مُدل تامین مالی ساخت ۱۰۰ هزار خانه ارزان‌ قیمت آماده شد

    کد خبر :461201

مدیرعامل بانک مسکن از خانه‌دار شدن ۹.۵ میلیون نفر طی ۸۰ سال اخیر از طریق تسهیلات این بانک خبر داد و گفت:‌ در ۸ ماه ابتدایی امسال ۳۸۰ هزار فقره انواع تسهیلات مسکن به متقاضیان پرداخت شده است.

ابوالقاسم رحیمی انارکی در جلسه شورای هماهنگی مسکن به ریاست وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در 8 ماه ابتدایی امسال تسهیلات پردخت شده بانک مسکن شامل خرید، ساخت، جعاله و … نسبت به مدت مشابه در سال سال گذشته 30 درصد افزایش یافته است،‌اظهار کرد: در مدت یاد شده 13 هزار و 290 میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک مسکن پرداخت شد. این میزان تسهیلات به لحاظ تعداد رقمی معادل 380 هزار و 398 فقره بوده است. در این مدت، میزان تسهیلات پرداختی برای خرید مسکن از رشد 45 درصدی برخوردار شده که علت این میزان رشد چشمگیر طیفی از انواع تسهیلات خرید مسکن همچون تسهیلات اوراق، تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم و سایر تسهیلات خرید است.

وی درباره مسکن مهر نیز افزود: کل تعهدات بانک مسکن در طرح مسکن مهر 55 هزار و 538 میلیارد تومان است که تا کنون معادل 53 هزار و 150 میلیارد تومان، قرارداد با پیمانکاران و سازنده ها در این طرح امضا شده و از این رقم، متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه ها، تا کنون 50 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

وی با بیان این‌که به طور متوسط 8 سال طول می کشد تا تسهیلات پرداختی در بخش مسکن، بازپرداخت شود اما در مقابل، ماندگاری سپرده ها در بانک، یکسال است، تصریح کرد: یک راه حل افزایش منابع مورد نیاز برای پرداخت تسهیلات مسکن را انتشار اوراق رهنی در بازار سرمایه است. بانک مسکن این ظرفیت را دارد که حداقل 50 هزار میلیارد تومان از 100 هزار میلیارد تومان مانده تسهیلاتی خود را به اوراق رهنی تبدیل کند و بازار رهن ثانویه شکل بگیرد تا منابع جدید از این محل تامین شود اما مشکل در این مسیر، ما به التفاوت نرخ سود این تسهیلات با نرخ سود جذاب برای فروش اوراق رهنی است. در این زمینه لازم است با حمایت دولت، یارانه نرخ سود در نظر گرفته شود.

رحیمی انارکی یادآور شد: در 80 سال سپری شده از تاسیس بانک مسکن تا کنون، حدود 9 میلیون و 500 هزار خانوار در کشور با تسهیلات این بانک، خانه دار شدند.

به گزارش تسنیم ،در نشست امروز طرح خرید اعتباری مصالح ساختمانی با کمک بانک مسکن نیز مطرح شد. بنیاد مسکن نیز مدلی برای تامین مالی زنجیره تامین تهیه کرده است که آن را به بانک مسکن ارایه کرده است.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در این باره اعلام کرد: این طرح باید هر چه سریعتر به تصویب برسد چون در بازار مسکن، تقاضا برای این طرح زیاد است و کمک زیادی می تواند به بخش مسکن کند. بنیاد مسکن انقلاب قرار است سالانه 100 هزار واحد مسکونی در مناطق شهری برای تامین مسکن ارزان قیمت احداث کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید