انتقاد سازمان محیط زیست از طرح کشت زیر اشکوب

    کد خبر :461244

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طرحی که با عنوان کشت زیراشکوب در جنگل‌های زاگرس مطرح است، پایداری این زیستگاه‌های ارزشمند را به خطر می‌اندازد و تهدیدی بالقوه برای تنوع‌ زیستی در این منطقه است.

حمید ظهرابی گفت: منطقه زاگرس رویشگاه مهمی برای بسیاری گونه‌های گیاهی است و در بستر همین پوشش گیاهی، گونه‌های با اهمیت جانوری نیز زیست می‌کنند. کشاورزی در سایه درختان جنگل‌های زاگرس اگرچه ممکن‌ است باعث حذف درختان بلوط نشود اما پوشش گیاهی زیراشکوب را متحول خواهد کرد همچنین مانع زادآوری جنگل و در نهایت نابودی جنگل خواهد شد.

وی ادامه داد: شخم زدن زمین، استفاده از کود و سم و تردد ماشین‌آلات کشاورزی بر اکوسیستم منطقه تاثیرگذار است و باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و جانوری، فرسایش خاک و استفاده از منابع آب می‌شود و از طرفی احتمال وقوع حوادثی مانند آتش‌سوزی جنگل را افزایش می‌دهد.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: در کشاورزی بسیاری از جانوران بی‌مهره و گیاهان به عنوان آفت و علف هرز شناخته می‌شوند که برای افزایش محصول حذف می‌شوند. در صورتی که وجود همان موجودات زنده برای پایداری اکوسیستم جنگل ضروری است.

به گزارش ایسنا ظهرابی تاکید کرد: اشتغال و کسب درآمد مسئله مهمی است اما می‌توان این اشتغال‌زایی را از روش‌های دیگری همچون طبیعت‌گردی، برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری پایدار از گیاهان دارویی یا سرمایه‌گذاری برای توسعه فعالیت های دانش‌بنیان کشاورزی با بهره‌وری بیشتر از آب و زمین ایجاد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، وی در پایان گفت: از وزارت جهاد کشاورزی خواستاریم تا در مورد این طرح تجدیدنظر کنند و با برنامه‌ریزی بر روش‌های دیگر کسب درآمد توسط جامعه بومی، پایداری اکوسیستم آسیب‌پذیر جنگل‌های زاگرس را تضمین کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید