تماس با پلیس، نماینده‌ی فیسبوک منظره‌ی پشت‌صحنه‌ی ویدئو را توضیح داد (درختان و علامت خیابان) و طول و عرض جغرافیایی تلفن مرد را مشخص کرد. اداره‌ی پلیس با اعتماد بر فیسبوک و کمک ماموران، مرد را ردیابی کرد و او را که قصد فرار داشت، به یک بیمارستان برد. کورتنی دیویس یکی از اپراتورهای مخابراتی پلیس راک‌هیل گفت:آن شب دو فرد به پلیس زنگ زدند اما نمی‌توانستند بگویند که او کجا است ولی فیسبوک توانست جای او را پیدا کند.

اداره پلیس ماشپی در ماساچوست دارای تجربه‌ی متفاوتی است. درست قبل از ۵:۱۶ صبح روز ۲۳اوت سال ۲۰۱۷، پلیس ماشپی، تماسی از یک اداره‌ی پلیس همسایه درمورد مردی که به‌صورت زنده روی فیسبوک قصد خودکشی داشت، دریافت کرد. ماموران پلیس طی چند دقیقه به خانه‌ی مرد رسیدند اما نبض او دیگر نمی‌زد. طبق گزارش پلیس در ساعت ۶:۰۹ صبح هم یک نماینده‌ی فیسبوک زنگ زده بود تا پلیس را این خطر آگاه کند. اسکات دبلیو کارلین، رئیس پلیس ماشپی از اظهارنظر در این‌باره خودداری کرد اما درباره‌ی فیسبوک گفت:من امیدوارم شاهد پیشرفت آن‌ها در زمینه‌ی ابزارهای پیشگیری از خودکشی باشم که علایم هشداردهنده‌ی واقعا مرگبار را شناسایی کنند.

خانم کاین گفت «متاسفانه در برخی موارد، کمک به‌موقع نمی‌رسد. ما واقعا وقتی که چنین چیزی اتفاق می‌افتد، برای آن افراد و عزیرانشان احساس تاسف می‌کنیم». مورد چهارم در ماه مه سال ۲۰۱۷، نوجوانی در ماکون بود که به‌صورت زنده در حال انتشار صحنه‌ی خودکشی خود بود. فیسبوک پس از اینکه ماموران نوجوان را در خانه‌اش، پیدا کرده بودند با پلیس تماس گرفتند و نوجوان از این مسئله جان سالم به‌در برده بود.

برخی از پژوهشگران حوزه‌ی سلامت نیز در تلاش برای پیش‌بینی خطر خودکشی هستند اما آن‌ها بیشتر، از رویکردهای شفاف و جمع‌آوری شواهد از روی نتایج استفاده می‌کنند. اداره‌ی امور کهنه‌سربازان آمریکا نیز یک برنامه‌ی پیش‌بینی خودکشی توسعه داده است که از یادگیری ماشین و اطلاعات پزشکی افراد استفاده می‌کند. اگر این سیستم یک فرد را در خطر بالای خودکشی تشخیص دهد، ماموران سازمان ملاقات‌های پزشکی و خدمات دیگری را برای کمک به آن فرد فراهم می‌کنند. طبق نتایج مقدماتی این مطالعه، میزان مرگ‌و‌میر در میان افراد تحت پوشش برنامه درمقایسه با افرادی که در این برنامه شرکت نداشته‌اند، کمتر بوده است.

ماسون مارکس، پژوهشگر قوانین بهداشت و درمان استدلال می‌کند که نرم‌افزار ارزیابی خطر خودکشی فیسبوک به‌همراه تماس‌ با پلیس می‌تواند منجر به ارزیابی‌های روانپزشکی اجباری و تمرین پزشکی شود. او می‌گوید:

سازمان‌های دولتی باید به فیسبوک کمک کنند تا شواهد ایمن و کارآمدی فراهم کند. در چنین شرایطی که جو اعتماد به فیسبوک واقعا خراب است، این مطلب که فیسبوک می‌گوید به ما اعتماد کنید، مرا نگران می‌کند.

خانم کاین مخالف این موضوع است که برخی می‌گویند این برنامه منجر به غربالگری سلامت خواهد شد. او می‌گوید این‌ها مباحث پیچیده‌ای هستند و به‌خاطر همین است که ما به‌طور نزدیک با کارشناسانی در این زمینه کار می‌کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید